Kolozsi László
Párizs, New York, Havanna, Jeruzsálem személyes gyorsportrékból összerakott városanziksza után végre Budapestről is készült szkeccsfilm.
A Paris je t’aime és a New York
I Love You városrajongói szkeccsfilmek alkotói mind elragadtatással
beszélnek a megjelenített városról. Kétség nem férhet hozzá, hogy a neves
rendezők összeállásának első számú oka az volt, hogy a címzettet mély
megbecsülésükről akarták biztosítani. Olyan filmet szerettek volna, ami egy-egy
történettel, képpel, vagy egy bohóc jelenettel felidézi a város atmoszféráját.
Amiből kihallható a hely szívverése, lüktetése.
A
jobban sikerültek mindegyike egyébként alig köthető a helyhez, a város maga nem
díszlet lett, hanem sima, a történet mögé simuló háttér.
Mit
is jelent az, egy várost szeretni? Szereti-e az, aki a nagyvárosból falut hasít
ki magának, és e falu pár négyzetkilométerén belülre korlátozza az életét?
Szereti-e, akit nem érdekelnek az új helyek, aki nem lesz kíváncsi, ha azt
hallja, egy olyan tuti hely nyitott ki a IX. kerület szinte lakatlan
fertályain, amit nem szabad kihagyni? Akit nem hat meg a városlakók
együttműködése egy, az Allée előtt fonnyadt kis csokrokat áruló kilencven éves
nyugdíjas néni neten keringő története. Aki nem kíváncsi a buszon bóbiskoló
hajléktalan lecsúszásának históriájára?
Enyedi
Ildikó osztályának rendező és operatőr szakos hallgatói mintha megelégelték
volna azokat az alkotásokat, amelyekben a székesfőváros csak lomha díszlet,
ahol csak azért kering egy autó éppen a Hősök tere körül, mert az egész olyan
megejtően szép alkonyatkor (és nem azért, mert a helynek az alkotók számára
mondanivalója van).
A Nekem Budapest eltervezői tudják és
merik tudatosan használni és felhasználni ezt a várost. És a város ezt azzal
fizeti meg, hogy nem pózol nekik, nem pipiskedik, hanem csak simán adja magát.
Azok
szeretnek egy várost, akik felkerekednek, hogy abban új helyeket fedezzenek
fel, akiket nem rettent el, mondjuk a Szúnyogsziget elnevezése, hanem igenis
kíváncsiak arra, hogy igazolja-e a hely a rosszhírét, akik nem csak a Kertem
miatt járnak a Városligetbe, nem csak a közeli játszóterek vagy a Pecsa, hanem
a fura alakok, az ott megforduló kutyások és egy különös kolónia miatt is. Akik
fel akarják térképezni a helyet, ahol élnek, akik betéve akarják ismerni nem
csak a romkocsmák utcáinak térképeit, de a jellegzetes flasztertöltelékek arcát
is, tehát nem csak utcatérképet rajzolnak maguknak, de szociológia, kocsma és
élmény-térképet is.
A Nekem Budapest nem jött volna létre a
romkocsma kultúra nélkül. Még az olyan ritka furcsa darabja is, mint Szimler
Bálint felelete, a te miért szereted Budapestet kérdésre (a válasz körülbelül
így hangzik: mert mindenhonnan látszik a Parlament), a romkocsma világ, a romkocsmás
fiatalság apoteózisa. Mert pimasz, szabad, kötöttség nélküli és befolyásoktól
mentes.
Ezen
szavak majd mindegyike illik a szkeccsfilm majd minden darabjára: és ez a
legfőbb erénye ennek az ingadozó színvonalú, de összességben nagyon lelkesítő
összeállításnak. Mind a tizenkét szerző – nyolc alkotásból áll össze a Nekem Budapest, de Kapronczai Erikának
volt két alkotótársa, Csuha László és Muhi András Pires – szereti ezt a várost.
