Vajda Judit
A szex már régóta nem számít tabunak a filmművészetben – az öregkori nemiség mozgóképes megjelenítésére azonban sokat kellett várni.
A testiség nyílt ábrázolása régóta nem
számít tabunak a vásznon, hiszen a téma és kendőzetlen megjelenítése a szex- és
pornófilmek gettójából már a hetvenes években behatolt az ún. szerzői vagy
művészfilmekbe (lásd Az élet trilógiáját és a Salót Pasolinitől, Az
utolsó tangó Párizsbant vagy az Érzékek birodalmát ), ahogy ezzel
egy időben masszívan bérelt helye lett a fősodorbeli közönségfilmekben is.
Mindennek felbukkanására azonban egy bizonyos életkor fölött egészen a XXI.
századig kellett várnunk. Elvétve ugyan már korábban feltűnt egyes alkotásokban
a kanos öregúr karaktere akár vicces színfoltként, akár démoni, sötét
figuraként (mint Buñuel Viridianájában és Tristanájában), ahogy
két kilencvenes évekbeli vígjátékban, A szomszéd nője mindig zöldebb
címűben és a Még zöldebb a szomszéd nőjében is fontos szerepe volt a
szexualitásnak az egymással torzsalkodó öregek harcainak közepette. Ezek
azonban még elszigetelt, önmagukban álló opusok voltak – a téma tiszta és
komolyan vett, lélektanilag és társadalmilag is megalapozott megjelenítésére
csak az ezredfordulót követően került sor.
Az első, úttörő
darabok már a 2000-es években felbukkantak (Anya és a szerelem, Szerelem
a kolera idején, Elégia, Vénusz), de ezek még főként irodalmi
művek adaptációi vagy olyan vadhajtások voltak, mint Carlos Reygadas Japánja,
melyben a pornográf tartalom a művészi mondanivaló, illetve a néző
meghökkentésének szolgálatában állt. A jóléti társadalmak fokozatos
elöregedésére reagálva azonban az utóbbi egy-két évben nem egyszerűen a
gerontofilmek robbanásszerű megjelenéséről beszélhetünk, hanem arról is, hogy
az öregek helyet követelnek maguknak a filmekben is, és az alkotók elkezdték
külön célközönségként megszólítani a szóban forgó korcsoportot. Ha pusztán a
magyarországi premiereket vesszük, a Tétova félrelépők, a Keleti
nyugalom – Marigold Hotel, az Együtt élhetnénk és az Amit még
mindig tudni akarsz a szexről szorosan egymást követő bemutatását tekintve
kijelenthetjük, hogy 2012 a magyar mozikban a szépkorúak éve volt (és akkor a
nálunk idén bemutatott Kvartett – A nagy négyest, a 63. Berlini
Nemzetközi Filmfesztiválon több díjat is elnyert chilei Gloriát, továbbá
az olyan „veterán-akciófilmeket”, mint a The Expendables – A feládozhatók
vagy az Erőnek erejével, nem is említettük).
A felsorolt filmek
többsége pedig nemcsak a tipikus időskori problémákat, de a nyugdíjas
korosztály érzelmi és szexuális életét is tárgyalja. Sőt az említett filmek
zömének tanulsága szerint csak városi legenda, hogy a szexuális vágy a hormonális
változások miatt az időskorral párhuzamosan csökken, így az öregek már nem
élnek szexuális életet; hisz a fiatalokban gyakran több a szexuális elfojtás,
mint az idősekben (lásd: Elégia, Együtt élhetnénk), sőt a szex
olyannyira központi helyet foglal el az életükben, hogy még akkor is
ragaszkodnak hozzá, ha az egészségük, így az életük lehet az ára (Együtt
élhetnénk), vagy ha már fizikailag képtelenek teljesíteni (Amador).
