Kolozsi László
Szajki Péter az Intim fejlövés pandanjával folytatja a sikersztorit. Az első filmjénél jelentősebb költségvetésből készült vígjáték mind a négy epizódjának a főszereplője: nő.
Melyek azok a kérdések, amelyeket a te filmed tesz fel? Milyen társadalmi problémákra reflektál?
A Nejem, nőm, csajom történetei érzelmi alapon működnek. Vagyis megindítani akartuk elsősorban a nézőket. A film legvégén nagy dózisban kapunk érzelmeket. A bennünk élő igazságérzetet ébresztik fel ezek a történetek. Tehát úgy is meg lehetne fogalmazni, arra kérdeznek rá, miért hiszel el valamit igaznak, miért hiszel a másiknak, kinek hiszel, és miért. Hogyan lehet igaz életet élni? Tehát, ha a szereplők döntési helyzetbe kerülnek, mi, nézők, átéljük velük az erkölcsi dilemmáikat, megkérdezzük magunktól, én mit tettem volna ebben a helyzetben. Ezért nyugtalanítóbb ez a film, mint egy átlagos amerikai mozi. Ezért hagyhat mélyebb nyomot. Az egyik szál egy fiatal párt mutat be, a férfi ráveszi a menyasszonyát, hogy menjenek el egy swinger partiba. A nő nagyon nem akar elmenni, vonakodik. A néző is elgondolkodhat, amikor ezt a jelenetet nézi: én elmennék-e, vagy nem mennék. Azt a kérdést tesszük fel: mit gondolsz, te ebben a helyzetben hogyan viselkednél? Morális kérdésekről szól mind a négy epizód. Arról, hogy hol a határa a szeretetnek, hol a határa az együttélésnek. Minden történet akkor érdekes, ha az embernek egy olyan időszakát mutatja be, amikor valami – érdekes – történik vele. Valami más, mint ami az átlagos napokon. Az a terület, amelyen a szereplőim élete kimozdul, a szerelem és a szex.
Ebből a szempontból is a párdarabja ez a filmed az Intim fejlövésnek.
Abszolút. Úgy kezdtük el írni a könyvet, hogy akartunk csinálni az Intim fejlövésnek egy párt: amelyben nem négy férfi, hanem négy nő a főszereplő. Az is felmerült, hogy legyen Intim fejlövés 2 a címe, a munkacíme Rózsaszín fejlövés volt. Akkor lett Nejem, nőm, csajom, amikor láttuk, hogy populárisabb film lesz belőle, mint az Intim.
Milyennek terveztétek?
Én nem akartam ismételni magamat. Hagytam, hogy másfelé sodorjon a téma. Ez egy női film. Az a pasis hangulat, ami az elsőre ráillet, erre nem illett rá. Megírtam az első változatot, amin Vörös Adél még csak dramaturgként dolgozott – Heller Gábort utána vontuk be –, és azt láttam, hogy igazuk volt, amikor azt mondták, az első változatra, hogy ez hazug. A szereplőimmel jobban azonosulva, szinte azok fejébe bemenve, kellett újranéznem a történeteket. Az első változat még nagyon a saját szemszögemet tükrözte. A legnagyobb munka a második változattal volt.
A történet alapvonalai, az alapszituációk ugyanezek voltak már az első változatban is?
Három történet ugyanez volt. Adélt bevontam, mint írót, és attól lett más film, hogy ez nem az én szerzői munkám. Ezt végül ketten írtuk. Azért is mondtam, hogy szálljon be, mert ő tudott a forgatókönyvbe olyan elemeket beemelni, a női szemszöget, amit én nem tudtam volna.
Mikor írtad az első változatot?
Két éve. 2010 decemberétől, 2012 márciusáig: öt változat volt belőle. Az első változatot másfél hónapig írtam.
Az Intim fejlövéssel mennyi idő alatt lettél kész?
Négy évig dolgoztam rajta. Tizenkét változatot készítettünk. Az Intim fejlövés sok mindenen ment keresztül a négy év alatt. Eredetileg nyolc történet volt, és nem mindegyik szólt a szexről: pont azokat szedtem ki, amelyek nem arról szóltak. Az „intim” szó a címben ennek ellenére nem arra utalt, hogy minden történet a szexről szól, hanem arra, hogy a film történetei bensőséges történetek: egy-két ember ül egy szobában…
Mikor írtad azt a filmet?
2004-ben. Nem vettek fel a Főiskolára (Színművészeti Egyetem – K.L.), és úgy döntöttem, nem is fogok többet felvételezni. Láttam a Fliegauf Benedek filmjét, a Rengeteget, és az inspirált (a film nemzetközi sikere is), hiszen az abban volt erős, amiben, úgy éreztem, én is erős vagyok, a dialógra írt történetben. És arra gondoltam, hasonló eszközökkel, hasonlóan kis költségvetésű filmet kellene nekem is alkotnom, csak más stílusban, realisztikusabban. A nyolc történetből először egy volt meg, azt álltam neki kisjátékfilmként leforgatni. (Ez az epizód, amelyikben a Szabó Győző szerepel.) Írtam e köré az epizód köré még hetet, és így állt elő az első változat.
