rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Két nap az élet

Nagy V. Gergő

Week-end a Zuydcoote – francia, 1964. Rendezte: Henri Verneuil. Szereplők: Jean-Paul Belmondo, Georges Géret, Marie Dubois. Forgalmazó: Mirax. 98 perc.

Figyelembe véve, hogy egy rendes magyar háztartás valamelyik könyvespolcán még mindig nagy eséllyel található legalább egy Robert Merle-kötet, itthonról nézve különösen fájónak tűnik, hogy a humanista lektűr gall fejedelme milyen méltatlan elbánásban részesült a filmesek részéről. A majd’ kéttucatnyi tételt és megannyi szofisztikált fabulát számláló életműből ugyanis mindössze négy darabot dolgoztak át a gyöngyvászonra, s ezek közül Henri Verneuil szolid háborús mozija valóságos klasszikusként magasodik elő – jóllehet mind Verneuil, mind a főszerepet játszó Belmondo életművében, mind pedig francia háborús filmek közt is csupán a középvonalba szokás besorolni.

Pedig a jobbára könnyű kézzel vezényelt zsánerfilmekről (Alvilági melódia, Százezer dollár a napon, A szicíliaiak klánja) nevezetes Verneuil adaptációja nagy gonddal és ambícióval készített, nívós és fajsúlyos mozi. A Merle-regényt jobbára hűséggel követő cselekmény néhány francia katonáról mesél, akik 1940 komor nyarán az északi tengerpartra, Dunkerque-be szorult hadsereggel várják, hogy átszállítsák őket Angliába, mielőtt az egyre gyakrabban hulló germán bombák valamelyike ízekre tépi a testüket. A képtelen helyzetben az értelmet kutató hősünk, Maillan (Belmondo) tanácstalanul kóvályog a hullákkal zsúfolt város és a strandon fogyatkozó barátai között – s a szívszorító epizódokkal erősített, világvégi pikareszkjét Verneuil vonzóan kába ritmusban és megragadóan leharcolt hangulatban prezentálja. Akad ugyan olykor némi izgalom (például hatástalanítani kell egy bombát) és egy románc is szárba szökkenni látszik – de azért a Két nap az élet háborús kaland (netán pacifista tézismozi) helyett inkább egzisztencialista kóborlásfilmként vagy abszurd drámaként működik, melyben a kamera rendre elidőzik az égből lemmingeknek látszó katonákon, amint a légitámadás előtt lusta engedelmességgel fekszenek ki a holdbéli tájjá lyuggatott strand homokjára, mintha csak napozni készülnének.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11391

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 982 átlag: 5.37