rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A házban

Vincze Teréz

Dans la maison – francia, 2012. Rendezte és írta: Juan Majorga darabjából Francois Ozon. Kép: Jérome Alméras. Zene: Philippe Rombi. Szereplők: Fabrice Luchini (Germain), Ernst Umhauer (Garcia), Kristin Scott Thomas (Jeanne), Emmanuelle Seigner (Esther), Bastien Ughetto (Rapha). Gyártó: Mandarin Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 105 perc.

A Gustave Flaubert Gimnázium éppen induló tanévének forradalmi újítása: a tradicionális iskolai egyenruha újrabevezetése. Hősünk, az irodalomtanár nincs különösebben lenyűgözve a revolúciónak efféle megnyilvánulásától, azonban hamarosan kárpótlást nyer: az egyformán öltözött és egyformán borzalmasan fogalmazó diákok között felbukkan egy tehetséges fiú: zavarba ejtő házidolgozatában, egy délutánról mesél, melyet egyik jómódú osztálytársának otthonában töltött. Miközben a tehetséges diák pártfogolása újra felébreszti a fásult tanárban a hivatása iránti lelkesedést, a fiú által továbbírt történet keltette leküzdhetetlen kíváncsisága komoly bajba sodorja.

Bizonyos értelemben Ozon 2003-as Uszoda című filmjének párdarabja a friss mű. Ott egy idősebb irodalmár (egy írónő) életét és képzeletét forgatja fel egy fiatal lány, majd válik a film irodalom és élet, fikció és valóság sajátos keverékévé. A valóságos, az elmesélt vagy elképzelt, a leírt és a felolvasott különös összegabalyodásával van dolgunk a mostani történetben is, ezúttal egy idősebb férfi életét egy fiatal fiú forgatja fel. Jelen van most is Ozon sajátos védjegye: a kóbor szexuális feszültség, ami általában nem a legszokványosabb helyeken bukkan fel a történeteiben. A tanárát írásművén keresztül démoni magabiztossággal behálózó és őt a kíváncsiság örvényébe belerántó fiú pedig Pault idézi Haneke Funny Games című filmjéből, aki rideg kíméletlenséggel csapott le gyanútlan burzsoá áldozataira.

Írás és újraírás, a felolvasás és az azzal párhuzamosan megelevenedő képek izgalmasan játszadoznak irodalom és film viszonyának kérdésével. Néha mintha kifejezetten az irodalom és az olvasás mágiáját reklámozná Ozon, ugyanakkor a tanár feleségéhez, aki egy művészeti galéria vezetője, kapcsolódó történetszálban élvezettel gúnyolódik a kortárs képzőművészeten. Egy film a képzőművészet impotenciájáról és történetmesélés hatalmáról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11380

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 841 átlag: 5.59