Rendesen bejárta, ismeri a benne élőket, tudja milyen a gangos lépcsőházak
belvilága (nem olyan, mint egyes nagy öregek nem is oly régi filmjeiben), miben
mutatkozik meg a fiatalok világvége hangulata, hova érdemes járni, kire és mire
érdemes figyelni.
De
mégsem lesz ez a film az említett két város-szerelmes filmhez hasonló vallomás.
Ugyanis
kevésbé mesterkélt és kevésbé egyenetlen. Az is joggal feltételezhető lenne,
hogy tulajdonképpen egyetlen (nyolc részre hasadt) alkotó formálta.
Az
sem vitatható hogy komor, kiábrándultságról tanúskodó film.
Aminek
talán csak az eleje, az első darabja egyedül vidám. Ferenczik Áron a HÉV
aluljáróban arra keresi a választ, hogy miért vannak egymástól két és fél
méterre a székek. A négy egymás melletti széken fellép balettkar, mongol
torokkórus, ott vannak a mosógépesek, a szatírok (szinte egy Belga-dal klipje
az egész). A székekből lesz uszodai startkő, szerelmesek enyelgő helye. Ez a
négy szék egy teljes világ. A róla feltett kérdések tehát evidens, hogy arra a
kérdésre futnak ki: mi van, ha ez így jó? Ami érthető úgyis: mi van, ha minden jó.
Úgy jó, ahogy van.
Ám
egy pillanat alatt, ezt a tökéletes idillt, ezeket a felhabzó, nagyszerű,
olykor szinte látomásszerű képeket, elsöpri az engedélyt követelő közterület-felügyelők
hada. Akár egy Abbas Kiorastami film is lehetne.
Kárpáti
György Mór története, szemben mások – az utána következők – történetével,
kerek, lezárt, értelmezhető (és soványka): a Montreálból hazatérő építész
unalmában betéved abba a parkba, amelyet szétroncsol majd egy épülete, és
révedezéséből a magukat fához láncoló zöldek csoportja ébreszti föl. Mintegy
fellázadva maga ellen – bár értelmezhetjük úgy is, ha már ott volt – segít a bénázó zöld fiataloknak felállítani a
sátrat. A film egyik legjobb jelenete, amikor a taxiból kitekintő, frissen
érkezett építész, unottan válaszolgatva a taxis kérdéseire, építész szemmel
nézi a feldúlt, feltúrt várost. Nem szép, amit lát, hanem szakmailag érdekes.
Az
ezt követő filmek majd mindegyikének éppen abban áll a nagysága, hogy az
alkotók, a várost filmezők számára a város nem csupán szakmailag lesz érdekes,
nem elsősorban úgy.
Hanem
mintha a benne-élés természetes folyománya lenne, hogy a film, ez a pimasz
szkeccsfilm, éppen itt, Budapesten játszódik.
Pluhár
Attila szerelmi sokszöge – mely egy Picur nevű leányzó körül forog – a pesti
bérházas világban játszódik, s az enyhe Szomjas György-érzés kifejezetten jót
tesz neki. A színészi munka ellenben mintha ki lenne belőle spórolva.
Szeiler
Péter filmjében a legfontosabb szereplő nem is a csini Kerekes Vica, hanem a
tolakodóan hangos, kísérteties Keleti Pályaudvar. Melynek olyan sokan
köszönhetik a tartós első benyomásukat a városról.
Bálint
Dániel vicces (ám kissé idegesítően attraktív) casting filmjében – melynek
egyre zavarosabb a története, minél több lányt hallgat meg a rendező Lorelei és
Dóra szerepére – a háttér egy társasházas külvárosi rész, jelentéktelen
parkokkal, színtelen játszóterekkel. Nem a casting a fontos, nem is a város,
hanem a lányok. Akik olykor értetlenül, olykor kicsit buta megadással vesznek
részt ebben a komoly játékban.
