rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

No

Sepsi László

No – chilei, 2012. Rendezte: Pablo Larraín. Írta: Antonío Skármeta darabjából Pedro Peirano. Kép: Sergio Armstrong. Zene: Carlos Cabezas. Szereplők: Gael García Bernal (René), Alfredo Castro (Guzman), Luis Gnecco (Urrutia), Antonia Zegers (Verónica). Gyártó: Fabula. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 118 perc.

Chile ugyan 1990 óta indít filmeket az Oscar-díjért, de a dél-amerikai ország csak idén részesült jelölésben. A győzelem nélkül is jelentős gesztus ráadásul nem a chilei új hullám valamely prominenséhez vagy a kilencvenes években újraéledt filmgyártás vezéralakjaihoz, hanem az ezredforduló után feltűnt generáció egyik kulcsfigurájához kötődik. Pablo Larraín laza trilógiát alkotó, a Pinochet-diktatúra éveit feldolgozó filmhármasának záródarabja egyértelmű nyitás a nemzetközi filmpiac felé: a No a helyi történelem egy hírhedt epizódját (az 1988-as referendum körüli médiaháborút) dolgozza fel, kiváló érzékkel ráfeszítve azt egy, a helyi viszonyok ismerete nélkül is tökéletesen működőképes zsánersémára (a vesztes helyzetből induló ellenzék sikersztorija).

Szemben a trilógia nyitódarabjának kegyetlen szatírájával (Tony Manero), a No kevésbé cinikusan közelít a mediatizált versenyszituáció témájához, Larraín korábbi szociopata hőseit pedig felváltotta egy apolitikus, de mentális problémáktól mentes és saját területén kiváló reklámszakember (Gael García Bernal alakításában, aki ezzel kiszorította a főszerepből a rendező állandó rosszarcúját, az itt a konkurens kampányt egyengető Alfredo Castrót). Larraín emellett a korábbi munkáit jellemző, olykor gyomorforgatóan groteszk elemekről is lemondott, ahogy a Santiago ’73 minimalizmusát is felváltotta egy jóval gördülékenyebb formanyelv, amihez az extravagáns technika – a filmet a korabeli tévéfelvételekhez használt kamerákkal rögzítették – biztosít szembetűnő stiláris többletet. A Noban bemutatott folyamat – a politikai kampány elmozdulása a kereskedelmi marketing-stratégiák felé – így a rendező markáns stílusváltását is tükrözi: főhőséhez hasonlóan a chilei fesztiválfilmes is fogós és közérthető riposztokra cserélte a korábban csak egy szűk kör számára imponáló mutatványait.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11412

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 498 átlag: 5.51