Sipos Júlia
Az 5. Építészeti Filmnapok újfajta, kreatív városértelmezésekkel ismertette meg Budapest lakóit és építészeit.
A KÉK
által 2007-ben kezdeményezett Budapesti
Építészeti Filmnapok küldetése, hogy a film médiumát használva világítsa
meg az építészet, a design és a városfejlődés legárnyaltabb folyamatait. Szemerey
Samu építész, a KÉK, vagyis a Kortárs Építészeti Központ munkatársa.
*
„A mi filmjeink vagányabbak
az átlagnál” – mondták a szervezők, hogyan
értelmeznéd ezt a látottak alapján?
Annyi kétségtelen, hogy a rendezvény kiemelkedő volt, mert most
már méretét tekintve ez a fesztivál Európában a rotterdami után a második, és
nagyon friss az anyaga is, olyan filmeket láthattunk, amik csak a következő
években lesznek majd láthatóak, szóval ez a Budapesti
Építészeti Filmnapok rákerült a térképre. Abszolút új filmekkel
találkozhattunk, tehát az esemény már nem követő jellegű volt, maga a fesztivál
az újdonságokkal az európai élvonalat képviselte.
Az építészet mivel érdemli
ki, hogy külön filmnapokat rendezzenek róla, ezek a filmek tematikájukban
foglalkoznak az építészettel, vagy az építészet a vizuális kultúra kitüntetett
elemeként jelenik meg a filmekben? Ez a típusú film világszerte külön
mozifajta?
Van több helyen is építészeti filmfesztivál, a legnagyobb a
rotterdami, ennek fiók intézményeként indult a budapesti öt évvel ezelőtt. De ebben
a filmes műfajban nem pusztán a vizuális kultúráról van szó, hanem az építészet
fogalmának és vonatkozásainak kiterjesztéséről. Nagyon sok film szólt városfejlődési
döntésekről, vagy a városi térben spontán kialakuló folyamatok résztvevőiről, és
kevés szólt kifejezetten házakról. A legjobbak pedig éppen hogy nem úgy
beszéltek az építészetről, mint vizuális műfajról, hanem annak mindenféle
kulturális és társadalmi mozgatórugóiról és társadalmi beágyazottságáról.
Hozzám egyébként közelebb állt a másik szlogen, „Ha házakban laksz és filmeket
nézel, ez a fesztivál neked szól”, merthogy arról szólt, ami minket körülvesz,
az emberi környezet állapotáról. A dokumentumfilmezésben igen erőteljes
érdeklődés mutatkozik az építészet iránt, ami a magyar dokumentumfilmek világában
egyelőre nem nagyon érzékelhető, itthon sokkal inkább a társadalomtudományos
érdeklődés a jellemző. Magyarországon viszonylag kevéssé ismert ez a műfaj, amit
itt láthattunk, vagyis az a filmkészítés, ami filmes eszközökkel komplex módon
próbálja elemezni az építészetet vagy a várost.
Ezeket a filmeket világszerte vetítik mozi-programokban,
kiállításokon és olyan rendezvényeken, ahol a városról, vagy építészetről
beszélnek különböző módokon. Különbséget kell tenni persze az egész estés
filmek és a kisfilmek között, de volt itt olyan film is, ami tévés
produkcióként született sok évvel ezelőtt. Például a Városi mikrohelyek szociális élete című filmet többéves kutatáshoz
és egy könyvhöz kapcsolódik, ez a kutatás átalakította egész New York köztér-szabályozását,
olyan kiterjedt és alapos vizsgálatát végezték el Manhattanben a házak közötti
pici terek használatának.
A Portrék, Városportrék, Lakatlan, Új építészet, A város és az elemek, Nagyvárosi logisztika, Nyolcker Budapest kategóriákból mit emelnél ki?
