Huber Zoltán
Mi kapcsolja össze a szuperhőst és a német filozófust?
Tony Stark, a világ
első számú fegyvergyárosa és sármos playboy-milliomosa évtizedek óta
szórakoztatja a képregények kedvelőit, sőt, legyőzhetetlen alakját 2008 óta a
szuperhős-mozik rajongói is a szívükbe zárhatták. A 2001. szeptember 11.-es
terrortámadásokat követő általános társadalmi önbizalomvesztés, az amerikai önkép
súlyos válsága a köpenyes hősök újabb generációját hívták a vászonra. Bár az
összetettebb jellemű, lélektanilag árnyaltabb héroszok mellett a Vasember
kifejezetten egyszerűnek, már-már elrajzoltnak tűnhet, az első felületes
pillantás csalóka. A léha csodagyerekből önkéntes békefenntartóvá emelkedő
mérnök-üzletember nemcsak az Egyesült Államok potenciális győzelmeiről, de a
technológia és az ember égetően aktuális dilemmáiról is mesélhet nekünk.
A
szuperpáncélos igazságtevő soha nem volt felvértezve olyan kidolgozott
pszichológiai motívumokkal, mint az író-alkotó Stan Lee más híres teremtményei,
a Hulk vagy épp a Pókember. Az acélruhás zseni figuráján keresztül a
Vasember-képregények szerzői elsősorban a hidegháború főbb témáit, az amerikai
fegyverkezési és ideológiai fölényt, a kapitalista üzleti modell
felsőbbrendűségét, a kommunizmus elleni harc fontosságát propagálták. A
Szovjetunió bukásával, a keleti blokk felbomlásával Stark mégsem akasztotta
szögre híres arany-piros sisakját. A kívülről érkező, kiszámítható vörös
veszély elmúltával egy újabb, talán még súlyosabb háború ütötte fel a fejét. A
terrorizmus összetettebb fenyegetései, a felbukkanó ellenfelek
ellentmondásosabb és emlékezetesebb feladatok elé állították a Vasembert,
izgalmas karakterjegyekkel gazdagítva a főbb szereplőket, melyek helyességét a
mozis feldolgozások kritikai- és közönségsikerei bizonyítanak.
Távolabbról
szemlélve úgy tűnhet, Tony Stark nem több mint egy modern lovag, aki a
fantasztikus örökségét, tudását és pénzét nem kímélve fényes páncélt készít,
majd megvédi a Földet a pusztító, gonosz sárkányoktól. A Vasember idealisztikus
és kissé avíttas hősnek, aktuálissá fazonírozott, de alapvetően népmesei
típusfigurának tűnhet, ám pontosan a saját testére illesztett páncél az, ami
markánsan megkülönbözteti őt a többi képregényhős-kollégájától. Bár kapott vagy
szerzett szuperképességek hiányában az álarcos igazságosztók jelentős része
vesz igénybe több-kevesebb technikai segítséget, Stark esetében a műszaki
intelligencia minden szempontból kulcsfontosságú. A Vasember történetét
elsősorban a csúcstechnológia, illetve az eszközöket használó ember
ellentmondásos, kínzóan aktuális kapcsolatrendszere varázsolja dinamikussá és
érdekfeszítővé.
Tony
zseniális tudása nemcsak fantasztikus vagyont, a rendelkezésre álló vállalati
hátteret és a ruha megépítéséhez szükséges erőforrásokat biztosítja, de a
sziporkázó szellemi képessegei nélkül maga a páncél sem érne sokat. Sőt, ez
utóbbival kapcsolatban a pökhendi és laza rocksztár-imázs is rendkívül fontos
tényező, hiszen a Vasember elsősorban azért tekinthető szuperhősnek, mert repülni
is képes. Ha nem szárnyalna olyan látványosan, a Stark által létrehozott eszköz
nem lenne több mint egy nagyszerű, ám kissé unalmas műszaki objektum. Tony
azonban nagyképű exhibicionista, aki a számítógéppel és fegyverekkel telepakolt
szuperruhát egyszemélyes vadászgépként, címlap-kompatibilis hősként, látványos
jelképként álmodta meg.
A
karakter megalkotásakor Stan Lee nem egy egyszerű robotban, nem egy legyőzhetetlen
csodafegyverben, hanem egy olyan páncélruhában gondolkodott, ami azonnal
szuperhőssé varázsolhatja a viselőjét – de az emberi tényező nélkül, önmagában szinte
semmit nem ér. A figura legfontosabb kérdése ezért az lesz, vajon a Vasember
Tony tökéletesebb alteregója és álarca csupán, vagy maga Stark az utolsó
szükséges alkotóeleme annak a folyamatnak, mely során az élettelen fémtárgy
életre kel, azaz a gép és az ember összeolvadásakor tulajdonképpen a tökéletes
technikai eszköz ébred végre öntudatra. A megfilmesítések remek érzékkel
élezték tovább a súlyos dilemmát: a képregény mágneses mellvértje helyett a
vásznon megjelenő Tony már csak a testébe integrált reaktor segítésével
maradhat életben, de a fénylő henger szép lassan meg is mérgezi a szöveteit. A
Vasember létezése, a gép és a szív szimbiózisa egy erősen szimbolikus kérdésre
irányítja a figyelmünk: vajon a technika még tényleg minket szolgál, vagy már
menthetetlenül függünk tőle?
