Hirsch Tibor
Az öregek szerepköre, társadalmi helyzete a magyar film elmúlt hatvan évében is rengetegszer változott.
Aki a valaha azt mondta volna
(ma már miről is mondaná ezt?), hogy az ő sok szereplőt mozgató keresztmetszet-filmjének
hősei öregek, fiatalok, középkorúak vegyesen – mégpedig csakis az arányos társadalomrajz
kedvéért – az bizony már a korai hatvanas években, efféle középfajú vígjátékok,
szatírák divat-korszakában is hazudott volna. Jó filmeknek egy hősük van, még
ha az néha rangrejtve mások közé keveredik is, de annak az egynek kora is
meghatározó: a hős gyerekként, ifjúként, vagy öregként másképpen láttatja,
másképpen lakja be az ábrázolt világot.
Nem
kell bizonygatni, hogy a magyar film elmúlt hatvan esztendejében különböző korosztályok
nem egyelő arányban kaptak esélyt ehhez.
A
filmek fiatalokról szólnak, néha középkorúakról, gyerekről-gyereknek csak ritkán,
de az ilyen ritka eset a „gyerekfilm” külön műfajával nyomatékosítva van. Ami
viszont úgy ritka, hogy ritkaságához műfajt sem kap: az volna a film az öregekről,
vagy film, öreg hősökkel. Nem méltányos persze ezért a mostoha bánásmódért
csakis a magyar mozi-kultúrát kárhoztatni, az öregek (az utóbbi évek alig körvonalazódó
ígéretesen érett-párti trendjeiről még korai nyilatkozni) a világfilmgyártásnak
sem voltak kedvencei.
Ettől
persze még igaz lehet, hogy a magyar film öregjeinek főszerep-esélye az átlagnál
is alacsonyabb. Fiatal hősökre ugyanis nálunk a fiatal és vehemens ideológiának
volt szükséges az ötvenes évek elején, aztán az életkora szerint fiatal,
alteregó-kereső szerzői filmeseknek volt szüksége a hatvanas évektől, és – nagy
ugrással – ma szükség van rájuk minden lehetséges okból. Ennél konkrétabban: ma
fiatal-tematika szükségeltetik, mert a fiatal filmművészek továbbra is a maguk
korosztályáról beszélnek, a kisszámú szórakoztató specialista fiatal multiplex-közönséget
vesz célba, ami pedig ma az ideológiai követelményt helyettesíti – ez volna a
producer-támogató piac reklámmal, szponzorokkal - fogyasztói univerzumuk
közepében egyelőre állócsillagként tündököl a fiatalság, legalábbis itt,
Kelet-Európában.
Paradoxonnak
mondható, hogy igazi öreg-filmek, az elmúlt hatvan évre vetítve mégis csak az
utóbbi a másfél évtizedben készültek. Ilyen volt Palásthy György Retúrja még a kilencvenes évek
derekáról, egy másik Rohonyi Gábor Konyece
egy bő évtizeddel később, az ezredforduló utáni első évtized végéről. Palásthy
filmjében öreg hajléktalanok és családjuk elől menekülő vén, megvetett
számkivetettek vonatoznak a semmibe ingyenjegyükkel, a Konyecben ugyanez autón történik, családi körben,
gengszter-gesztusokkal, Bonnie és Clyde szerepjátékkal megerősítve. A lényeg,
hogy „utazásra” épül ez is, az is, benne ugyanazzal az ellentmondással:
mozgásban láttatni azokat, akiknek nincs már miért mozdulnia. Más
megközelítésben, száguldásuk autón és vonaton bizonyítása annak, hogy ők is léteznek,
ilyen furcsaságok eshetnek meg velük, pedig úgy tudtuk: nincsenek. Ezek a
