rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Fesztivál

Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése

Az anyaszomorító

Gyenge Zsolt

Az idei berlini Arany Medvét román film kapta.

Sok román film érdemelt volna Arany Medvét az elmúlt években, de A gyermek fekvését (Poziţia Copilului ) nem sorolnám közéjük. A színészi játékon, a forgatókönyvön és a témaválasztáson is a fáradtság nyomai érződnek, pedig rendezője még csak harmadik filmjénél tart. A román újhullám egyértelműen túl van a zenitjén, így a korábban újszerűnek ható megközelítés ma már egyre inkább utánérzésnek hat, és ebből a helyzetből csak a legtehetségesebbek tudnak továbblendülni – Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu és talán Mungiu.

Călin Peter Netzer a második hullám képviselője a kétezres évek román filmművészetében, azon rendezők közé tartozik, akik számára a modellt a mára már legendává vált nagyok jelentik, és az általuk kitaposott út, kivívott presztízs biztosítja a lehetőségeket nekik is. Ebből a sorból Radu Jude és Radu Muntean emelkedik ki, akik eddigi munkáikban képesek voltak frissességgel megtölteni a korábbi sémákat, és akik mindketten Arany Medve nélkül járták meg Berlint.

A gyermek fekvése egy bárhol a világon előadódó, szinte mindennapos történetet dolgoz fel (legutóbb a Homeland sorozat második évadjában láthattunk ilyet). Szegényes környéken, egy kis falu határában gazdag család sarja luxusautójával elüti a figyelmetlenül útra szaladó kisgyereket, mely esemény következményeit a gazdag család minden lehetséges eszközzel (pénz és kapcsolatok) próbálja minimalizálni. A miniszterekkel parolázó látványtervező anya és a főorvos apa vérmérsékletének megfelelően vesz részt a „mentőakcióban”, azonban az igazán érdekes az, ahogy a konfliktusos határhelyzet, amint az lenni szokott, felszínre hozza a mélyben lappangó feszültségeket.

Netzer filmje ugyanis elsősorban nem e sajnálatos esemény körül forog, hanem az uralkodó, óvó/birtokló anya és az emiatt teljesen felnőni nem képes, a nyomasztó anyai fölényre agresszióval válaszoló fiú viszonyát állítja középpontba. A Luminita Gheorghiu által remekül alakított anyának mindenről van véleménye, és úgy gondolja, hogy a közhelyek bölcsességeiből valamint a személyes és színházi élmények egyvelegéből összeálló világnézete elegendő hátteret biztosít számára a megfelelő ítéletek és döntések meghozatalához. A gyermek fekvésének legnagyobb érdeme e kérdéskör felvetése és körüljárása.

Sok más tekintetben ugyanis Netzer filmje csalódást okoz. A kapkodó kamerakezelés banális, a forgatókönyv fordulatai kiszámíthatóak, és még a kifejezetten erős helyzetek is (mint az anya találkozása az áldozat családjával) elvesztik élüket. A gyermek fekvése fogyasztható, de középszerű film, ami különösen Netzer előző filmje, a lenyűgöző Érdemrend (Medalia de onoare) fényében meglepő. De hát szerencsés az a filmgyártás, ahol Arany Medve-díjas lehet a középszer.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 41-41. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11400

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 882 átlag: 5.51