rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Szex felsőfokon

Forgács Nóra Judit

Elles – francia, 2011. Rendezte és írta: Malgorzata Szumowska. Kép: Michel Englert. Zene: Pawel Myketyn. Szereplők: Juliette Binoche (Anne), Anais Demoustier (Charlotte), Joanna Kulig (Alicja), Louis-Do de Lencquesaing (Patrick). Gyártó: Slot Machine / Cofinova 7. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 96 perc.

Anne (Juliette Binoche) értelmiségi családanya, a francia Elle újságírója, aki arról készít hosszabb cikket, hogyan szerzik meg egyes párizsi diáklányok a tandíjra és a lakhatásra, a könnyebb boldogulásra szolgáló pénzt prostitúció útján. Adatgyűjtése során két érintettel készít interjút, az angyali Lola és a vadóc Alicja avatják be abba, hogyan kezdték az ipart, milyen is az idegen férfiakkal lebonyolított üzleti alapú aktusok ökonómiája, természet- és lélekrajza.

Kiindulópontnak ez nem kevés, az alapszituáció remek lehetőséget nyújthat akár a diákprostitúció szociális problémájának kibontására, akár dominancia, kiszolgálás és kiszolgáltatottság érzékeny egyensúlyának vizsgálatára a különböző női szerepekben, a szexualitásról való őszinte beszédre, esetleg a társadalomból kikopott intimitás nyomába eredő kutatásra. Nem utolsó sorban pedig arra, amit a francia eredeti cím (Elles) is sugall: három női porté megrajzolására. Mindebből azonban vajmi kevés válik valóra a lengyel Malgorzata Szumowska filmjében. A lányokat tipizálva, felületesen ábrázolja, az elmélyülést olcsó stilizációs gegekkel, után-hasznosított filmzenékkel és kellemetlen szexjelenetekkel igyekszik pótolni. Első látásra jó húzással teszi meg középponti figurának magát Anne-t, őt kísérjük végig egy napján, a hétköznapi teendőket átszövi a cikk szövegének megformálásával járó szellemi feszültség, az interjúk részletei pedig flashbackekben illeszkednek jelenidejébe. Ő, az érett nő volna tehát az, aki szembenéz kiüresedett érzelmi kötelékeivel, szenvedélytelen hétköznapjaival — azonban ezzel a karakterrel sem tudott mit kezdeni a rendezőnő. Így nem marad más a végére, mint a férfiúi bohóckórus karában pitiáner és eredménytelen lázadását megélő nő, akinek az életében végül nem változik semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/03 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11009

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1257 átlag: 5.51