Csiger Ádám
Az Oscar-díjas Danny Boyle rendre kasszasikernek bizonyuló közönségfilmeket készít, miközben elsősorban szerzői filmezésben gondolkodik, és Hollywood csábításának is ellenállt.
Ír munkáscsaládba született, ami társadalmi
realista filmezésre predesztinálhatta volna. Hogy nem így történt, azt
katolikus anyja hatásának tulajdonítja, akitől nem vallásosságot, hanem
humanizmust, az ember eredendő jóságába vetett idealista hitet örökölt. „Spirituális
ateista”. Papnak készült, de szerinte a rendezői hivatás is hasonló jellegű. „Utat
mutatunk az embereknek, nagy adag színpadiassággal”. Ezt teszi: extravagáns,
szuggesztív stílusával közvetít morális tézist, társadalomkritikát, felemelő
(film)élményt nyújtva kelt reményt, életvágyat a nagyközönségben. Miközben
megmaradt szerzőnek, eltávolodott a hagyományos brit filmes irányzatoktól az
univerzális közönségfilm felé. Ahogy a Gettómilliomos
tündérmesei története, ez is „meg volt írva”: a szocio-realizmus a
filmművészet csúcsa, nem lehet továbbgondolni. Utána csak újjászületés van, a
modernt posztmodern váltja. A modernizmus nem lehet az út eleje, legfeljebb a
vége.
Nagy hatást gyakorolt rá az Apokalipszis most és a Heuréka, látens posztmodernistaként szinte minden rendezésével e két mozit forgatta újra. Első jelentős filmjét, a BBC-nek készített Elefántot (1989) producerként jegyzi. Az ő gyermeke, de rendezőnek egy példaképét, Alan Clarke-ot nyerte meg. Boyle hatására a szocio-realista direktor kitört az irányzat kereteiből ezzel a – hattyúdalává vált – erőszakellenes erőszakfilmmel. Tizennyolc gyilkosságot látunk Észak-Írországból. A téma tabu, a megközelítés dokumentarista és minimalista, de intellektuális, tartalmi árnyaltság helyett immár univerzális formanyelv (minimális dialógus, ennyit az angol irodalmi örökségről) és bravúros, zsigeri, a tömegekre is ható jelenetezés viszi a nézőt a kívánt következtetésig (hogy a gyilkolásnak véget kell vetni).
Skócia új arca(i)
Szerinte minden
rendezőnek a debütáló munkája a legjobb, mert a film manipulatív ágazat, minél
jobban uraljuk, annál inkább korrumpál az így nyert hatalom, oda az
ártatlanság. A Sekély sírhant (1994)
forgatásán nem csak ő volt kezdő, hanem a stáb összes fontos tagja, kivéve
Brian Tufano operatőrt (Kvadrofónia).
A film Skócia addig nem látott arcát mutatta be, miközben univerzális darab,
bárhol játszódhatna. Boyle már a nyitójelenettel teríti lapjait: narrátori
hangalámondást használ (ahogy később szinte összes filmjében), hogy felpörgesse
a cselekményt, kamerája száguld, forog velünk a vászon, közben (a rendező
inspirációját jelentő) elektronikus zene dübörög. Hősei ellenszenves, fiatal
yuppie-k, akik lakótársat keresnek. Meghallgatásokat tartanak a
(munkásosztály-beli) jelentkezőknek, ahol aztán megalázzák őket. Cinikusak,
elidegenedettek, mizantrópok. A lakás az anyagi prosperitás státusz-szimbóluma
volt ekkoriban, e társadalomkritika előrevetíti a Trainspotting „Válaszd az életet” monológját (itt: „Válaszd a
lakást!”). Új lakótársukat holtan találják egy bőrönd pénz mellett. Egy vagyont
találnak, ahogy a Heuréka aranyásó
hőse, a pénz viszont csak korrodálja a társas kapcsolatokat és vonzza a
ragadozókat. A hősökön elhatalmasodik a paranoia: egyikük megtébolyodik,
felköltözik a padlás sötétjébe, Istenként nézve a többiekre, ahogy Mr. Kurtz az
Apokalipszis mostban. A vesszőből font embert nézik a tévében.
A brit horror e klasszikusa egy skót szigeten játszódik, a Sekély sírhant posztmodern újraértelmezéseként is tételezhető: a
hősök itt is barbár emberáldozatot mutatnak be anyagi prosperitás reményében,
amikor eltüntetik a holttestet. Elszabadul az erőszak, Boyle thriller-rendezése
kiválóan közvetíti a karakterek paranoiáját, fekete humora pedig marakodásuk
abszurditását.
