Forgács Nóra Kinga
LOL – amerikai, 2012. Rendezte: Lisa Azuelos. Írta: Kamir Ainouz és Lisa Azuelos. Kép: Kieran McGuigan. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Miley Cyrus (Lola), Ashley Greene (Ashley), Demi Moore (Anne), Douglas Booth (Kyle). Gyártó: Mandate Pictures / Double Feature Films / Lol Productions / PIC Agency. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 97 perc.
Az 1980-as Házibuli sokak ikonikus coming of age-mozijává vált az évek során, a tinilány Sophie Marceau-val a főszerepben. Lisa Azuelos huszonnyolc évvel később készítette el szintén Párizsban a LOL – Zűrös kamaszok című tini dramedy-t, melyben jó érzékkel Marceau-ra osztotta az anya szerepét, a hétköznapi lázadók kócos glóriájában tündöklő kamaszleányzót, Lolát pedig a szinte teljesen ismeretlen Christa Theret alakította. A francia kisremek nem lett generációs mérföldkő, ám Azuelos ízlésesen párolta tapasztalattá az eltelt három évtized változásait, és ügyesen tette a filmnyelv részévé az sms-ek és chat-ablakok által megbonyolított kommunikációt. A megszületésének pillanatában lefülelt nosztalgia bemutatásán túl a francia LOL erejét éppen az elrajzolt karakterek ellenére is megnyilvánuló realitásérzék adta.
Újabb négy évvel később itt a LOL amerikai remake-je. Lola szerepében Miley Cirus látható, aki generációs idolként önkéntelenül korlátozza az azonosulásra hajlandó nézők körét, miközben az anyát Demi Moore, egy másik generáció szexikonja játssza el, zavarba ejtő módon. Bár az amerikai LOL-t maga Azuelos jegyzi, és a film szinte jelenetről jelenetre hűséges a francia verzióhoz – az érzésből csak az erőlködés marad. A másik kultúra nyelvezetére való fordítás közben Azuelos a tinédzserkor kínkeserves szépségét visszapöccinti a „motoron csókolózós” levélpapírok giccsesztétikájába: az érzések radikális egyszerűsítésével és a komikum fokozásával kívánja elérni a jogosan hiányolható hatást.
A film még nem lenne ettől rossz tinivígjáték, akár még szórakoztató is lehetne. Ám míg a francia „eredeti” végén kissé ironikusan ez állt: „megtörtént események alapján, LOL”, addig az új LOL-ban Azuelos végül irreális szeretetáradatba fojtja mind a komédia, mind pedig a coming of age sztori kibontakozásának lehetőségét.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 56-56. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11142 |