Kései
életművében, de különösen A technológiára vonatkozó kérdés címet viselő
híres esszéjében a nagy német gondolkodó, Martin Heidegger is hasonló
ontológiai problémákról elmélkedett. A filozófus sokat idézett érvelése szerint
a technikai tudás, a műszaki haladás egy ponton túl már nem egyszerűen az
emberiség jólétét, a kitűzött célok elérését szolgálja, hanem olyan általános
megértési móddá, gondolkodási modellé fejlődik, amely mentén a saját
létezésünket, a valóságot is értelmezzük. A technológia szemüvegén keresztül
például a természetet is csak puszta energiaforrásként, rendelkezésre álló
erőforráskészletként szemléljük. A raktárrá, kiaknázandó területté, potenciális
adathalmazzá váló világra egy idő után képtelenek leszünk máshogyan tekinteni:
az kizárólag mint tőlünk függő, értünk létező dologként kezd létezni.
Heidegger
elismeri, hogy a tudományos fejlődés, a műszaki ismeretek fontos dolgokat adtak
az emberiségnek, de úgy véli, a technológia ma már annyira meghatároz minket,
hogy talán végleg kicsúszott az ellenőrzésünk alól. Ha a mindent átható
technológia gondolkodásmódként és létmagyarázatként egyeduralkodóvá válik, szép
lassan kiszorítja az egyéb, alternatív világképeket. Heidegger jóslata szerint éppen
ezért egy szörnyű szakadék szélén egyensúlyozunk, hiszen ha puszta
erőforrásként tekintünk a természetre, előbb-utóbb kénytelenek leszünk magára
az életre, sőt, az emberre is így gondolni. Ha azonban átlépjük ezt a végső
határt, a technológia logikája végleg elmossa majd a különbséget az élő és a
gépi test között: a technika már nem feltétlenül az emberiség, hanem a saját
céljait fogja szolgálni.
A
Vasember pontosan a Heidegger húzta kritikus határvonalon egyensúlyoz. Tony
Stark sorsa rendkívüli módon függ saját műszaki zsenialitásától, illetve az
általa kifejlesztett csúcstechnikától, amit a 2008-as, Jon Favreau rendezte
mozifilm is igen szemléletesen és hatásosan ábrázol. A mű elején a cinikus
Stark egyszerű üzletember, aki az általa gyártott terméket reklámozza. A
terroristák elrabolják, mert őt magát (illetve a tudását) próbálják eszközként
felhasználni arra, hogy egy hatékony szuperfegyver birtokába jussanak. Végül
mégis Stark lesz az, aki a tudtukon kívül kihasználja őket. Fogvatartói
akaratlanul összehozzák a jóságos és bölcs tudóssal, Yinsennel, illetve ők
biztosítják az alkatrészeket, az időt és a motivációt, hogy Tony megépítse a
páncélt, melynek az életét, a szabadságát és a későbbi céljait köszönheti.
Az
eset maradandó lelki és fizikai változásokat idéz elő a léha aranyifjúban. A
gazdagság, a tehetség és a népszerűség többé mit sem ér, ha Starknak pontosan a
szíve sebesül meg – a szó átvitt értelmében is. A testébe fúródott repeszeket
csak az általa kifejlesztett technológia tarthatja távol a létfontosságú
szervtől, de az új találmány a nyilvánvaló haszon mellett számtalan, előre nem
látható problémát okoz. A békés célokra is kiválóan alkalmas, de fegyverré
fejlesztett eszköz szinte azonnal rossz kezekbe kerül, ezért az univerzálisabb
morális vonatkozások mellett Tony döntései rögtön felvetik az egyéni
felelősségvállalás kérdéseit is. Az új szuperhőst tehát a technika szülte, az
tartja életben, de egyúttal irányt szab későbbi tetteinek, sőt, a formálódó új
jellemvonásainak is: a német filozófussal szólva a Vasember valódi létét
egyedül az őt determináló technológia vizsgálatával érthetjük csak meg.
Heidegger
írásaiban igen sötét képet festett a technológia és az ember kapcsolatáról, és
elsősorban a viszony destruktív, embertelen oldalát emelte ki – vélhetően
azért, hogy felhívja a figyelmet a téma kínzó aktualitására. A filozófus a
kérdéskört a kortárs emberiség egyik legfontosabb problémájának tartotta, ezért
arra szólít fel, hogy tekintsünk az ismertnek vélt fogalmaink mögé. Heidegger
szerint a technológia hétköznapi felfogása korántsem elégséges, csak a jelenség
valódi és átfogó megértése szabadíthat fel minket a technika egyre veszélyesebb
egyeduralma alól. A heideggeri kérdés ezért nem úgy hangzik, hogy mi a
technológia, hanem az, hogy vajon miként válik valami technológiává? A
filozófus szerint a válasz nem egy tulajdonság, nem valamiféle cél, de nem is
az eszközök mögött felsejlő politikai, történelmi vagy gazdasági háttér – inkább
az a mód, ahogyan a technológiához viszonyulunk.
