Tosoki Gyula
The Conspirator – amerikai, 2011. Rendezte: Robert Redford. Szereplők: James McAvoy, Robin Wright, Kevin Kline. Forgalmazó: Select Video. 122 perc.
Robert Redford nem indult rosszul rendezőként, de az utóbbi másfél évtizedben rendre melléfogott az alapanyag kiválasztásánál: az 1998-as A suttogótól kezdve a Bagger Vance legendáján át a Gyávák és hősökig masszív unalomba fulladtak a munkái. Talán azért, mert Redford mindenáron intellektualizálni kívánta a mégoly lapos vagy semmitmondó témát is, ráadásul a ritmusérzéke is gyakran cserbenhagyta. Legfrissebb rendezése jobban sikerült, mint nevezett munkái, igaz, ez sincs híján az amazokat legyengítő elemeknek.
A cinkos története a mások által már milliószor adaptált Lincoln-merénylet körül bonyolódik, a courtroom drama sztenderdjeit alkalmazva, egyúttal fajsúlyos mondanivalót is közvetítve. A merénylet résztvevőit gyorsan és példásan kívánják megbüntetni az ország bosszúszomjas felsővezetői, és a nagy felindulásban az sem érdekli őket, hogy esetlegesen ártatlan embereket is akasztófára juttathatnak. A vérgőzös légkörben egy ifjú ügyvédnek jut a feladat, hogy védje a merényletben főszerepet játszó férfi édesanyját, ami hálátlan megbízatás, semmiképpen sem lehet jól kijönni belőle. Ha ugyanis hősünk megnyeri a pert, akkor várhatóan hazaárulónak, míg ha elveszíti, akkor dilettánsnak bélyegzik.
A XIX. századi színezett képeslapokat idéző képi világ a film egyetlen, maradéktalanul megkapó vonása. A cinkos csikorogva, nehézkesen indul, és sajnos a végkifejletig még a jól láthatóan csúcspillanatoknak szánt események sem ütnek igazán, mindennek tetejébe zavarba ejtően evidens az alkotói szándék, nevezetesen az, hogy a film az izgalmas(nak szánt) történet örvén a születőben lévő nemzet kollektív mentálhigiéniai folyamatairól, lelki öntisztulásáról beszéljen. A kritikai nézőpont azonban végeredményben visszásnak tetszik, a rendező ugyanis – a látszat ellenére – a törvényesség és a jogrend országának más alkotók (és persze a nagybetűs történelem) által már réges-régen megkérdőjelezett mítoszát építgeti.
Extrák: nincsenek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2012/05 62-62. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11063 |