A szex tehát a 2010-es évekre kiemelten kedvelt témája lett a gerontofilmeknek –
különbséget csak abban a tekintetben találunk, hogy az adott mű mennyire
szégyenlős, mennyire tárja fel a néző számára a téli szerelem sikamlós
részleteit.
Mondjam vagy mutassam?
Az alkotók körében
többféle taktika is megfigyelhető arra vonatkozóan, hogy elfogadtassák a
nézőkkel az időskori szex még mindig tabunak számító témáját és ezzel együtt a
vizuálisan már nem feltétlenül vonzó testeket. A legóvatosabb opusoknak
természetesen azok számítanak, melyekben jórészt csak szóban érintik a
kérdéskört. Nem túl meglepő módon az idősek szexualitását bemutató filmek
legnagyobb része még ma is ebbe a kategóriába tartozik. A Tétova félrelépők
(Julie Gavras, 2011) például egész katalógusát nyújtja a témához kapcsolódó
kérdéseknek, problémáknak, de a hősök szinte mindig csak beszélnek a szexuális
vonzerő hanyatlásáról, az időskor testi változásairól, az öregek otthonában is
kívánatos intim szféráról vagy épp a Viagra használatáról. Noha a filmben
erősen jelen van a szexualitás, sőt konkrétan is megjelennek benne nemi
aktusok, a kamera ilyenkor szemérmesen magukra hagyja a szereplőket, akiket így
rendre közvetlenül szex előtt vagy után láthatunk csak. A műben ráadásul
nemcsak a vágás, a plánok és a szögek is titkolózóak: még ha ágyban, párnák
közt tűnnek is fel a karakterek, akkor is maximum egy csupasz vállat, hátat
vagy egy-egy sokatmondó dekoltázst kapunk.
Érdekes helyet
foglal el ebből a szempontból a tárgyalt filmek között a Keleti nyugalom –
Marigold Hotel (John Madden, 2012), melyben a tabutémán belül további tabutémák,
azaz olyan kényes kérdések jelennek meg, mint a homoszexualitás – vizuálisan
azonban mindebből nagyon keveset váltanak valóra (maga a homoszexualitás
például csak az emlékek szintjén, illetve egy inkább baráti, mint szerelmes
ölelés formájában jelentkezik). A filmben összesen nem kevesebb, mint négy
szerelmi/érzelmi/szexuális szálat találunk, ezek közül azonban csak a fiatal
hősökhöz tartozó cselekményszálban jelenik meg nyíltan a szexualitás és a
meztelenség. A központi szerelmi történetet ugyan két öregember közt aktuálisan
szövődő érzelem adja, és a tipikus romkombefejezést is ők kapják, de a mű
olyannyira visszafogott, hogy szenvedélyes csókok és egymás ölelő karjaiba
borulás helyett csak egy-két zavart párbeszéd, majd végül egy közös mopedezés
jelzi a boldog beteljesülést. Van ugyan a Marigold Hotelben két,
szexuálisan hangsúlyosan túlfűtött figura is, ám közülük csak a férfi
bocsátkozik szexuális kalandba, és ennek bemutatása is jórészt kimerül a Káma
Szútra pajkos lapozgatásában, illetve a kalandból lett viszony szóbeli
emlegetésében.
Nem kevésbé
szemérmes az Amit még mindig tudni akarsz a szexről (David Frankel,
2012) sem, ami nem túl meglepő, hiszen a Meryl Streep és Tommy Lee Jones
főszereplésével készült alkotás hollywoodi esztétikával dolgozik.
