rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

Kitaszítva; Kallódó emberek

Nagy V. Gergő

The Unforgiven – amerikai, 1960. Rendezte: John Huston. Szereplők: Audrey Hepburn, Burt Lancaster, Audie Murphy. Forgalmazó: Fantasy Film. 125 perc.The Misfits– amerikai, 1961. Rendezte: John Huston. Szereplők: Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Clark Gable. Forgalmazó: Fantasy Film. 120 perc.

John Huston műfajalapító noirral kezdte (A máltai sólyom), a háború alatt megrendítő erejű doksikat is forgatott (A San Pietro-i csata), az ötvenes évektől pedig elegyes színvonalú darabokkal közlekedett a legkülönfélébb zsánerek között a romantikus komédiától (Afrika királynője) az életrajzi filmig (Moulin Rouge) – de egészen a hatvanas évekig kellett várni, hogy a korabeli élvonal egyik legsokoldalúbb stúdiórendezője a vadnyugaton is kipróbálja magát.

Az első western, a Kitaszítva felemás darab. Az üldözők alaphelyzetét kifordító (és szintén egy Alain May-regényre alapozott) sztoriban Burt Lancaster elátkozott famíliája a gyerekkora óta családtagnak nevelt (és önmaguk előtt is fehérnek hazudott) indiánlányt igyekszik megóvni a testvérüket visszakapni igyekvő fajtársaitól. Huston presztízsfilmekhez illő komolysággal igyekezett a rasszizmus témáját megtárgyalni, de a Dimitri Tiomkin nem szűnő zenéjére döcögő cselekmény, a barnára boxolt indiánként domborító Audrey Hepburn, valamint a málé gyilkosoknak rajzolt rézbőrűek nagyban csorbítják a humanista üzenet hitelét. A Kitaszítva inkább a fajgyűlölet és a vérfertőző szerelem bizarr drámájaként érdemes a figyelemre, amely a zavarba ejtő zárlatra egy indokolatlanul brutális ostromban és egy hátborzongató csókjelenetben kulminál.

Meghasonlott cowboyok kavarnak egy nő körül a Kallódó emberekben is – ám a kortárs közegbe helyezett, a végkimerülésig fásult modern western hőseit már elsősorban az ideáik és a (hiába)valóság feszültsége kínozza. A jobb híján kutyaeledelnek szánt vadlovakra hajtó cowboyok és közéjük libbenő Marilyn Monroe hétvégi kalandja főként a forgatást követő halálok miatt nevezetes (Gable néhány nappal, Monroe kilenc hónappal, Montgomery Clift pedig néhány évvel az utolsó felvétel után hunyt el), de illúziótlan Vadnyugat-képe, kesernyés hangulata és egy parádés lóbefogás-jelenet miatt ma sem érdektelen mozi. Azzal együtt sem, hogy Arthur Miller mélyenszántó forgatókönyve fájón túlírt, a piától puffadt vesztesek és a szexi vendég pszichodrámája pedig gyakran hamisan színházias – de alighanem ez is hozzájárul Huston filmjének különös, nyúzott sármjához.

Extrák: Mindkét filmhez előzetesek és filmográfiák. A két film két külön kiadvány.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11327

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 865 átlag: 5.3

előző 1 következőúj komment

csabaga#1 dátum: 2013-09-11 15:23Válasz
Mindkét alkotásnak filmtörténeti jelentősége van,megért volna egy komolyabb stílusú elemzést.