ritka, kortársinak minősülő öreg-tematikájú filmek tehát éppen arról szólnak,
hogy miről nem szól ma biztosan a világ: hát az öregekről. E paradoxonból
persze az is következik, hogy ezek a filmek is csupán egyféle minőségben
tehetnek főhősükké öregeket: ők azok az embertársaink, akikben ez és csak ez az
érdekes: az öregség maga. Öregnek lenni a mai Magyarországon nem lehet csak
úgy, mellékesen. Még 1966-ban, amikor Mamcserov Frigyes megrendezte Az orvos halála című filmet, e filmben
egy Páger Antal alakította öreg orvost láthattunk. Olyan orvos-hőst, akinek sok
más fontos vonás mellett idős kora is meghatározó tulajdonsága volt. Ma, ha
hasonló film születne, benne a figura fordítva épülne föl: öregemberről volna benne
szó, akit – a finom árnyalatok kedvéért – úgy-ahogy az is jellemez, hogy valaha
embereket gyógyított. Öreg-orvosból mára garantáltan orvos-öreg lenne, akinek
apropóján jól kibontható az öregség-tematika, és benne a harcos – tehát jó
szándékú, öreg-párti üzenet. Kétes dicsőség egy nemzedéknek ilyen jogon kapni
főszerepet, eleve ritkán, de olyankor viszont úgy beborítva a hőst a maga
életkorával, hogy más, mint úgysem lényeges, már ki sem látszik alóla.
Itt
tartunk most. Jobb volt (az öregség-képviselet keveseket érdeklő szempontja
szerint) régebben. Jobb volt például a mellékesen
idős mellékszereplők idejében.
Öreg, mert nem tudja, de teszi
A
marxi gyökerű meghatározás stílusosan rögtön az efféle epizódfiguráknak abba a
dömping-korszakába repít, amikor amúgy is minden filmalak valamilyen tételt
igazolt. Az ötvenes évek mozi-darabjaiban egy-egy rokonszenves öregembernek
például elég volt ráirányítani félévszázadnyi osztályharcban finomodott
ösztönét gyanús helyzetekre és alakokra, és máris adott jó, bár egyszerű
tanácsot munkaverseny-ügyben, máris ráérzett az ólálkodó diverzánsra a
szabotázsfilmekben, még ha nem is adott hozzá eszmeileg megalapozott
magyarázatot. Az ösztönös-naiv öreg jó irányba küldött jelzéseit azután mindig tudatos
fiatal párttitkár vagy ÁVH-s nyomozó erősítette meg, a Teljes gőzzel szabotázs-opuszától a Kiskrajcár munkaverseny-történetéig, csakhogy világos legyen,
meddig segítenek a jó osztálygyökerek, amit az öregek birtokolnak, és miben
segít az ideológiai iskolázottság, amit viszont mindig életkor szerinti
fiatalok tettek hozzá a Jó Oldal erény-gyűjteményéhez. Azt hinnénk, e jó
oldalon munkálkodó ösztönös-naiv öregember csak munkás vagy paraszt lehetett,
pedig dehogy: a kor filmjei az öreg értelmiségit is szerették a bölcs, de
eszmeileg képzetlen állapotban mutatni. Ennek nagyszerű, és színészileg is
szépen megoldott példája a Nyugati övezet
szórakozott professzora, Somlay Artúr alakításában, aki minden magasabb
képzettsége ellenére hagyja magát csapdába csalni imperialista ügynökök által
Berlin nyugati zónájában, és nem mint tudós öreget, de mint becsapott gyereket
kell visszarabolni tudatos-marxista őrzőinek. Ezek a fiatalok felnőttek, és paradox módon munkáskáderként
is ők az igazi értelmiségiek, hiszen képesek reflektálni a problémákra.
