rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Családban marad

Kovács Kata

Neka ostane medju nama – szerb, 2010. Rendezte és írta: Rajko Grlić. Kép: Slobodan Trninić. Zene: Alan Bjelinski és Alfi Kabiljo. Szereplők: Miki Manojlović (Nikola), Bojan Navojeć (Braco), Ksenija Marinković (Marta), Daria Lorenci (Anamarija). Gyártó: Studio Maj / Mainframe Productions / Yodi Movie Craftsman. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 87 perc.

A hím emlősök nagy része génvezérelt szexuális kalandozó: utódnemzés céljából annyi partnerrel közösülnek, amennyivel csak lehetséges. Az állatokkal szemben az emberek számára adott a tudatos választás lehetősége, követik-e ösztöneiket, ám ebből fakadóan komplex szociális, morális és érzelmi útvesztőben kénytelenek bolyongani, amit külön bonyolít az igen elterjedt nézet, miszerint a családi élet és a hétköznapok megfáradt szürkeségéből az egyetlen kiút egy kiadós erotikus kaland.

A fenti problémák sajátos rendszerével kell megbirkóznia a Családban marad sikeres és meglett kora ellenére is aktív nőcsábász üzletemberének (a színész nagyágyú Miki Manojlović karaktere erősen emlékeztet Alec Baldwinéra a Nancy Meyers-féle Egyszerűen bonyolultban), aki nem csak az egykori festő papa erotikus festményeinek, de fékezhetetlen libidójának örökségén, valamint asszonyai egyikén-másikán, és gyermekein is osztozik a macsóság ellenpólusát képviselő öccsével . A film óriási érdeme, hogy – szemben például magyar rokonával, a Poligamyval – a félrelépések, a titkok, a kettős élet, a szaporaságukat vesztett spermák és némi gúnyos prosztata-probléma adta komplikált viszonyokat dramaturgia és hangvétel szempontjából is kellemes könnyedséggel sikerül prezentálnia. Helyenként talán elférne benne egy hangyányival több önirónia, és ma már meglennénk kevesebb képpel is a félmeztelen Manojlovićról, összességében mégis elmondható, hogy a háború utáni horvát film egyik legfontosabb alakja, Rajko Grlić ezzel a melodrámai alaphelyzetre épített, édesbús komédiával a politikamentes balkán mozi kiválóságát bizonyítja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11010

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1416 átlag: 5.54