rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Croodék

Varró Attila

The Croods – amerikai, 2013. Rendezte és írta: Chris Sanders és Kirk De Micco. Kép: Jun Yong-duk. Zene: Alan Silvestri. Gyártó: DreamWorks Animation. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 90 perc.

A Disney-veterán Chris Sanders eddigi rendezői életművét alapvetően a kiskamasz-kismonstrum páros egzotikus mesevilágba helyezett coming-of-age történetei alkotják a Lilo és Stich méretes szériájától az Így neveld a sárkányodat sikerfilmjéig. Az idei harmadik opusz azonban egy korábbi Aardman-gyurmaproject átvételével radikálisan szakít az eddigi szerzői recepttel és a fejlődés-függetlenedés-kilépés-a-Nagybetűs-Életbe történetsémát egy kőkorszaki família road moviejában meséli el, amely a családi barlang kényszerű elhagyásától egy új otthon megtalálásáig vezet a szétváló kontinensek káoszán át. Eep, az emancipált, Mulan/Merida-féle keménykötésű Disney-hercegnők üknagymamája azonban nem kimondott proto-feminista kislány-idol: noha konstans kalandvágya egyértelműen kiemeli a mindennemű újdonságtól rettegő családjából, személyes utazása csupán egyik férfitől (a konzervatív Papa) a másikig (az újító Pasi) vezet, független felnőttlét helyett inkább a leendő férjet integrálva az Újvilág örök gyerekkorába.

Túl az inkább lányos apák, mint sem kamaszlányok szívéhez szóló tanulságon a Sanders-mese egy másik bizarr ellentmondást is rejt mulatságos gegfüzérében: a merész kalandvágyat és innovációt hirdető utazás-narratíva járatlan útja a sötét barlangmélyről ugyanis Disneyland látványos menedéke felé vezet, méghozzá igen simára koptatott ösvényeken, mintha csak rendezője hazavágyna a DreamWorks sivár vidékéről. A kalandok legfőbb színhelyét jelentő színpompás paradicsom a hipersikeres Burton-féle Alice Csodaországban túlcukrozott mézeskalács-szürrealizmusát adaptálja a prehistorikus korba különös lakóival és tájképeivel (lásd még Raimi Óz-verzióját a maga Smaragdvárosával), a kis csapat szeme előtt lebegő távoli cél sziklacsúcsa pedig erősen emlékeztet a Walt-kastély tornyaira. Az eddig is főként bevált franchise-okra építő DreamWorks Animation (Shrek, Madagaszkár, Kung Fu panda) ezúttal sem hirdet forradalmat: a szájba rágott felszíni üzenet alatt minden tekintetben a biztonságos szabálykövetés mellett foglal állást, a jól bejáratott anyósviccek, übercuki kiskedvencek (Lajhár-övtől a Stich-oroszlánig) és pergő 3D-akciószekvenciák precízen kimért, családbarát keverékéből csupán pár negédes nóta hiányzik – szerencsére.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11386

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 875 átlag: 5.47