E film sikerének
köszönhetően készíthette el csapatával a kilencvenes évek talán legfontosabb
brit filmjét. A Trainspotting (1996)
irodalmi adaptáció, Boyle szerzőiségéhez illő alapanyagot választott. Nem
utoljára, de nincs még egy regény, amit ennyire neki teremtettek volna.
Igyekezett tökéletes közönségfilmet készíteni Welsh züllött drogfüggő
társaságról szóló, egyszerre éleslátó, brutálisan őszinte, szociálisan érzékeny
és roppant szórakoztató regényéből. Főhősnek megteszi Rentont, az ő szemén át
mutatja be a történetet, a kitörni igyekvő, többre érdemes kisembert pedig
szembeállítja egy „erősebb kutyával” (a pszichopata Franco Begbie), ez az
(emberiség jó és állatias oldalát ütköztető) protagonista-antagonista dinamika
innentől filmjei egyik fő motorjává vált. „Minden idők legenergikusabb filmjét”
látta a projektben: a premissza itt is szocio-realista (munkásosztálybeli
fiatalokat látunk), ismét Skócia új és igazi arcát ismerjük meg, de Boyle
egotripbe fordítja a filmet, felemelő örömmozival kínálva kiutat az ábrázolt
nihilből. A regény filmes, popkulturális vonatkozásaira is nagyban épített (a
kort reprezentáló betétdalokkal érzékelteti az idő múlását), mozija nevezhető a
brit Ponyvaregénynek (akként is
reklámozták). A Trainspotting nem a drogfogyasztás
veszélyeire figyelmeztető oktatófilm, ellenkezőleg. „Amikor filmekre gondolok,
drogokra és szexre gondolok. A lényeg az, hogy feldobják az embert”. Ezt
Tarantino mondta, de Boyle ars poeticájának is beillik. A képi világ stilizált,
de nem művészkedő, a heroin boldog kábulata és az elvonás gyötrelmei motiválják
játékos, majd szürreális, sokkoló jelenetezését. Extrém kameramunkával
kísérletezik, például a tű belsejéből mutat egy belövést, vágástechnikája
hiperaktív, Renton szó szerint egyik jelenetből a másikba ugrik. A Sekély sírhanton még látszott, hogy
színházi és televíziós rendező készítette, a Trainspotting viszont már igazi moziélmény. Boyle az egyetlen olyan
drogot kínálja, ami nem dönt romlásba: művészetet.
Az élet sója (
Elveszett Paradicsom
Az élet sója hősei legvégül Skóciába
utaznak, de A parttal (2000) Boyle
mégis becsábult Hollywoodba. Az álomgyár befolyása ellenére ez is szerzői film:
hőse magányos utazó, akinek az egzotikus helyszínek jelentik a drogot. Thaiföld
környékén egy rejtett szigetre, azon pedig egy önfenntartó titkos társaságra bukkan,
de - így szól a filmszlogen – „a Paradicsomnak ára van”. Ugyancsak
Boyle-alteregó, rajong a popkultúráért, különösen a vietnami háborús filmekért.
A part is az Apokalipszis most és a Heuréka
továbbgondolása, a főhős Mr. Kurtzhoz hasonlóan süllyed egyre mélyebbre a
sötétségben, a Paradicsom itt is illúzió. A Trainspotting
is ellenkulturális, „punk” film, ami ott önpusztító lázadás volt, itt építő, de
A part már ezen életérzések,
törekvések ideologizált formáinak fenntarthatatlanságát is példázza. Az alternatív,
utópisztikus közösség csak úgy maradhat fenn, ha tagjai a „nagyobb jó”
érdekében feladják emberségüket, úgy pedig már nem marad semmi, amit érdemes
lenne megőrizni. A konklúzió ismét spiritualista: a főhős „továbbra is hisz a
Paradicsomban”, ami viszont nem egy hely, amit meg lehet találni, hanem az
élmény, a tapasztalat, ami csak egy pillanatig tart, az utópiát tehát magunkban
és a jelenben kell keresnünk. Minél messzebb utazol, annál kevesebbet tudsz
(George Harrison). Bár formai kísérleteket itt is látunk (például videójáték-stilizáció),
Az élet sója és A part Boyle legkevésbé meggyőző filmjei. Saját kárán tanult: A part után kijelentette, hogy a
továbbiakban kisebb, független filmeket szeretne készíteni. A büdzsé csak jobb
felszerelést hoz, a kreativitást csökkenti, a pénzzel viszont egyenes arányban
nő a befektetők kontrollja és az elvárásokkal járó nyomás.
