Tüske Zsuzsanna
Broken City – amerikai, 2013. Rendezte: Allen Hughes. Írta: Brian Tucker. Kép: Ben Seresin. Zene: Atticus és Leopold Ross. Szereplők: Mark Wahlberg (Taggart), Russel Crowe (Hostetler), Catherina Zeta-Jones (Cathleen), Jeffrey Wright (Fairbanks), Alona Tal (Katy). Gyártó: Regency Enterprises / Emmett-Furla Films. Forgalmazó: Pro Video. Feliratos. 109 perc.
A testvérével a ’90-es évek new black cinema-osztályának eminensei
közt buzgólkodó Allen Hughes, az ezredfordulóra eltávolodott a Veszélyes
elemek külvárosi, fekete dzsungelétől, ahol az emberélet súlya az egyszeri
heroinos fecskendő értékével vetekedett – a társadalmi érzékenység és az
erkölcsi kérdések leckéjéből azonban máig képes bármilyen műfaji közegben
lefelelni. Bátyjával együtt ma már flancos hollywoodi munkákat teljesít,
először 2001-ben, a viktoriánus Hasfelmetsző Jack-sztori szocio-thriller
átiratával, A pokolbóllal, majd 2010-ben, már egykeként, lírai tónusú
disztópiájával, az Éli könyvével
kritizálta az elnyomó hatalmat és megalomán képviselőit, 2012-ben pedig a Megtört
város noir vonásokkal megrajzoltt bűnfilmjén keresztül talált el kedvenc
témájához.
A történet
hőse, a súlyos túlkapásáért magánnyomozói pályafutásra ítélt, egykori
mintarendőr, Billy Taggart, régi pártfogójától az újraválasztás előtt álló, vehemens
polgármestertől kapott megbízással visszautasíthatatlanul szép összeget és
jegyet nyer a visszatéréshez. A kampánysikerre veszélyes, hűtlennek vélt
feleség utáni szaglászásból azonban hamarosan gyilkosságtól és korrupciótól sem
mentes, szövevényes bűnügy bontakozik ki, amelyből még hófehér múlttal is nehéz
lenne jól kikeveredni. A rendező ezúttal sem tagadja meg értékrendjét: a bűn
következményei érvényben maradnak, nem évülnek el, azonban a főhősök, a
Hughes-féle önfeláldozás-motívumnak köszönhetően, mindig tiszta kézzel távoznak
a sokszereplős piszkos játszmából. Az alkoholizmus és kívülálló magánnyomozó-figura
motívumával Lawrence Block világát, pengeélesre csiszolt, pergő dialógusaival
pedig a teljes hard boiled-univerzum legtökösebb példányait idézve, Hughes
végre bebizonyítja, hogy a műfaji finomságok felé is tud olyan érzékenységgel
fordulni, mint a társadalmi problémákhoz.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 55-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11377 |