Öreg, mert a fiatalnak tőle támad
megvilágosodása
Az
öreg, aki két szóval mondja meg a tutit, de nem gyárt hozzá elméletet, a
Kádár-korszak filmjeiben már nem igazán találja a helyét. Aki csupán ösztönösen
próbálkozik, az az új, fiatalos hatvanas években már inkább buta tévelygő és
csak ritkán szófukar bölcs. Aki öreg, ráadásul gyakorta a régivel tart, akár
földosztás elől menő szegényparaszt Fábry Húsz
órájából, akár jasszromantikába kapaszkodó vénülő lumpen, mint a Villa
Negra tulajdonosa, a Keleti Márton rendezte Hattyúdalból.
A jó oldal matulabácsijaira egyre kevésbé van igény: mivel az ő dolgát is
elvégzik a fiatalok. Hiszen egy ifjú rendező divatos ifjú alteregó-hőse ezekben
az években beszédesen szófukar is tud lenni, kelet-európai hobóként, de lehet
fecsegősen ön-reflexív is: ahogy az 68-as vitatkozó-lázadókhoz illik. Az előbbinek
felel meg Gábor Pál 1972-es filmje, az Utazás
Jakabbal, az utóbbira pedig több klasszikus példa kínálkoznak: Magyar Dezső
Agitátorokjától Jancsó Fényes szelekjéig.
Ha
mégis fölbukkan, a csendes és öreges bölcsesség pillanatokra testesül meg, és
mindig csak azért, hogy fiatal hősnek ekkor és ettől támadjanak – saját jogán –
bölcs gondolatai. Ilyen egy-egy férfi- vagy nőalak Gaál István Sodrásbanjában, Legátójában, ilyen Herskó Szevasz
Verájában. Egy fontos kivétel azért akad: Jancsó Oldás és kötésének öregemberei. Szófukar, gondolatot-döntést
katalizáló szerepben ott az öreg sebészprofesszor, viszont a hős gazdálkodó
apja úgy bölcs, hogy szavai is vannak hozzá: ő az egyetlen öreg egy hosszú
filmkorszakból, akinek az a dolga, hogy szófukar fiatalhoz – saját fiához
képest – legyen beszédes, hogy éppen neki, az öregnek legyen tételmegfogalmazó
képessége.
Öreg, mert egyszer ő is fiatal volt
És mégsem ez jelenti öregábrázolás
szempontjából a hatvanas-hetvenes években az újdonságot. Az igazi nóvumot
filmben-irodalomban az öregség hirtelen relativizálódása hozza. Lehet mondani, éppen
ezért ez az egyetlen időszak, melyben a magyar film viszonylagos fontosságot
tulajdonít az öregeknek, merthogy nem valóságos öregséget ért állapotukon.
Egyrészt idős az, akit a hatvanas évek harcos, öntudatos fiataljai eképpen
határoznak meg, mint mondjuk Bacsó Péter Nyár
a hegyenjében a volt fogolytábor-parancsnokot és a tábor foglyát, egy
virtigli szektás- és egy leendő (a fogalmat alaposan megelőző)
reform-kommunistát. Másrészt e két figura is azért idős, mert emlékeik vannak.
Ha viszont az ifjúságukra emlékeznek – merthogy filmbéli történetük maga az
emlékezés – akkor nyilván nem lehetnek most is ifjak, akkor pedig nyilván öregek.
Ez a különös logika persze csak ezekben az években, a generációs szakadék hirtelen
megnyílásának félévtizedében érvényes, amikor – ebben és más filmekben is szigorú
ifjoncok tekintetével volt szokás filmben is vizslatni az emlékeikkel viaskodó,
botlásaikkal elszámolni nem tudó középkorúakat, akik ettől a tekintettől
valahogy éveik számától függetlenül válnak öreggé. A középkorú hős öregítése egyébként
véghezmehet a gitáros-hosszúhajúak katalizáló rákérdezései nélkül is:
voltaképpen elegendő, ahogy a figura múltja kísért, amikor éppen csak deresedő
halántékú káderek a „Fényes szelek” emlékforgácsaival matatnak. Ilyen film Fejér
Tamás Próféta voltál szívemje, Szász
Péter hosszú című opusza, a Hogyan
felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét? – benne egy csapat hajnali
részegségében múltidézésbe bonyolódott figurával, akik mind öregek, ha egyszer
voltak fiatalok.
