rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Film / Regény

Isaac Marion: Eleven testek

Többnyire ártalmatlan

Szabó Noémi

A könyv zombi-Rómeója szótlansága ellenére beszédes mesélő.

R, a zombi, és Julie, az eleven lányok legelevenebbike egymásra találnak az apokalipszistól sújtott Államokban. Kapcsolatuk beteljesedésének tétje a világ megmentése, a bizakodó holtak és a fáradó elevenek harmonikus együttélésének megalapozása; vállalkozásukat azonban mindkét oldalról nehezítik a reményvesztett cinikusok csontváz-hordái.

A tinihorror újabb áldozatot szedett a legendás monstrumok közül; a fáradó vámpírok helyett jónéhány fiatal szerző egy szomszédos élőhalott társaság, a zombik irányába tett néhány botladozó lépést. A Breathers: A Zombie’s Lament (S.G. Browne) 2009-es megjelenése óta az Egyesült Államokban látványosan megszaporodtak a zombi-perspektívájú posztapokaliptikus regények (Brains: A Zombies Memoir (2010), Memoirs of the Walking Dead (2011), I, Zombie (2012)), közöttük nagy számban képviseltetik magukat a tinédzser-tematikájú történetek is (Generation Dead, 2009, Dust, 2010). Isaac Marion románca, az Eleven testek ebbe a folyamba illeszkedik tökéletesen; könnyed vállrándítással felülemelkedik a világvégén, és történetét a posztapokaliptikus állapotok mindennapjainak abszurditásában folytatja. Zombi narrátora szótlansága ellenére beszédes mesélő, önironikus, szórakoztató prózában számol be egyhangú zombiléte aggályairól.

A bizarr alaphelyzetet Marion a piac legjobban teljesítő archetipikus történetével kombinálva a bestseller listák élére lőtte a 2011-es megjelenésű regényt, így azt szinte publikálásával egyidőben vásárolta meg a Summit Entertainment, előre gondolva a Twilight Saga kifulladására. Marion Rómeó és Júliája több humorral és öniróniával, viszont kevesebb szaftos softcore részlettel gazdagítja a tinédzser irodalmat, mint Meyer verziója, társadalmi üzenete pedig, bár nem kevésbé szájbarágós, mégis emészthetőbb, mint a Twilight által képviselt konzervatív szemlélet.

Marion közvetlen stílusa megteremti az egyensúlyt a giccs és az idétlenkedés között, így többnyire sikeresen elkerüli a túlzott negédesség, és a fárasztó poénkodás csapdáját. Kortalan főszereplője hamisítatlan kamasz, bár pattanások helyett rothadó testrészeit kénytelen rejtegetni a lenyűgözendő lány előtt, beszédkészségét pedig nem a bizonytalanság, hanem a rejtélyes zombiállapot sorvasztja el. Kínlódásának őszinte elbeszélése azonnal szimpátiát ébreszt, így a megcélzott olvasóközönség könnyedén kötődhet a regényhez; az Eleven testek azonban nem több (persze nem is kevesebb), mint egy gördülékenyen megírt és szerethető ifjúsági könyv. Korrekt románc, de nyoma sincs benne a műfajra időközönként jellemző metsző társadalomkritikának (Generation Dead), vagy a Grahame-Smith Büszkeség és balítélet meg a zombik, illetve Alan Goldsher Paul is undead című regényében tapasztalható posztmodern szövegdekonstrukciónak. Hiába sejthető, hogy az apokalipszis a felelőtlen emberiség számlájára írható, a felismerés súlytalan és érdektelen; a szöveg pedig, bár vizualitása filmszerűbb, mint a moziba került adaptáció, nem nyújt szépirodalmi élvezetet. Az Eleven testek többnyire ártalmatlan, akárcsak R, a szerelmes tinizombi; kedves és szerethető, de kicsit ügyetlen, tétova, és csak ritkán harap.

 

Libri Kiadó


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 48-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11393

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 863 átlag: 5.27