Hazatért: két nagyszabású tévéfilmet rendezett a BBC-nek. A Meztelen porszívózás a Paradicsomban (2001) A part folytatásának is beillik. A Renton-karakter itt munkanélküli zenerajongó, Begbie megfelelője pedig egy munkalkoholista porszívóügynök, aki a főhős kirendelt mentora lesz. Az ügynök az Apokalipszis most és a Heuréka antagonistáira is hajazó pénzember, csak az anyagi javak érdeklik, elérésükhöz átgázol mindenen és mindenkin, Boyle rajta keresztül kritizálja a vadkapitalizmust, mely törvényszerűen fordul fasizmusba, ahogy a nagy hal megeszi a kicsit. Az ügynök el akarja nyerni az Év Dolgozója díjat, de módszerei miatt annyira gyűlölik, hogy azért is másnak adják, míg tanítványának nincs gyomra a piszkos üzelmekhez, inkább az önmegvalósítás útjára lép, DJ-ként próbálja ki magát, sikerrel. A film ikerdarabja, a Trampli (2001) hőse szintén munkanélküli, a nyitójelenetben John Cooper Clarke, a punk költő „Evidently Chickentown” című versét adja elő, ám egyre inkább pozitívan látja az életet, miután találkozik a címszereplő hajléktalan lánnyal. A film címe „Meztelen zenélés a Paradicsomban” is lehetne: önfeledt örömzenéjüket meghallja egy zenészügynök, aki elhatározza, hogy felfuttatja a párost, de a zeneiparban csupa pénzember várja őket. Hamar elmegy a kedvük az iparosmunkától, ám amikor lemondanak a sikerről, megkapják. Nehéz erről nem Boyle hollywoodi kitérőjére gondolni, aki e két filmjével is bizonyította, hogy egy brit TV-film is lehet olyan innovatív és szórakoztató, mint a legdrágább blockbuster.
Emberiség újratöltve
A 28 nappal később
(2002) poszt-apokaliptikus zombihorrorként meglepő váltásnak tűnhet
életművében, de ez sem iparosmunka, pusztán kipróbált egy új műfajt, hogy – saját
szavaival – visszanyerje ártatlanságát, erényt kelljen kovácsolnia a
szükségből. A horrornak jól áll az alacsony büdzsé, így krédóját nem volt nehéz
megtartania. A film hőse kómából ébredve egyedül találja magát a világban,
miután egy mesterséges vírussal beoltott majom járványt robbantott ki (a z betűs szót hiába várjuk, minimalista
horrorról van szó). A hős biciklis futár volt, a megváltozott világban viszont
megváltóvá válik. Azért élte túl az apokalipszist (és érdemelte ki a
katarzist), mert balesete volt – utolsókból lesznek az elsők. A pénz és a
hatalom értékét veszítette. Néhány társával igyekszik hozzászokni az
ősközösségi élethez, ahogy A part
kolóniája, és idővel élvezni kezdik az így talált Paradicsomot (lásd az
ironikus shopping-jelenetet). Egy katonákból álló önfenntartó közösséghez
csatlakoznak, de itt is vérnek kell folynia a túléléshez. A pszichopata, Istent
játszó katonai vezető (gyűlöli a „new age” idealizmust) megerőszakoltatja a
nőket: A vesszőből font ember
szűzáldozata után nőáldozat, szintén a materiális prosperitás érdekében. A
főhős magára vállalja az elállatiasodott közösség elpusztítását, végül Ádámként
újraindítja az emberi fajt. Az apokalipszis égi büntetés volt: a halálos
veszettséghez az anyagias ember vérszomja vezetett, a járvány kitörése után
ugyanaz történt, ami előtte (emberek ölnek embereket), pusztán felgyorsult
pusztulásunk folyamata. A deus ex machina befejezés felemelő katarzis az azt
megelőző non-stop horrorfilmes brutalitás után. („Kegyetlenség nélkül nincs
ünnepély” – fogalmazott Nietzsche, ezt Welsh idézi tőle a Trainspotting folytatása, a Pornó
nyitányában). Boyle-filmben elképzelhetetlen a lassan csoszogó zombi: a 28 nappal később a zsáner
revitalizálásáért is felelős. Producerként jegyzi 28 héttel később című folytatását, mely csak horrorfilmes
attrakcióiban (a csúcspont egy észbontó helikopteres zombi-darabolás) veszi fel
a versenyt elődjével.