Az idei anyag nagyon erős volt. Vicces és érdekes volt a nyitó film,
portré a 20. század egyik legnagyobb hatású építészéről, Oscar Niemeyerről, hallatlanul
érdekes dokumentum az élő és aktív építészről, nem pedig kritikai feldolgozása
az életművének. Én nagyon élveztem a sivatagi városokról szóló filmeket. A sivatagi vár és a Délibáb, ami Perzsa-öbölben zajló városfejlesztésekről szól. Az
egyik film egy kvázi dokumentumfilmként követett egy építész irodát, ami egy meghívásos
versenyben vesz részt és azután nekikezd a kapott feladatnak, a másik inkább költői
megfogalmazás az ottani városok állapotáról és ritkán látható oldaláról,
kevésbé dokumentarista, hanem inkább művészi módon, de a csillogás mögötti
világot mutatja be.
Nagyon izgalmas volt a fesztivál utolsó filmje a Diller
Scofidio + Renfro: A Lincoln Center és a
High Line újragondolása, ez a portré intelligensen és szemléletesen
mutatja meg, hogyan gondolkodnak az utóbbi években rendkívül sikeres építészek.
Hogyan kapcsolódik össze az előéletük – amikor még nem házakkal
foglalkoztak –, a majdani népszerű
projektjükkel. Ez a magyar közönségnek azért is nagyon érdekes, mert itthon nem
lehet ilyen építészt találni, sem olyan típusú értelmező munkát, ami könnyen
hozzáférhető tenne egy látszólag a mindennapok építészeti közegétől eltérő
design világot. Ha most a Római part körüli cirkuszra gondolunk, akkor a film egyik
fontos aktualitása, hogy pontosan megmutatja, létezik olyanfajta tervezői
gondolkodás, ami össze tudja egyeztetni azokat a feladatokat, amelyek most a
Római parton jelentkeznek kihívásként és jelenleg nálunk – szokásos kelet európai módon – rendkívül arrogáns és
elmaradott gondolkodásban csúcsosodnak ki.
A Lakatlan kategóriában
azokat a filmeket is jónak találtam, amelyek olyan helyekkel foglalkoznak, amelyek
az urbanisztikai gondolkodásban mostanában előtérbe kerültek, vagyis a globális
dél, vagy a fejlődő országok építészeti kultúrája. Nem a nyugat európai
nagyvárosok állnak a középpontban, hanem Dél-Amerika, vagy a volt gyarmati országok
nagyvárosai, ilyen például a Torre David, ami egy projekt dokumentációja,
egy Caracasban található, legalább 30 emeletes, félbe maradt felhőkarcoló
története. Ez az épület – ott áll a város közepén az üzleti negyedben – a válság miatt egy toronyház méretű függőleges nyomornegyeddé vált.
A film a toronyban lakók jól szabályozott, de informális közösségi életét
mutatja be. Ehhez hasonló a volt portugál gyarmaton található Grand Hotel, ami egy tengerparti
luxusszálló mai, szintén nyomornegyedként működő épületét és az abban lakókat állítja
elénk. Logisztika kategóriában érdekes volt a Dabbawala, az ebédszállítás csodája, ez a Bombayban működő ételszállító hálózatok rendszerét
mutatja be, hogyan tud hatékonyan működni a rendszer egy sokmilliós, rendkívül túlterhelt
városban.
Sok jó kisfilmet láttam, szintén a Lakatlan kategóriában például egy Japánban létező szubkultúráról, olyan
emberekről szól, akik – vallásos jelleggel – elhagyott és romos épületekkel foglalkoznak, ezeket fényképezik. A
témák mind a kortárs építészet főtémái, a lakatlanság, a városi rendszerek
működése, a High Line, a városi parkok, a logisztikai kérdések. Ezek a
törekvések a magyar építészeti közgondolkodásban gyakorlatilag láthatatlanok.
Ilyen értelemben valóban vagány ez a fesztivál, mert azzal foglalkozik, ami ma a
világ az építészeti közgondolkodásának középpontjában, szakmai innovációnak
élvonalában áll. Nálunk mindez csak elvétve, inkább csak alternatív jelleggel,
nem a komoly szakmai gondolkodás részeként bukkan fel.
