rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Végzetes hazugságok

Roboz Gábor

Arbitrage – amerikai, 2012. Rendezte és írta: Nicholas Jarecki. Kép: Yorick Le Saux. Zene: Cliff Martinez. Szereplők: Richard Gere (Robert Miller), Susan Sarandon (Ellen Miller), Tim Roth (Michael Bryer), Brit Marling (Brooke Miller). Gyártó: Lionsgate. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 107 perc.

A hackerből filmkészítővé avanzsált Nicholas Jarecki nem rendelkezik túl sok tapasztalattal a szakmában: egy forgatásról szóló dokumentumfilm, egy két perces rövidfilm és egy társíróként jegyzett forgatókönyv (Az informátorok) után mégis A-kategóriás színészekkel megtámogatott egészestés produkcióval mutatkozhatott be a nagyközönség előtt. Az író-rendező történetének főhőse egy hatvanas üzletember, aki eddigi élete során kiemelkedő hatékonysággal zsonglőrködött tranzakciókkal és hazugságokkal, és sikerrel eladta magát a külvilágnak családcentrikus és filantróp pénzmogulként. Amikor azonban fiatal szeretője egy általa okozott autóbalesetben életét veszti, egyre jobban szorulni kezd a nyaka körül a hurok, és minden tehetségére szüksége lesz, hogy egy anyagi krízishelyzet mellett még ezt a problémát is orvosolni tudja.

A film szinopszisa alapján asszociálhatunk az igéző nő miatt kényszerpályára sodródott noirokra, illetve suspense-jeleneteket halmozó thrillerekre egyaránt, Jarecki munkája azonban egyik kategóriába sem illik igazán. Jellegtelen képi világa arról árulkodik, hogy az amerikai alkotónak esze ágában sincs játszani a formával, párbeszédei és dramaturgiája pedig arról, hogy a pénzügyi blablát kifejezetten kedveli, viszont nem különösebben kívánja a székbe passzírozni a nézőket. Elsősorban az a törekvése rokonszenves, hogy Richard Gere-rel ellenállhatatlan bájgúnár helyett aljas antihőst játszat el, nagy kár, hogy egy kicsit is emlékezetes alak helyett megelégszik az álnok üzletember hollywoodi sablonfigurájával. Az inkább tévéfilmes mezőnybe való Végzetes hazugságok egyedül a zárójelenettel tud felmutatni a fősodorhoz képest valamelyest bátor húzást, azonban ezért befektetni száz percet az időnkből nem a legjobb üzlet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 53-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11316

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 912 átlag: 5.27