Értelemszerűen itt sem mennek tehát tovább a pizsamában-köntösben, illetve
hálóingben mutatott szereplők közti akciókra tett jelzéseknél, a mű érdekessége
azonban, hogy feltűnően sok vizuális utalást és rejtett szimbólumot használ
(amikor a szexmentes házasságban sínylődő nő felrója férjének, hogy nem kap
tőle semmit, a férfi először még ilyeténképp a kihűlőben lévő kapcsolat
metaforájaként működő hűtőszekrényt említi tiltakozásként, később pedig, amikor
elkezdenek dolgozni a problémán, már a vízmelegítő lesz a példa; a párterapeuta
által kötelező gyakorlatként feladott „sexercise” sikertelensége után a két
figura a korábbinál sokkal nagyobb távolságra ül le egymástól a szakember
kanapéján, sőt a párterápia csődjét, azaz a be nem teljesült orális szexet
követően már külön-külön vágják be őket stb.), főleg ahhoz képest, hogy egy nem
túl jelentős iparosmunkáról van szó. Így kialakul az a paradox helyzet, hogy
kis túlzással több kettős jelentést fedezhetünk fel benne, mint a hasonló
témájú művészfilmekben, azaz erőteljesen rácáfol a nézői elvárásokra.
Az Amadornak (Fernando León de Aranoa,
2010) minden esélye megvolt arra, hogy testfilmként működhessen, ám a
kulcsfontosságú pillanatokban az öreg test udvariasan a háttérbe húzódik (annak
ellenére, hogy a mű egyik szomorú üzenete éppen az, hogy az elaggott test még
halála után is a fiatalabb generációkat szolgálja), így itt is csak szavakban idézik meg az olyan tilalmas
témákat, mint az idősek és a prostituáltak kapcsolata. Már egy következő
lépcsőfokon helyezkedik el, afféle átmeneti állapotot jelent az Együtt
élhetnénk (Stéphane Robelin, 2011), mely ugyan szintén elrejt, de már
részben meg is mutat dolgokat, nevezetesen az időskorúak között megvalósuló
szexuális aktust – igaz, csak röviden, hátulról és sejtelmesen világítva (a
lovagló póz a más, hasonló témájú filmeknek is igazi Jolly Jokere, hiszen
megfelelően használva úgy mutathat meg mindent, hogy közben mégsem mutat
semmit, csak vonzó íveket és hajlatokat).
A kendőzetlenség kérdésében a
legmesszebbre egyértelműen a Kilencedik mennyország (Andreas Dresen,
2008) megy, így a műfaj kulcsdarabjának tekinthető. A gerontofilmek közül ez az
egyetlen, mely odáig jut a naturalista őszinteségben, hogy már a főcím előtt
szinte valós időben prezentál idősek közötti szexjelenetet. Ennek során magát a
behatolást ugyan egyszer sem látjuk, de minden mást (férfi nemi szervet, női
szeméremszőrzetet és full frontalt mindkét főszereplőről) igen. A mű azonban
ettől közel sem lesz „művészpornó”, hiszen az alkotók ezzel egyáltalán nem a
vágykeltést célozzák, hanem így akarják elfogadtatni a közönséggel a szokatlan
témát és látványt. Nemcsak a szexuális tevékenység bemutatása közben mutatnak
például meztelenséget, hanem olyan hétköznapi tevékenységek ábrázolásának
részeként is, mint például a fürdés – azaz egyszerűen csak természetesnek
veszik és láttatják az időskori meztelenséget.
Emiatt fel is
merül a kérdés, hogy az időskori szexről szól-e egyáltalán a Kilencedik
mennyország, hiszen több, már tárgyalt filmmel ellentétben nem ez a
központi témája, hanem egy öregedő nő egyéni, pontosabban párkapcsolati
drámája. Magát az időskori szexet a mű csak a maga természetességében
ábrázolja, így történhet meg az a paradoxon, hogy sokkal nyíltabb lesz ezen a
téren, mint a kifejezetten ezzel a témával foglalkozó rokondarabok. Jellemzően
egyébként minél több érzelmet jelenít meg a nyugdíjaskorú főhősök közt a film,
annál kevesebb és visszafogottabb szexjelenettel dolgozik. Már a másodikról
elmondható, hogy szemérmesebb az elsőnél (egy klasszikus romantikus jelenetben
az eső elől, átázva a kocsiba menekülnek a hősök), majd tökéletes harmóniában,
már-már idealizáltan jelenik meg az együttlét (a természet lágy ölén, zöld
levelek és nyíló virágok között), később pedig az is megtörténik, hogy ágyban fekve,
de pizsamában látjuk a korábban lelkesen üzekedő figurákat. A merészen induló
mű így a végére tiszta drámába, sőt melodrámába fordul. A jelek szerint tehát
Andreas Dresen rendező – habár minden lehetősége megvolt rá – nem mert
testfilmet forgatni; azt csak egy későbbi munkájában, a 2011-es Járhatatlan
útban volt bátorsága megvalósítani.