Az Intim fejlövés a kevés nyereséges magyar film egyike lett…
Igen, már a moziban nyereséget termelt a maga húszezer nézőjével. Ez egyébként azért állhatott elő, mert egy rendes film, tekintve, milyen kicsi a magyar piac, egyszerűen nem tudja kitermelni a ráfordított költségeket. Amikor az Intim fejlövést készítettem, döntöttem úgy, hogy arra fektetem a hangsúlyt, ami az erősségem, vagyis a dialógus írásra és a színészvezetésre. Én ezt a filmet nem azért csináltam, hogy keressek rajta, hanem azért, hogy rendező legyek, és ezt tudjam majd a későbbiekben kamatoztatni.
És ez a mostani film már az, amit meg szerettél volna csinálni?
Igazából ez a film is kis költségvetésű, de persze az Intim fejlövés büdzséjének sokszorosából gazdálkodhattunk, tehát ahhoz képest már igazi profi forgatás volt ez. Ennek ellenére most is szembetaláltam magam a kis költségvetésből eredő problémákkal. Nem minden helyszínt kaptam meg, amit szerettem volna. Szerintem vállalható minőségben készítettük el, és ez már filmnek néz ki, szemben az Intim fejlövéssel, amelyben díszletek sem nagyon voltak. Most is voltak persze határok, amiket nem lehetett átlépni.
Ez a film már eredetileg is négy történetre épült?
Igen, eredetileg úgy voltam vele, hogy lemásolom az Intim fejlövés szerkezetét, de végül azért mégis más lett a struktúrája.
Ebben például van flashback.
A szándékom az volt ezzel is, hogy filmesebb legyen a hangulata, több helyszín legyen benne, ne csak egy szobában legyünk végig. De azért is más e filmnek a szerkezete, mert az Intim fejlövés összes története úgy íródott, hogy egy-egy titok köré építettem őket: itt, a négy történetből titok csak egyben, legfeljebb kettőben van. Van egy történet, Stohl András és Gubik Ági játszik benne, amelyben gyanús lesz az apának, hogy a fia nem tőle van – és nyomozni kell. Van egy, amiben a vőlegény rábeszéli a csajt, hogy az esküvő előtt legyenek még benne egy kalandban, és egy swinger találkozóra rángatja el a lányt, akinek nincs ereje ellentmondani. Van a menő tévésztár bemondónő, akinek csak elrontott kapcsolatai voltak, és van egy pasi, aki udvarol neki, de ennek a férfinek is furcsa dolgai vannak, és gyanús, hogy valami nem stimmel vele. Van a hittanár felesége, aki azt gyanítja, hogy a férje örömlányokhoz jár, és elkezd nyomozni.
Ezt a filmet ismertebb színészekkel készíthetted el.
Ez nagy előnyt jelentett, mert azt kérhettem fel, akit a szerepre a legjobbnak gondoltam. Készítettem próbafelvételeket, de végül minden szerepbe az a színész került, akit a legjobban szerettem volna.
Nem érezted azt, hogy ezek a rutinosabb színészek már nehezebben kezelhetőek? Hiszen fel tudják építeni a szerepet a hozott panelekből, a tőlük megszokott gesztusokból.
Ezek a színészek azért az ország vezető színészei és azért lettek ismertek, mert nagyon jók a szakmájukban. De minden színésszel másképp kell kommunikálni, megpróbálom a színészeket abba az irányba terelni, amerre szerintem kell, egy adott jelenetnél. Amikor a színész először játssza el a szerepet, azt látjuk, ami a színész szerint a karakter. Ha ez egybeesik az én általam látott figurával, az nagy szerencse, de ha nem, akkor kell irányítanom a színészt. Ez a film egységesebb lett, színészileg, mint az Intim fejlövés.
Két színészt láttam igazán kiemelkedőnek a filmben: Stohl Andrást és Tompos Kátyát.
Szerintem többen is igazán kiemelkedőek, én nagyon elégedett vagyok a színészi teljesítménnyel, pont ezt érzem a film egyik erősségének. Stohl az, aki ebben a filmben drámai szerepet játszik, nem vígjátékit, és az Oscar-díjat többnyire drámai szerepekre adják. A színészek mindig a drámai szerepekben tudják megmutatni, mennyire képesek valakinek a bőrébe belebújni. A legdrámaibb jelenetet nagyon jól csinálta meg, ott mélyre kellett mennie.
Mikor forgattátok a filmet: a szabadulása után?
Igen. Kijött a börtönből, és utána két-három hónappal volt a forgatás. Mivel én rendezőként minél szélesebb réteghez akarom eljuttatni a filmemet, próbálok olyan színészeket bevonni, akikre sokan kíváncsiak. Én is előbb beülök egy Robert De Niro filmre, mint egy ismeretlen ukrán színész filmjére.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 15-17. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11298 |