rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Die Hard – Drágább, mint az életed

Sepsi László

A Good Day to Die Hard – amerikai, 2013. Rendezte: John Moore. írta: Skip Woods. Kép: Jonathan Sela. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Bruce Willis (John McClane), Jai Courtney (Jack), Sebastian Koch (Komarov), Mary Elizabeth Winstead (Lucy), Cole Hauser (Collins). Gyártó: Duner Entertainment. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 98 perc.

A moziszériák előszeretettel költöznek Oroszországba meghalni: a Rendőrakadémia Moszkvában akciózott utoljára, Ilsa, az SS nőstényfarkasa nem kegyetlenkedett többet szibériai kiruccanása után, és John McClane ötödik kalandjának már most nyilvánvaló kritikai bukása is a széria dicstelen végét sejteti. Az epizódot levezénylő John Moore rendező és Skip Woods forgatókönyvíró korábbi munkáikkal sikeresen bizonyították, hogy nagyrészt érzéketlenek a finom árnyalatok és hangsúlyeltolódások megragadására, amik egy ikonikus figurát megkülönböztetnek sokadrangú társaitól, így karaktert szintén elég szabadosan kezelő negyedik részre is bőséggel ráígérnek.

Hasonlóan a 2006-os Omen nyíltan gonoszkodó ördögfiókájához vagy a Max Payne szuperkatona-szérummal felpumpált noir-detektívjéhez, Bruce Willis megszokásból hozott gesztusain túl McClane idei inkarnációja kis mértékben kötődik az eredeti koncepcióhoz, sebezhetetlen rajzfilmfiguraként épp azon sziklából faragott akciósztárok közé sorol be, akikkel szemben első megjelenésekor alternatívát jelentett. De a Drágább, mint az életed teljes koncepciótlanságáról nem csupán az árulkodik, hogy a branddel egyet jelentő karakter alapvető attribútumai elvesztek valahol az újragondolás során. Az egzotikusnak szánt új helyszínekből épp az egzotikum hiányzik (a cselekmény utolsó harmadának helyt adó Csernobilban hőseink ugyanúgy egy szál pólóban akcióznak, mintha egy New York-i raktárépületben lennének), a gonosztevők nélkülözik a minimális karizmát, hiába vannak többen a megszokottnál, és az ifjú McClane jellegtelensége még Willis rutinalakítása mellett is szembetűnő. A Drágább, mint az életed megannyi újrahasznosított gegből (lásd a Golyózáport idéző réparágcsálást) összetákolt szomorú agónia, ami inkább hat A feláldozhatók 2 vadhajtásának, mintsem egy érdemi tételnek a Die Hard-sorozatban.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11384

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 808 átlag: 5.76