Tüske Zsuzsanna
Snow white and the Huntsman – amerikai, 2012. Rendezte: Rupert Sanders. Írta: Evan Daugherty, John Lee Hancock és Hossein Amini. Kép: Greig Fraser. Zene: James Newton Howard. Szereplők: Kristen Stewart (Hófehér), Charlize Theron (Ravenna), Chris Hemsworth (Vadász), Sam Claflin (William), Sam Spruell (Finn). Gyártó: Universal Pictures / Roth Films. Szinkronizált. 127 perc.
Mára közhellyé váltak, sőt aktuális kultúrközegben érvényüket is vesztették az olyan állítások, melyek szerint a sütésre szánt gyerekek, békés nagymamák felfalása, a szurokfürdő és egyéb horror-elemek korosztály-idegenné teszik a hagyományos Grimm-meséket. Ezzel párhuzamban megszületett egy sötét fantasztikumot tiniromantikával ötvöző hibrid, ami átfogóbban határolja be meséi célközönségét: az úgynevezett „fiatal felnőtt irodalom” (young adult fiction) kiskamaszoktól az infantilis 25 évesekig, komoly serdülőkori problémákkal küzdőktől a depresszió sikkjében vergődőkig széles táborból válogatja híveit. A két trend találkozása elkerülhetetlen volt: az édes-borús Alkonyat mozisorozat ezúttal egy klasszikus gyermekmeséből szívja ki az életerőt.
A divathullámtól átmosva válhatott a törékeny, megmentésre váró Hófehérke fiús vonásokkal és kézifegyerekkel felvértezett különc-figurává, akinek főzés helyett egy birodalmat kell megmentenie. Emancipáció tekintetében - és néhány apró ötletben - a film bollywoodi ihletésű, vígjátéki ikerdarabjával, a Tükröm, tükrömmel is hasonlóságot mutat, a szerelmi háromszög felállás pedig már egy korábbi horrorverzióban, az 1997-es Hófehérke - A terror meséjében is jelen volt, azonban a lázadó kívülálló coming of age történetével, a Kristen Stewart vonásaira száradt vámpírváró maszkkal és néhány konkrét képi idézettel kiegészítve, csinos vérszopók és szilaj farkasok nélkül is beköszön az Alkonyat. Ehhez társult még Charlize Theron újdonsült, és lassan állandósulni látszó jégkirálynő-perszónája (Young Adult, Prometheus), valamint motívumok szintjén több Miyazaki-remek, de főként az A vadon hercegnője. De bármilyen gazdag is legyen a körítés, az erőlködés csak üres látszat: valójában kezdetektől világos, hogy ezt a menyasszonyt is a vámpír viszi oltár elé. A szertartás azonban - az erőteljes felvezetés után - fordulatok hiányában, unalomba fullad, így nem is valószínű, hogy sokáig emlékezni fogunk rá.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 58-59. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11147 |