rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Védhetetlen

Roboz Gábor

Safe House – amerikai-dél-afrikai, 2012. Rendezte: Daniel Espinosa. Írta: David Guggenheim. Kép: Oliver Wood. Szereplők: Ryan Reynolds (Matt Weston), Denzel Washington (Frost), Sebastian Roché (Heissler). Gyártó: Intrepid Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 120 perc.

A svéd Daniel Espinosa első nagyjátékfilmjeivel (Babylon kór, Tradíciók markában) még szűk fókuszú, drámai-romantikus történeteket mesélt el, az Instant dohány nagyobbat harapó gengszterfilmje azonban már a hollywoodi producerek kíváncsiságát is felpiszkálta: ellátták pár millió dollárral, egy újonc forgatókönyvíró szkriptjével és két sztárral, hogy leforgathassa a Védhetetlent. David Guggenheim sztorija egy hírhedt hazaárulóvá lett ex-CIA-s körül bonyolódik, aki olyan információk birtokosa, amelyek segítségével az egész amerikai kormányra ráhúzhatja a vizes lepedőt. A prédát kézre kerülése után átszállítják egy veszélyeztetett személyek őrzésére fenntartott létesítménybe, az épület váratlan megtámadása után azonban a kitörési lehetőségre váró ügynöknek (Reynolds) épségben el kell szöktetnie az üldözöttet (Washington) egy valóban biztonságos helyre.

Guggenheim a buddy movie-ra is lehetőséget kínáló alapszituációból humort nélkülöző hajszathrillert kerekít, amelyben barázdált arcú férfiak (és legalább egy kosztümös nő) aggodalmaskodnak az irodában, miközben a fokozatosan amortizálódó főhős menteni igyekszik saját és fegyence bőrét. Espinosa filmje lényeges újdonságot nem kínál, a dél-afrikai Fokváros szokatlan közegén túl ugyanakkor kellemes meglepetést nyújt, hogy a hosszúnak tűnő játékidő dacára az alkotók képesek nélkülözni a mellébeszélést, és a rövidebb pihenőket leszámítva végig a macska-egér játék alakulására koncentrálnak. A WikiLeaks-botrányra adott tömegfilmes reakcióként is felfogható mozi különösen örömteli vonása, hogy a rendezőt nem fertőzte meg a kényszeres stilizálás ragálya, és bár a Védhetetlen nem több feszes, de feledhető akciókkal telepakolt iparosmunkánál, legalább nem a kínos hollywoodi elsőfilmek sorát gyarapítja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11016

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 851 átlag: 5.55