A Milliókkal (2004) a 28 nappal
később ellentétét készítette el: e filmje a Sekély sírhant és Az élet
sója összevont gyerekfilmes verziója, Boyle egyetlen családbarát-korhatáros
mozija. Önéletrajzi film: a főhős egy hétéves katolikus fiú, aki egy szentek
által benépesített fantáziavilágot képzelt magának. A Sekély sírhant hőseihez hasonlóan talál egy táskányi pénzt, amit
közben gengszterek keresnek, de ő – erőszakos bátyjával ellentétben – már
tudja, mit kell tennie Isten ajándékaival: Assisi Szent Ferenc módjára jótékonykodni
kezd. A pénzből felvirágoztat egy afrikai nyomornegyedet – ide Boyle a Gettómilliomossal tér vissza.
A Napfény (2007) grandiózus sci-fiként újra erős váltás. A közeli jövőben járunk, a Nap haldoklik, a Földön új Jégkorszak köszöntött be. Egy űrhajóscsapat gigászi bombával igyekszik újraindítani a Napot. Nincs B-terv: ők már a második és utolsó csapat, miután a korábban indított első osztaggal megszakadt a kapcsolat. Ami a premisszát illeti, a Napfény inkább apokaliptikus horror, mint sci-fi, a 28 nappal később továbbgondolása. Az öngyilkos küldetést teljesítő csapat helyzete kiszolgáltatottabb nem is lehetne, de a dolgok rosszról borzalmasra fordulnak: rábukkannak az első űrhajóra, ám a fedélzeten csak halált találnak, onnan pedig tudtukon kívül magukkal visznek egy „nyolcadik utast”. A cselekmény kísértetiesen hasonlít a Solarisra is: Tarkovszkij a 2001: Űrodüsszeia antifilmjét akarta leforgatni, a tudományba vetett hitre épülő sci-fi ellentéte pedig a konzervatívabb horror. Keveseknek tűnik fel, hogy az antagonista Pinbacker mennyire hajaz a Hellraiser antihősére, Pinheadre. Mind a Napfény, mind a Hellraiser vallásos témájú, a „horror sacri”, azaz az Istentől való rettegés működteti őket, ami testen kívüli, vallásos élményt kínál a nézőnek. Boyle viszont végül sci-fibe fordítja a horror-premisszát, a vallásokat itt már továbbgondolásra szoruló elavult tudományként tételezi. Ha létezik Isten-szerű entitás, az a Nap. Egyszerre teremtő és pusztító erő, minden vallás főistene a Nap formájában kezdte pályáját. Boyle populizmustól intellektualizmus felé lép, hősei tudományosan gondolkodnak („nem demokrácia vagyunk, hanem tudósok”), míg Pinbacker nem csak pszichopata, de fanatikus is, az elmebeteg vallásosságot képviseli, ő akar lenni „az utolsó ember Istennel”. Az ember újrateremti Istent a magába és a tudományába vetett hite segítségével, emberfeletti teljesítménnyel, önfeláldozással megmenti a világát.
Szép remények
A Gettómilliomos (2008) a Trainspotting,
Az élet sója és a Milliók szintézise. Egy indiai nyomornegyedben
(melyhez képest Skócia legrosszabb környéke is Paradicsom) felnőtt iskolázatlan
fiú, Jamal csodával határos módon eljut a főnyereményig a „Legyen Ön is
milliomos” műsorban, mialatt bátyja gengszterfőnökké küzdötte fel magát, bűnben
keresve a kiutat. Az élet sója hőse
egy álmáról mesélt, melyben egy „Tökéletes szerelem” nevű tévés vetélkedőben
játszott. A show a Gettómilliomos
esetében is csak a „kulturális gyökerek” terméke, a nyomorból való „kitörési
lehetőség”, „esély a változtatásra”, hisz főhős nem a pénzért játszik, hanem
hogy visszaszerezze szerelmét. Nincstelenként tudja a választ a kérdésekre,
Boyle azt sugallja, hogy a gazdagok vakok az igazságra. A kapitalizmus ezúttal
is kritikát kap: a show házigazdája is nyomornegyedben született, de a pénz
korrumpálta: rossz választ sugall a főhősnek. Az indiai helyszín az „utolsókból
elsők” tézist példázza, hisz a „gettó” hirtelen a világ közepévé fejlődött.