Öreg, mert megérdemli
Hazai
pályán ritka filmszerep az ilyen, és igazán csak a nyolcvanas évekre érik be. Itt
éppen fordított a helyzet, mint a fiatalok által szép vagy bűnös emlékeikkel
szembesített kvázi-öregek esetében. Ezekben a filmekben éppen hogy öreg
leckézteti a fiatalt, vagy már azt sem, csupán legyint a korcs nemzedékre
sokatmondóan, akár szó szerint, akár más, legyintés-értékű szavakkal,
gesztusokkal.
Hogy
ilyen öregek megszülethessenek, nyilván drámaian meg kellett csappani a
világban a nagy és kis generációkkal kapcsolatos illúzióknak, és az is kellett
hozzá, hogy a rendező egyszer csak maga is távolságot, netán egyenesen
ellenszenvet érezzen saját dédelgetett alteregó-világa iránt. A magyar
filmtörténet legbüszkébb öregjeiről van szó: öregekről, akiknek öregsége
megszolgált jutalom és dicsőség. Benne van természetesen ugyanaz a bölcsesség
is, amit már a szófukar szakik birtokoltak mindenféle termelési darabokban, az
ötvenes évek munkaverseny-vígjátékaitól a hatvanas évek Fejes Endre
adaptációkig, de ennél itt már többről van szó: az öreg ösztönös tudását nem
egészíti ki a fiatalok másféle
okossága, merthogy a hangsúly egyszerűen a tudáskülönbségen van. Az öreg tud valamit, a fiatal nem tudja,
ami szégyen rá nézve, sőt, akár több későn jövő nemzedékre együtt. András
Ferenc Veri az ördög a feleségét című kitűnő, de ritkán látható groteszkjében
az öreg mozdonyvezető nagyapóról még csupán éreznünk lehet, hogy erkölcsileg
fölötte áll a hozzá képest fiataloknak, akik a történet szerint egymással szót
nem értő kisvilágokba zárkózva nyüzsögnek egy véget nem érő falusi trakta
asztalánál. A rendező egy későbbi filmjében már nem kell érzésekre hagyatkoznia
nézőnek: a Nagy Generáció
nagyapa-figurája úgy bölcs, hogy beszélni is tud: ki tudja mondani, hogy nem
bízik sem fiában sem unokájában, és eszerint is cselekszik. András Ferenc saját
szándékát és érdemeit nem vitatva, nem mellékesen ez Bereményi Géza sajátos, figurateremtő
kézjegye is, aki akár forgatókönyvíróként e két filmben, akár rendezőként
rendre elhelyezett egy-egy ilyen másképpen bölcs öreget, akiben nem a fiatalt-kiegészítő, hanem a fiatalt-megszégyenítő képességet kellett
tisztelni. Saját első filmjében is ott a világot és korcs időket megvető öreg,
a Tanítványok végén, de ahol ez a
megvetés történetépítő erővé válik, azt természetesen az Eldorádó. Erre a filmre is érvényes, hogy a nézőnek öregként kell
elfogadni az amúgy középkorú hőst. Csak éppen a cél éppen fordított, mint
korábban. Míg a fiatalok által elszámoltatott káder a hatvanas évek végi
darabokban a „bűntudat-dramaturgia” következtében látszik idősebbnek valódi
életkoránál, itt ellenkezőleg, a „méltóság-dramaturgia” dolgozik hasonlóképpen.
