rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

DVD

A kaland; Az éjszaka

Pápai Zsolt

L’avventura – olasz, 1960. Rendezte: Michelangelo Antonioni. Szereplők: Monica Vitti, Gabriele Ferzetti. Forgalmazó: Etalon Film. 137 perc.La notte – olasz, 1961. Rendezte: Michelangelo Antonioni. Szereplők: Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti. Forgalmazó: Etalon Film. 117 perc.

A Vörös sivatag öt, illetve a Napfogyatkozás három évvel ezelőtti dvd-kiadása után végre megjelent nálunk Michelangelo Antonioni hatvanas évek elején született Tetralógiájának első két – a ciklust megnyitó – darabja is. A filmtörténetet a sarkaiból kiforgató négy film tematikusan és stilárisan is egybetartozik, ugyanis mindegyik az olasz felső(közép)osztálybeli figurák felvonultatásával a modern ember érzelemdeficitjét, elidegenedettségét vizsgálja, markánsan szerzői – dísztelen, minimalista, szikáran intellektualista – stílusban. A kaland és Az éjszaka a Tetralógián belül a leginkább összetartozó darab, hiszen lényegében egyazon témáról szólnak: előbbi arról, hogy miként mérgezi meg a szerelmet az érzelmek betegsége, utóbbi arról, hogy miként gyengíti el ugyanez a házasságot. Hogyan lehet a hiányt megmutatni – vizualizálni azt, ami nincs, illetve átélhetővé tenni a semmit? Antonioni színre lépéséig mindez a lehetetlennel határos vállalkozásnak tetszett a filmművészetben.

Extrák: A kaland dvd-kiadásán extraként Sandro Lai egyórás dokumentumfilmje található, A tekintet, amely megváltoztatta a filmet címmel. A doku jóllehet idővel felhígul, egészében mégis érdemdús bevezető Antonioni világába, ami nem kis részben annak köszönhető, hogy Lai sokat beszélteti a mestert, pontosabban számos – mások által készített – interjúrészletet használ fel. A nyilatkozataiban Antonioni kitér esztétikai elveire (például alig egy percben summázza a mindenkori modernista filmrendezők felfogását a triviális események szüzsébeli szerepéről), de beszél a pályáját meghatározó fordulatokról, a művészetét alakító nagy találkozásokról, továbbá látásmódjának alakulásáról. A művek elemzését esztéták helyett maga Antonioni végzi, ami esszéisztikussá alakítja a filmet. A néhol bulvárjellegű betéteket is tartalmazó, sok forgatási jelenettel, werkanyaggal spékelt doku Antonioni pályáját a neorealista ihletettségű indulástól a Túl a felhőkön (1995) elkészítéséig taglalja, a legnagyobb teret A kalandnak biztosítva, de egyes korszakos darabokat – mindenekelőtt Az éjszakát és a Foglalkozása: riportert – csak érintőlegesen tárgyalva. Antonioni szerelmesei számára talán az a rész a legizgalmasabb, amely bemutat egy, A kaland végleges változatából kimaradt jelenetet (lásd a doku 15–17. percét).

Az éjszaka lemezén szintén található egy ötvenperces dokumentumfilm, Antonioni felesége, Enrica rendezésében, Ha filmezek, élek címmel. Ennek a dokunak Az éjszakához semmi köze, a Túl a felhőkön forgatása idején készült, és egyrészt poétikusabb hangvételű, mint A tekintet, amely megváltoztatta a filmet, másrészt kevésbé informatív. Még a Túl a felhőkön kulisszatitkairól sem tudunk meg belőle sokat, annyi az érdekessége csupán, hogy láthatjuk az idős mestert rendezés közben.

A két film két külön kiadvány.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11326

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 457 átlag: 5.71