Összességében
elmondható, hogy az azonos korúak között zajló szexualitásról szóló művekben az
alkotók nem igyekeznek mindenféleképpen a legelőnyösebben bemutatni az idős
testeket – ha nem is mindig a teljes nyíltság a cél, akkor is inkább elrejteni,
sejtetni igyekeznek. A tetemes korkülönbséggel dolgozó alkotásokban azonban a
két eltérő korú ember között megvalósuló testi szerelem erősen idealizálva vagy
egyenesen fetisizálva jelenik meg. A Kilencedik mennyországhoz hasonlóan
női nézőpontot bemutató és amúgy is erős színszimbolikával dolgozó Anya és a
szerelemben (Roger Michell, 2003) például az eszményi szex az idős főhősnő
és a fiatal építőmunkás között mindig hófehér környezetben, lobogó függönynél,
patyolattiszta ágyneműk közt valósul meg, míg a hasonló korú figurával történő,
ám a nő számára kiábrándító együttlét zavaró összevisszaságban, rendetlen
szobában esik meg, ahol még egy tükör is zavarja a látványt. Erőteljes férfi
szemszöget tesz magáévá ezzel szemben az Elégia (Isabel Coixet, 2008),
dacára annak, hogy egy érzékeny női alkotó rendezte. A tekintet tárgya itt
szinte kizárólag a fiatal és gyönyörű női test, így a kamera mindig egyedül rá
koncentrál. Az Anya és a szerelem megfelelő képsoraihoz hasonlóan a
fiatal partnerrel megvalósuló szexuális aktust minden esetben tisza
pasztellszínek kísérik, és andalító komolyzenei darabok (legtöbbször Erik
Satie) festik alá. De még ennél is többször látunk olyan jeleneteket, melyben a
meztelenül – pontosabban egy pár cipőben – a hasán fekvő, a ruháit keresgélő,
öltözködő vagy éppen a tengerparton szaladó fiatal nőről kapunk erősen
fetisizált képeket: ennek során a kamera minden praktikusabb ok nélkül
pásztázza a csodálatos arcot és testet.
Most látszom, most nem látszom
Ahogy az a
fentiekből kiderült, konkrét vagy csak átvitt értelemben, de a tárgyalt
gerontofilmek a meztelenségig lecsupaszítva mutatják meg idős hőseiket. A
láttatás, láthatóság kérdése azonban más vonatkozásban is megjelenik a szóban
forgó alkotásokban. A hétköznapokban is gyakori élmény az öregebb
korosztálynak, hogy láthatatlanok a fiatalabbak számára. Ezt fogalmazza meg egy
szimbolikus jelenetben az Együtt élhetnénk, amikor a három idős férfi
főhőst egy tüntetésen láthatjuk, ahol főleg egyikük aktív; ám gyújtó hatásúnak
szánt beszéde elmondása után a rohamrendőrök egyszerűen elrobognak mellette,
ignorálják, sőt amikor később egyiküket megdobja egy üveggel, az a füle botját
sem mozdítja, egyáltalán nem veszi észre az öregembert, pedig a flaska még szét
is törik a sisakján.
