rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Bikanyak

Sepsi László

Rundskop – belga, 2011. Rendezte és írta: Michael R. Roskam. Kép: Nicolad Karakatsanis. Zene: Raf Keunen. Szereplők: Matthias Schoenaerts (Jacky), Jeroen Perceval (Maes), Jeanne Dandoy (Lucia). Gyártó: Savage Films. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 124 perc.

A meglehetősen színes európai bűnfilm-palettát ezúttal belga agrár-gengsztermozi gazdagítja: a Bikanyakat már választott közege is egyedivé teszi (egy flamand mezőgazdaságban járunk), címszereplője belvárosi verőember helyett szteroidokkal felpumpált, erélyes marhatenyésztő. Michael R. Roskam első nagyjátékfilmje a hormonmaffia kétes ügyleteiből kibomló markáns bűnügyi cselekményszálai ellenére is elsősorban A pankrátorhoz hasonlítható húsipari férfimelodráma, melynek robosztus hőse egy áldozatra szánt bika tehetetlenségével sodródik végzete felé. Az író-rendező sorra lecsapja a hús-metaforikából adódó magas labdákat – véres rostélyosok képei feleselgetnek az izmokba injektált hormonfröccsökkel –, de túl is lép azokon, a gazda-dinasztia aktuális hercege egyszerű lélek, de nem szimpla vágómarha. A cselekmény előrehaladtával feltárul a férfi-torzó gyermekkora, benne a későbbi sorsát determináló traumával: Jacky (a szerep kedvéért huszonhét kilónyi izmot magára szedett Matthias Schoenaerts briliáns alakításában) a látszat ellenére is gyereklelkű óriás, állatias, mint egy szomorú kiskamasz, akit végül le is taglóz a rádobált megannyi holtsúly.

Roskan remekében gengszterfilm és húsipar a maszkulinitás kérdésének körüljárásával gerjed össze: szemben például a műfajban gyakorta felbukkanó anyakomplexusos huligánokkal, Jacky férfiassága elsősorban a testhez kötődik, kívül-belül doppingolni kénytelen, hogy megfeleljen a rátapadt kvázi-keresztapa szerepnek. A férfias brutalitás melankóliája a tengerentúlon jelenleg divatos sportfilmek helyett így kaphatott adekvát öntőformát egy vidéki bűntörténetben, a Bikanyak a zsáner régi tanulságát teljesíti ki a gumicsizmás kolosszus tragédiájában – legyen piti gengszter vagy akarnok kiscézár, minden rosszfiú elsősorban magára maradt kisgyerek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11149

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1058 átlag: 5.4