Szimler
Bálint a Parlamentről indít, majd besvenkel egy tanterembe, ahol Soma felel,
Afrika kontinens kialakulásából. Nagy jó indulattal háromnegyedet kap. Ez az
epizód tulajdonképpen éppen azért annyira érdekes, mert filmként
értelmezhetetlen. Ha azt mondom, semmi értelme, már azzal is besétáltam Szimler
csapdájába. Hiszen olyan szkeccs, ami mintha éppen a kritikusokat hívnák ki
maga ellene. Aki értelmezi, meglát benne valamit, elkezdi magyarázni mélyebb
mondanivalóját, az tulajdonképpen először is az alkotót piszkálja fel (másodsorban
a józanabb nézőket).
Ugyanakkor
kétségtelen, ha valami miatt, emiatt a szösszenet miatt fogunk erre a
szkeccsfilmre emlékezni (meg persze – úgy vélem – az első és az utolsó két
darabja miatt).
Kapronczai
Erika romkocsmás munkájában fura kapcsolatban ténfereg három ember: hol
egymásra borulnak, hol a helyzet bizarrsága miatt kihátrálnak a viszonyból. Már
a nyitójelenet is, ahol a romkocsma homályában a lány nyakába borul az ittas
udvarló, egyszerre hót-realista és szatirikus. Ez az eldöntetlenség, hogy nem
tudjuk, szatírát vagy melodrámát látunk, a film egyik legnagyobb erénye. A
másik, hogy a budapesti éjszakát ritkán látjuk filmen ennyire közelinek.
Pontosabban ez az éjszaka a huszonévesek éjszakája, azoké, akik a hetedik
kerület uralják, akik a városnak ezen részét érdekessé, izgalmassá teszik,
azoké, akik mindemellett örököltek valamit a szülők frusztráltságából,
indulataiból. Azoké, akik nem tudnak innen elszakadni.
Reisz
Gábor – az osztály azon tagja ő, akinek eddigi munkássága is már a legszebb
reményekre jogosít – a Margitszigetet találta meg. A tétova fiatal felnőtt fiú
szigetkörét érkezik leróni a hajnali órán, és különös kalandba keveredik. Ez a
kissé lezáratlan és furcsa kis-eposz is felvillant valamit abból, hogy lehet
ebben a városban boldognak lenni, akárcsak az első munka, Ferenczik Ároné. A
csuklós busz csuklójában szörfölő fiú mintha élvezné, hogy szabad. Hogy mindent
szabad. Hogy végre nem érdekes, kik szólnak be, mit szólnak be neki. Hogyan
néznek rá az utasok.
A
párás, ködös reggeli szigeten vele történtek mintha felszabadították volna a
város és a kötelezettségek – suli, egyebek – nyűgei alól.
Ez
az, ami ezektől a fiataloktól eltanulható: hogyan növeljük, szép lassan,
először csak tapogatózva, a belakott terek méretét. Hogyan szeressük meg a
helyet, a már-már semmibe vett Margitszigetet, a belvárost, a várost.
A
teret, ahol élünk. És benne magunkat.
Nekem Budapest – magyar, 2013.
Rendezte: Bálint Dániel, Csuja László, Ferenczik Áron, Kapronczai Erika, Kárpáti György Mór, Muhi András Pires, Reisz Gábor, Szeiler Péter, Szimler Bálint, W. Pluhár Attila. Kép: Becsey Kristóf, Hartung Dávid, Nagy Zágon, Pamuki Krisztián, Rév Marcell, Tausz Gábor. Vágó: Csabai Attila, Divinyi Gábor, Duszka Péter Gábor, Klára Levente, Mezei Áron, Tálas Zsófia. Producer: Berkes Júlia, Schneider Ákos. Koproducer: Sipos Gábor, Rajna Gábor. Szereplők: Becsey Kristóf, Édes Anna, Gulácsi Tamás, Gyabronka József, Hajduk Károly, Ivicsics „Wotan” Bálint, Jakab Juli, Kerekes Vica, Konrád József, Amy Madeley, Mészáros Piroska, Páll Zsolt Ákos, Pethő Áron, Simics Soma, Szűcs Gábor, Tarr Judit, Vati Tamás. Gyártó: SZFE.
Forgalmazó: Cirko Film. 95 perc.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 44-45. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11352 |