Jamal a Trainspotting hősei közül a
balek Spud-hoz áll a legközelebb: balsorsa előnnyé válik, feketén komikus
pechsorozatának köszönhetően tesz szert a tudásra, amit a show alkalmával
kamatoztat. Kereszténység helyett itt karmát látunk működni, de nincs
különbség, az önzetlen jó cselekedet elnyeri jutalmát. Jamal gyémánt a
szemétdombon, olyan, amilyen az ember eredeti formájában, optimális
környezetben: önzetlen, őszinte, bátor. Az embert tehát nem feltétlenül
határozza meg a környezete, de ha mégis, akkor sem biztos, hogy a nyomor
rombol. Jamal akaratereje bátyját is inspirálja, Boyle azt sugallja, hogy sosem
késő megváltozni, az számít, amit utoljára teszünk.
A Gettómilliomos a leginkább történet-orientált filmje, a 127 óra (2010) pedig a legminimalistább.
„Akciófilm egy mozgásképtelen fickóval”, a történethez, koncepcióhoz illően
emberfeletti rendezői kihívás. Aron Ralston önéletrajzi könyve az „Egy szikla
és egy kemény hely között” címet kapta, melyet Boyle művészfilmes titulusra
cserélt, a film ennyiben az Elefánt
és a 28 nappal később párdarabja. A
hős unalmas melója helyett hobbijának él: magányos adrenalin-függő, drogja az
extrém sport, szerinte a szikla-túra a „legjobb dolog, amit ruhában csinálni
lehet”. Karjára rázuhan egy szikla, a kínhalál és az öncsonkolás között kell
választania. A 28 nappal később után
ismét túlélőfilmet látunk, korábbi munkáinak néhány gore-jelenete után itt már
másfél óra kínpornónak teszi ki nézőjét. Ahogy a többi Boyle-hőst, Ralstont is
élete legrosszabb pillanataiban látjuk, amiből aztán emberi
csúcsteljesítménnyel mászik ki, a diadalt pedig a lemeztelenített karakterrel
azonosuló néző is megízlelheti. Boyle azt sugallja, hogy a balszerencsére
lehetőségként kell tekintenünk, előnnyé kell fordítanunk, ami nem öl meg, az
megerősít. Nála a kisember legendát csinálhat magából, megírhatja saját
történetét, és erre találták ki a filmművészetet: a hős kamerájával
folyamatosan dokumentálja az eseményeket.
2011-ben visszatért a
színházi rendezéshez egy futurisztikus, hi-tech Frankenstein-adaptációval. Felkérték a 2012-es londoni Olimpia 27
millió fontos nyitó ceremóniájának művészeti rendezésére, teljes alkotói
szabadságot garantálva neki. Tökéletes választás, a pénzt és hatalmat olyannak
kell kapnia, aki nem vágyik rá. (Pop)kulturális, kortárs érzékenysége,
individualizmusa okán szintén ő volt a megfelelő ember a feladatra, nem túlzás
a legsikeresebb, leginkább reprezentatív brit filmesnek nevezni. Mozijai emberi
csúcsteljesítményekről mesélnek, az Olimpia pedig a világ hús-vér hőseinek
ünnepe. A ceremónia bátor coming out volt részéről, ám pozitív kritikákat
kapott, bár olyan reakciókat is váltott ki konzervatívokból, mint „multikulti
balos szemét”, „marxista propaganda” és „a bírálatok hiánya a Jobbról arra
enged következtetni, hogy a Bal már győzött is”. Hőseihez hasonlóan
intellektuális fejlődésen ment át: a brit történelmet forradalmak sorozataként
értelmezve progressziót tételez az emberiség történetében, példamutató modern
országként szereti hazáját. Nem vitte félre a pénz és a hatalom, ez a
legszerzőibb munkája. Kína izzadságszagú erődemonstrációjával szemben
individualizmust, intellektust, humánumot ünnepelt: parodizálta a
patriotisztikus Tűzszekereket,
elviccelte a királynő belépőjét, a Sex Pistols sem maradhatott ki. Az esemény
kapcsán kifejezte abbéli reményét, hogy a monarchia még az ő idejében
megszűnik, továbbá visszautasított egy lovagi címet az emberi egyenlőségre
hivatkozva. Új filmje, a Transz
újfent szerzői darabnak ígérkezik, a Pornó-mozi
esetében pedig a 2016-os évet tartja reálisnak.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2013/06 4-7. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11443 |