Háború utáni koalíciós ó-időkbe röpít a történet: fiatalnak lenni itt nem nagy
dicsőség, bezzeg öregnek! A fiatal igazodik az öreghez, mert az öregség, akár
tiszteletbeli is, legalábbis a Bereményi követte történelmi idill kezdetén, még
érték. Akit vele egykorúak is „Sanyi bácsinak” hívnak, mint a film hősét, azt
tehát ezzel – vagyis öregséggel - tisztelik meg. Csakhogy, a korábbi
Bereményi-öregekhez hasonlóan ez a fajta öreg nem tiszteli őket vissza. Sanyi
bácsinak –azaz Monori úrnak – van alkalma véleményt mondani a változó korról,
arról is, ami még csak a film meséje után következik, és benne több nemzedékről
– vejéről, lányáról, de kedvenc unokájáról is. Érzi: abban a korban nincs és
nem lesz érték. Nem csupán aranya, de sajátszerű öregségének értéke is veszne, ha
megérné azt a napot.
Öreg, mert lázad
Talán
a vakbelével szenvedő, forradalmi apokalipszisben, aranytégláit szorongató Sanyi
bácsi útja a halálba a Retúr és a Konyec öregjeinek útját jelöli ki. Sanyi
bácsi utolsó életjelzése szerint már nem érti a világot, nem tudja kedve
szerint működtetni, ahogy régen. Ahogy a mindenható varázslót, és a semmire sem
ható béna koldust is a fehér szakáll teszi hasonlatossá, az öregségében győztesek válnak a rendszerváltás
után a legbiztosabban öregségükben
vesztesekké. Az Eldorádó
sokrétegű film, sok mindenről szól, de többek között ennek a folyamatnak
előképe is. És még azt is megmutatja, amit a legyőzött öregek ilyenkor
tehetnének, bár a valóságban ritkán tesznek, de mint tett – akárcsak az Eldorádó hős lovát agyonverő őrült
gesztusa – legalább filmre kívánkozik. Ez volna a vének lázadása. A lehető
legtágabb értelemben.
E
lázadásról szóló filmek sora talán bizony a Konyec
elaggott bűnözőivel végződik, de nem velük kezdődik. Az ősforrás pusztán annak
a dacnak mozgóképes megjelenítése, amit az öregember egy vele ellenséges,
esetleg csak közönyös, esetleg őt manipuláló, megváltozott világ ellen érez. És
az ősműfaj e dac történetbe-foglalásához egyáltalán nem a Konyec keserű drámája, hanem a könnyed vígjáték: mondjuk Mamcserov
Frigyes rendezése, a Mici néni két élete,
1962-ből. Az öreg színésznőnek elege lesz az öregségéből, és abból hogy
idejekorán kapja meg a jelet, ami ma mindenki homlokára fölrajzolódik egy kor
után: ő csak öreg, hiába volt korábban nő és színésznő. Az öreg színésznő tehát
lázad, ahogy a Retúr vagy a Konyec hősei: eltűnik, utazik, konkrétan
ő is autóba ül, csak éppen oldalán gáláns ősz halántékú vőlegénnyel vígjátéki házasságba
és nem halálba furikázik. Mici nénit később, két évtizeden keresztül dacos,
világból képletesen vagy valóságosan kivonuló öreg hölgyek követik: csupa
levendulaillatú lázadó, Elek Judit filmjének, a Sziget a szárazföldön-nek, Sándor Pál filmjének, a Sárika, drágámnak, Makk Károly
filmjének, a Macskajátéknak köznapi bezártságukból
belső utazásokra, kirándulásokra induló hősnői. Nem nehéz észrevenni, hogy a Mici néni két élete után – még bőven a
Kádár-kor puhadiktatúrás évein belül – ezeknek a kor- és skatulya
(korskatulya?) ellen lázadó öreghölgyeknek történetei egyre borúsabbak, a
vígjátékból így lesz melodráma, azután örkényi groteszk, de azért a gyilkos indulat
az öreg-tematikájú filmekben majd csak a Rendszerváltás után jelenik meg. Nincs
ezen mit csodálkozni: vígjátéki lázadáshoz elég a lebecsült vitalitás poénja,
melodrámához elég a múlandóság elleni poétikus, de hiábavaló harc epizódjainak
filmi megmutatása, a düh viszont csak ott válik forgatókönyv-szempontból hitelessé,
ahol már igazi szegénység és igazi megaláztatás van. A vének innentől kezdve
élesben lázadnak. A cél azonban ugyanaz, mint régen: az öregek nem akarnak csak
öregek lenni, azaz fizikai pusztulásra váró senkik.