Milyen budapesti témájú
filmeket láttál?
Kettőt jól ismerek, a harmadikat sajnos nem láttam, ez a Kulcsrakész álmok. A Nyolcker kategóriában vetített filmek
közül kettő néhány év múlva – ha most még nem is látszik ez –, nagyon fontos lesz, egyik
a Corvin variációk, a Józsefváros
átalakulását dokumentáló és elemző film, a másik a Pillanatnyi 8. Előbbi a Corvin –Szigony projektet, illetve az onnan
elköltözött egykori lakók életét követi, viszonyukat a kerülethez és az egész
folyamathoz. A Pillanatnyi 8 csak részben szól erről, itt az egész város
megjelenik, egy olasz filmes csoport készítette, filmes eszközökkel dolgozó művészek,
az anyag nagyon erősen participatív és az interakciókra építő folyamat végére
áll össze. A készítők nem hagyományos filmes eszközökkel élnek. Ez a film nem
mozi-kontextusba készült – bár filmként is működik –, inkább Budapest mostani
metszete, álmok és utópiák, az ideiglenesség furcsa keveréke. A Corvin variációkat a végső vágás előtt
szakmai opponensként láttam, a Pillanatnyi
8-ban sokat szerepelek is. A rendezők egyike sem építész, a Corvin variációkat egy dokumentumfilmrendező
készítette, akit az emberi aspektusok indítottak el, és a film a szereplők tekintetén
keresztül szól a nyolcadik kerület tereinek átalakulásáról. A Pillanatnyi 8-at pedig egy ZimmerFrei
nevű bolognai művész csoport készítette, akik városfilmeket csinálnak,
rendszerint közösségekkel dolgoznak együtt. Itt valójában városfeltárás folyik.
Egyik alkotásban sem lehet elválasztani a társadalmi és az építészeti
szempontokat, de valószínűleg a filmek szegényebbek lennének bármelyik szempont
nélkül.
Ezeket a filmeket hol
láthatják az érdeklődők? Valamelyik TV-ben elképzelhető?
Annyi biztos, hogy a KÉK rendszeresen szervez majd vetítéseket, de
ami a TV-vetítést illeti, én már ahhoz az a generációhoz tartozom, akiknek
semmilyen kapcsolatuk nincs a televíziózással, ez szerintem ma már irreleváns
műfaj.
Ezek közül a filmek közül biztosan nem lesz majd az összes
elérhető, de igyekszünk minél többet bemutatni. Ez a fesztivál most végig
teltházas volt, tehát növekvő érdeklődés van az építészettel foglalkozó filmek
iránt, és ha létezik olyan hazai filmterjesztő, aki ebben lehetőséget lát,
biztosan megoldható, hogy forgalomba kerüljön egy-kettő. Nyilvánvaló, hogy ezek
között van olyan, amely soha nem hagyja el a fesztiválok világát, és olyan is,
ami egyetemi munkaként készült és kiállításokon vetíthető, olyat is találunk
közöttük, ami a YouTube-on elérhető.
Az én kérdésem inkább az, hogy miért maradnak ki a magyar filmesek
ebből a történetből? Mi tavaly kiírtunk egy pályázatot, ez egy filmkészítési
felhívás volt, és akkor látszott, hogy néhányan érdeklődnek, de kíváncsi
vagyok, hogy a közeljövőben lesznek-e olyan magyar filmesek, akik ezzel a
témával foglalkoznak.
Az ilyesféle filmek közül némelyik közelebb áll a dokumentumfilm
hagyományos műfajához, de jó közege lehetne ez a dokumentumfilmben mostanában
zajló újításoknak is. A mostani fesztiválon az volt az érdekes, hogy sokféle
aktor, szereplő vett részt, és nemcsak magyarok, hanem sok filmnek itt eljött
Budapestre a rendezője, szóval szakmai tapasztalatcsere is zajlott, ami az
egészet léptékváltó eseménnyé emelte.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 46-47. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11407 |