rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Dől a moné

Tüske Zsuzsanna

Gambit – amerikai, 2012. Rendezte: Michael Hoffman. Írta: Ethan és Joel Coen. Kép: Florian Ballhaus. Zene: Rolfe Kent. Szereplők: Colin Firth (Harry), Cameron Diaz (PJ), Alan Rickman (Shahbandar), Tom Courtenay (Wingate). Gyártó: Crime Scene Pictures. Forgalmazó: ProVideo. Szinkronizált. 89 perc.

Hollywood éjfekete humorral és zavarbaejtő cinizmussal felvértezett fenegyerekei, a Coen testvérek, az utóbbi időben ráuntak a fondorlatos csínytevésekre – vitriol helyett már tinta kerül a töltőtollba, a szerzőiség elvét pedig az újrahasznosításé váltotta fel. A mára szinte kizárólag hozott anyagból dolgozó testvérpár legutóbbi, Vadnyugaton tett látogatása A félszeművel, dicsőségesen végződött – most, kilenc évvel a Betörő az albérlőm után ismét egy ’60-as évekbeli Michael Caine-bűnvígjáték, a Gyalogáldozat megidézésével hazárdíroztak, bár csupán förgatókönyvíróként. A történet hőse Harry Dean, tehetséges kurátor és első osztályú lúzer, egy nap végleg kifogy az alázatosságból és úgy dönt, sérelmeiért elégtételt vesz tenyérbemászó főnökén. Végkielégítése egy ravasz festmény-csalással leakasztott, pár milliós tétel lenne, amelynek megszerzéséhez egy ügyes hamisító és egy csiszolatlan texasi rodeóbajnoknő segítségét kéri a milliomos agresszor ellen. A tanyasi vadvirág belépése persze megbonyolítja tervét: a kiszemelt áldozatból lassan vetélytárs válik.

A ’60-as évek műkincs-hamisítással megcsavart komédiái közül a brit alapművön túl egy hollywoodi örökzöld, a Hogyan lopjunk egy milliót? motívumai is megidéztetnek (mint a főszereplőnőt a mű/vágytárggyal közös nevezőre hozó alaptétel), bár kissé átértelmezve kerültek felmelegítéskor a levesbe. A legfeljebb jellegtelenségéről beazonosítható, álomgyári munkás, Michael Hoffmann most is a szokás szerint végezte feladatát, az újrahangolással pedig nem is lenne baj, ha Hollywood megfakult szarkazmusú, unott bérmunkásokká átvedlett csodagyerekei nem akarnák a klasszikus eleganciát és fanyarságot ismét a darabos blődség (Betörő az albérlőmben) és némi kínos altesti humor segítségével eladhatóvá aktualizálni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11422

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 660 átlag: 5.36