A Konyecben ennél is konkrétabban: csak
azért is, legyen még történetük.
Öreg, mert nincs többé története
Mert az
öregeknek ma nálunk nincs története, és ha lázadnak, olyankor éppen ebbe nem
nyugszanak bele. És persze éppen attól bukik el lázadásuk, hogy hiába lesz
történetük. Merthogy az ő történetük, akárhány csavar is kerül bele, végül mégiscsak
az öregségről szól.
Még
egy utolsó kései „lázadó-öregség” mozidarab: Sándor Pál filmje, a Noé bárkája, 2007-ből. A Garas Dezső
alakította öreg nyugdíjas, televíziós nagypapa-vetélkedőre nevez be, pedig
undorodik az ötlettől, és benne magától is. De neki is leesik, hogy emberi történetbe
már csak ebben a minőségbe kerülhet: nagyapó, aki vetélkedik. Márpedig akarja a
történetet, mert akarja még az életet. Kállay Ferenc alakította barátja a film
végén Harley-Davidson motoron indul, talán bizony a Mennyországba. Ő is
megkapja történetét: menekülés, és egyben road-movie kezdemény: érdekes mese,
csak éppen ma már igazán csakis az elmúlás kontrasztjában érdekes. Fehér haj,
esetleg bajusz-szakáll és krómnikkel kipufogócső lassan összetartoznak: együtt
keltenek szánalmat.
Összegezve:
ha magyar rendezőnek, hát Sándor Pálnak van érzéke a kortalan játékossághoz, és
még neki sem sikerül öreg színészeit kimenteni az öregségről szóló
történetekből.
Öreg, ha volna története
Persze
nem Sándor Pál a hibás. Az öregek történetei nálunk teljességgel hitelesen
szólnak csakis az öregségről, elmúlással a fináléban. Kállai Ferenc nem él már,
Garas Dezső sem él.
Lehetne
akkor másképp is? Van, ahol lehet.
Ahol
az öregember hétköznapi természetességgel vezet drága sportkocsit, szupermotort,
ott ebből nem faragható olyan filmepizód, mely máris arról az emberről szól,
aki hiába játszik a gépesített élettel, attól még nem él örökké.
Ahol
az öregemberek hétköznapi természetességgel járnak kézen fogva, ott ebből
legalább kis eséllyel lehet romantikus vígjáték is, és ha inkább mégis
melodráma, ott biztosan egy fölbukkanó harmadik erősíti meg a műfaji kereteket,
és nem az, hogy az álompár egy tagja hirtelen szívrohamot kap.
És
persze, ahol az öregember hétköznapi természetességgel fizeti a számláit, ebből
– ennek hiányából – sem kerekíthető emblematikus öregség-történet.
Igaz,
ez úgy is változhat, hogy az öregemberek lassan belesimulnak a magyar valóság életkor-független
nyomorúságába. Vagyis ha a számlákat fizetni egyszer majd senki sem tudja, a mostani
évtized Konyecének öregember-meséje
is más értelmet nyer. A mindenáron geronto-témában utazó filmcsináló számára ez
sem baj: miért ne lehetnének az öregek egy amúgy egyelőre még vegyes korú
ország metafora-hősei? Az ilyen megoldás nem teljesen ismeretlen: az ötvenes
évek csillogó szemű szimbólum-ifjainak volt hasonló küldetése a korabeli
filmekben.
Hatvan
év eltelt, most a véneken a sor. A „nem vénnek való vidék” nekik való lesz.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/05 10-13. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11437 |