Ugyanez jelenik
meg, csak a szexualitással, a szexuális vonzerővel összefüggésben a Tétova
félrelépők csábítási jelenetében. Az Isabella Rossellini alakította, saját
öregedésére frissen ráébredő főhősnő bosszankodva veszi tudomásul, hogy több
férfi is megfordul egy fiatal nő után. Ezen felbuzdulva szexi pózba vágja magát
és kicsit kigombolkozik, próbálkozása azonban hatástalan marad, mivel ő –
életkoránál fogva – láthatatlan a fiatal férfiak szemében. (Más kérdés, hogy az
említett mozdulatsornak köszönheti későbbi hódítását, mivel ha nem is a
kipécézett fiatal férfiak, de valaki mégis felfigyel rá.)
A láthatóság és
láttatás élményét hangsúlyozza a gerontofilmekben az is, hogy a hősök több esetben
is fotóznak. Az Együtt élhetnénkben a leggyakrabban meztelen női
testeket fényképez a fotós hős: főképp prostituáltakat, egy alkalommal azonban
régi szeretőjét is lencsevégre kapja; az idősődő nő pedig kacéran pózol neki és
a nyelvét nyújtogatja a kamerának. Az Elégiában elsősorban a
férfitekintet kiterjesztése a fényképezőgép, s egyúttal az eltűnő idő foglyul
ejtésének eszköze is (ami a
félmeztelenül modellt álló fiatal főhősnő szomorú csúcsjelenetében
tetőzik). Emellett fontos szerepe van a szexuális tevékenységben is, hiszen
egyértelmű erotikus töltetet kap, olyan élvezettel fotózza fiatal szeretőjét az
idős főhős (sőt a fotózás aktusa sokszor része is, akár előzménye, akár
folytatása, levezetése a szerelmi jelenetnek). Szintén inkább a megragadott idő
jelképeként egy emblematikus fotó megjelenik a Szerelem a kolera idejénben
is (a fél évszázaddal korábbi, később véletlenül előkerülő felvétel Florentino
Ariza és Fermina Daza örökké tartó szerelmét szimbolizálja), míg az Anya és
a szerelemben a főhősnő úgy ragadja meg a pillanatot és teszi láthatóvá
magát (így végül le is buktatja saját szerelmi viszonyát), hogy egy
vázlatfüzetbe rajzol magáról és fiatal szeretőjéről obszcén képeket.
A fotó, a fotózás, a fénykép azonban kétélű
szimbóluma a gerontofilmeknek, hiszen amellett, hogy láthatóságuk lenyomata, s
bizonyítéka annak, hogy jelen vannak, egyúttal az idő múlására is emlékezteti
az idős hősöket (a róluk szóló filmekben értelemszerűen szintén gyakran
megjelenő másik motívummal, a temetésekkel együtt). Ez azonban mit sem von le az
említett alkotások azon
értékéből, hogy a hétköznapi életben észrevehetetlen, láthatatlan öregek igenis
észrevehetők és nagyon is jól látszanak bennük. Ezek a művek nemcsak azon a
téren tesznek sokat, hogy hatásukra nem kapunk sokkot egy fedetlen öreg test
láttán, de szembesítenek azzal is, amivel a nagyszülők generációját jórészt
unokamegőrző szakmunkásként kezelő fiatalok/középkorúak hajlamosak
megfeledkezni, nevezetesen, hogy az időskorúaknak nemcsak gyógyszereik,
nyavalyáik, emlékeik és múltjuk van, de ha jövőjük nincs is sok, érzelmeik,
testi vágyaik, sőt szexuális életük még lehet. A műfaj további sorsát ugyan
lehetetlen megjósolni, de esztétikailag és tematikailag is sok lehetőség rejlik
még benne (tehát van hova fejlődnie is), ahogy azon is érdemes elgondolkodni,
hogy egyértelmű erényeik ellenére – ugyanúgy, mint az életben – nem zárják-e
karanténba ezek a filmek az öregeket.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2013/05 7-8. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11291 |