rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Kettős játszma

Csiger Ádám

Shadow Dancer – brit, 2012. Rendezte: James Marsh. Írta: Tom Bradby. Kép: Rob Hardy. Zene: Dickon Hinchliffe. Szereplők: Andrea Riseborough (Colette), Clive Owen (Mac), Gillian Anderson (Fletcher), Aidan Gillen (Gerry), David Wilmot (Kevin). Gyártó: Element Pictures / BBC. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 87 perc.

Bár a Suszter, szabó, baka, kém utánzatának tűnhet, a Kettős játszma inkább Az ördög maga, a Szigorúan piszkos ügyek és az Animal Kingdom ötvözeteként jellemezhető. A kilencvenes évek Londonjában járunk, az ír Colette-et egy sikertelen bombamerénylete után elkapja az MI5. Miután az őt hónapok óta megfigyelő ügynök a fiával zsarolja, elvállalja, hogy kémkedik Belfastban élő, IRA-vezető bátyjai után. Egy kezdő tégla élete viszont sosem egyszerű, ráadásul nem ő az egyetlen, aki titkolózik.

James Marsh le sem tagadhatná, hogy eddig főleg dokumentumfilmeket (Ember a magasban) és doku-drámákat rendezett. A Kettős játszma kémfilmként rögrealista kamaradarab, nem kecsegtet a Bondtól, Hunttól vagy Bourne-től megszokott pörgős akciókkal, a néző érdeklődését együttes, egymást is erősítő dráma- és thriller-potenciállal tartja fenn. A rendező összezárja a nézőt a protagonistával, erős érzelmi azonosulást teremtve, miközben csínján adagolja az információt, így sosem tudható, mi jár valójában Colette fejében: gyámoltalan anya, aki beleszületett az erőszakba vagy elvakult terrorista, és csak színleli a dezertálást? A hősnő titokzatossága önmagában garantálja a feszültséget, amit tovább erősít az őt beszervező, Clive Owen játszotta ügynök történetszála, aki főnökeivel kényszerül harcolni informátora biztonságáért. Protagonistájához hasonlóan Marsh is megfigyelőként prezentálja történetét, visszafogott képpel és hanggal, alulstilizált rendezéssel teremt feszült, nyomasztó légkört. Az izgalmas premissza dacára azonban a drámai vonal idővel elsikkad, a film autentikus, de morálisan felszínes marad. Végül szenvtelen, középszerű ügynökthrillerben találjuk magunkat, ami legfeljebb annyiban előremutató, hogy feltörési lehetőséget ad olyan fiatal tehetségeknek, mint a kiismerhetetlen hősnőt alakító Andrea Riseborough.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11322

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 988 átlag: 5.56