Huber Zoltán
21 Jump Street – amerikai, 2012. Rendezte: Chris Miller, Phil Lord. Írta: Michael Bacall, Jonah Hill. Kép: Barry Peterson. Zene: Mark Mothersbaugh. Szereplők: Jonah Hill (Schmidt), Channing Tatum (Jenko), Ice Cube (Dickson), Dave Franco (Eric), Johnny Depp (Hanson). Gyártó: Columbia Pictures / MGM. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 110 perc.
A 20th Century Fox a nyolcvanas évek végén indította útjára saját, országos lefedettségű tévécsatornáját, és az agresszív piacszerzés érdekében műsorait szigorúan a legnagyobb nézettséggel bíztató nézőcsoportok igényeihez igazította. Míg a hirdetési szempontból meghatározó, 18-49-es korosztályt elsősorban a Rém rendes család szögezte a képernyők elé, addig a vele párhuzamosan sugárzott 21 Jump Street leginkább a tinédzsereket célozta meg. A fiatalok divatos szubkultúráiba beépülő, álruhás rendőrosztag kalandjai öt évadon keresztül szórakoztatták a célcsoportot, de a bűnesetek nevelő szándékú felderítésével a műsor a szülők felé is tett egy megnyugtató gesztust – sőt, a megfelelő szereposztással az anyastúdió is reklámozhatta aktuális sztárjelöltjeit.
A Jonah Hill produceri, írói és színészi közreműködésével készült mozifilm szakít a széria komorabb hangvételével, így a nem túlzottan eredeti alapötletből szórakoztató és akciódús komédia születhetett. Az alkotók szerencsére bölcsen viszonyulnak a híres elődhöz: nem parodizálják, és a nyilvánvaló retró-potenciálját sem aknázzák ki, inkább egy új, napjainkban játszódó történetet írnak. A korábbi koncepcióból csak a középiskolai álcát magukra öltő nyomozók figuráit veszik át, ezért a mű élvezetéhez előzetes ismeretekre sincs szükség – a sorozat rajongói kizárólag a hajdani főszereplők (Depp, DeLuise, Grieco) villanásnyi felbukkanásával vigasztalódhatnak.
A múltidézés helyett a mű legnagyobb erénye, hogy az ellentétes jellemek alkotta rendőr-párost, a poénokkal fűszerezett akciót sikerrel helyezi a középiskolai kasztrendszer kamaszkori traumákkal súlyosbított világába. A film tulajdonképp a zsaru-vígjátékok és a nosztalgikus gimi-mozik unalomig ismert kliséit hasznosítja újra, de a felröppenő labdákat az alkotók viszonylag ritkán hibázzák el. Az egykor szebb napokat látott két alműfaj házassága végül tehát eredményes: talán meglepő, de a Halálos Fegyver a Nulladik órában is működik.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2012/05 . old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11261 |