A
Vasember genezise, Tony Stark formálódó jellemvonásai és izgalmas kalandjai
kiválóan alkalmasak a heideggeri program popkulturális megpendítésére, azaz a vázolt
problémák látványos, közönségbarát felmutatására. A milliomos csodagyerek, a
magát önhatalmúlag a világ csendőrévé emelő üzletember meséje természetesen
kritizálható a neoliberális kapitalizmus, az amerikai hegemónia kendőzetlen
propagandájáért – ugyanakkor elősegítheti a technológia és az ember komplex
kapcsolatrendszerének a jobb megértését. Tony amellett, hogy Vasemberként eggyé
olvad az általa kreált eszközzel, maga is a technológia által meghatározott személyiség.
Zseniális mérnök-üzletemberként nemcsak a techné
(a gyakorlat) és a logosz (a tudás)
kettősségét egyesíti magában, de a tömegtermelés logikájának megfelelően a
műszaki tudományok mellett az üzleti életben, marketingben és a megfelelő imázs
kiépítésében is jártas. Stark maga a testet öltött nyugati ideál, épp ezért nem
haszontalan átgondolni, miként is viszonyul ez az élvezeteknek élő
példakép-figura az általa létrehozott, tökéletesre csiszolt technológiához.
Heidegger
arra szólít fel, hogy tárjuk fel a technológia valódi természetét, hisz ennek
segítségével a világról is másképp gondolkodhatunk majd, ami akár a mélyebb
létmegértés felé, önmagunk irányába is elvezethet minket. A látványos kalandok és
trükkök égisze alatt az eddigi két mozifilm pontosan azt a folyamatot meséli
el, amint Tony az őt ért trauma hatására lassan átértékeli a technikához fűződő,
korábban meglehetősen egysíkú és helytelen viszonyát. Stark az afgán barlang
mélyén megpillantja az általa létrehozott eszközök valódi természetetét, majd
rádöbben arra is, hogy az innováció az alapvető emberi értékek védelmével, az
erkölcsi felősséggel is együtt jár. A szabadulása utáni sajtótájékoztatón Tony
egyenesen úgy fogalmaz, „kinyílt a
szeme” és rájött, többet adhat
a világnak néhány felrobbanó kütyünél. A Vasember ennek a változásnak a
szimbóluma: bár a páncél alatti személyiség örökre megváltozott, az általa is
épített rendszer ellen csak szuperhősként küzdhet.
A
saját életcéljára, a kivételes helyzetével és adottságaival járó univerzális
felelősségre ráébredő, illetve az apai örökséggel, azaz a küldetésével is
megbékélő Stark Heidegger gondolatmenetének megfelelően önnön léte egy magasabb
szintjére lép: szuperhőssé válik. Nem változik át Vasemberré, nem a páncél
kebelezi be őt, hanem a technológia válik végre emberléptékűvé (szó szerint).
Neki nem kell eltitkolni a világ elől a valódi kilétét, hiszen itt nem egy
titkos alteregóról, nem időszakos átváltozásról van szó, mint más szuperembereknél.
A ruha kiteljesíti, felerősíti Tony képességeit, de a jellemvonásait, a
képességeit és az érzelmeit nem helyettesíti. Stark számára már nem az a
kérdés, a legújabb vadászgép pilótával, vagy pilóta nélkül repüljön, hanem hogy
szükség van-e egyáltalán vadászgépekre egy olyan korban, amikor a technika
személyre szabható. Vasemberként Tony maximálisan uralja a technológiát, de ez
egyúttal súlyos terhet rak rá, hisz akár az élete árán is meg kell védenie az
új fegyver lehetséges áldozatait.
Stark
nem a klasszikus értelemben vett szuperhős, de a kezében lévő erőforrások miatt
kénytelen olyan döntéseket hozni, melyek nem a páncél, hanem a megváltozó
jellemvonásai miatt emelik hérosszá. A Vasember meséjében a technológia negatív
következményei végül pozitívba fordulnak: Tony nemcsak jót tesz, de ami még
fontosabb, felismeri és megérti a saját szerepét, a hatalmát és az azzal járó
felelősséget is. Az új fegyver így több lesz, mint egy lehengerlő műszaki
újítás: a szuperpáncél annak a metaforája, hogy a technológia és az ember
harcából mindig Tony Stark kerül ki győztesen.
Van
valami megnyugtató abban, hogy mostanság, amikor a baráti beszélgetések helyét
az okostelefonok, a valódi élmények átélését pedig a közösségi oldalak
virtuális bejegyzései helyettesítik, a Vasember is népszerű. A közönség
bizonyára nem véletlenül találja felemelőnek egy olyan hős meséjét, aki visszaszerezte
a technológia fölötti irányítást, és végül megtalálta önmagát.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 31-33. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11397 |