Tosoki Gyula
The Sunset Limited – amerikai, 2011. Rendezte: Tommy Lee Jones. Szereplők: Samuel L. Jackson, Tommy Lee Jones. Forgalmazó: Pro Video. 87 perc.
Az európai művészfilmben a húszas évekre visszanyúlóan szép hagyománya van a kamaraformának, de a szereplők és a helyszínek extrém lecsökkentése (azaz két-három figura egy-két belsőben történő felléptetése) csak a hatvanas évek modernizmusában – Rohmernél, Bergmannál – következett el. Az efféle végletes minimalizmus teatralitásánál, állóképszerűségénél fogva talán kevéssé mozi-kompatibilis, mégis máig kísérti az alkotókat. Pazar illusztrációja ennek Louis Malle Vacsorám Andréval című filmje, vagy – egy amerikai példát is idézve – Altman Titkos méltósága, amely mindössze egyetlen szereplőt mozgat, a lemondásra készülő Nixont.
A színészként számos alkalommal, direktorként pedig egyszer már bizonyított Tommy Lee Jones legújabb rendezése, az HBO számára készült Sunset Limited mindenekelőtt radikalizált formájával kelt meglepetést, még ha nem is annyira erőteljesen minimalizált kammerspielről van szó, mint Altman filmje esetében. A Sunset Limited legfőbb előképeként a Vacsorám Andréval említhető – két idegen egy szűk térben élet, hit, szenvedés, halál nagy kérdéseiről beszélget egymással –, igaz, hiányzik belőle a Malle-mozi derűje. Emellett vaskosabb, direktebb, bombasztikusabb annál, a film mégis működik, mi több: köszönhetően a két személy közötti gondolatpárbaj fordulatainak, a szó hétköznapi értelmében véve is izgalmas, kivált a játékidő első felében. A kammerspiel-filmek köztudottan két tényezőn bukhatnak el, a gyenge forgatókönyvön és/vagy a színészeken. Tommy Lee Jones igyekezett biztosra menni, amikor Cormac McCarthy színművét adaptálta, és a két szerepet Sam Jacksonra, illetve magára osztotta. Jó látni együtt a két színészt: Jones vonásai kora előrehaladtával izgalmasak lettek – arcán ezer rovátka rajza –, Jackson pedig akkor is lenyűgöző lenne, ha a telefonkönyvet olvasná fel. Kettejük összjátéka fenomenális, és a verbális adok-kapok csak akkor gyengül el picit, amikor a Jézusról és a megváltásról folytatott vita parttalanná válik.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 61-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11134 |