rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Hadak útján

Varró Attila

War Horse – amerikai, 2011. Rendezte. Steven Spielberg. Írta: Michael Morpurgo regényéből Lee Hall, Richard Curtis. Kép: Janusz Kaminski. Zene: John Williams. Szereplők: Jeremy Irvine (Albert), Peter Mullan (Narracott), Niels Arestrup (Nagyapa), Tom Hiddleston (Nicholls). Gyártó: Dreamworks / Reliance Entertainment / Amblin Entertainment. Forgalmazó: Szinkronizált. 146 perc.

Tekintve, hogy Steven Spielberg filmjei jóformán kivétel nélkül gyermekeknek készülnek (csupán az életkor változik tíz évtől harmincig), a rendezőtitán régi adósságot törleszt célközönsége felé, amikor lélekemelő családi filmjei közé végre felvette az állatos típust is – méghozzá mindjárt a legnemesebb fajtát jelentő lómozit választva. A Michael Morpurgo szívmelengető gyerekregényből íródott Hadak útján azonban nem éri be egy újabb ügetőmesével: Spielberg figyelmét feltehetően az a rendhagyó műfajpárosítás kelthette fel, amelynek másik tagja a mester művészi kvalitásait legeredményesebben kamatoztató háborús dráma – a címszereplő harci mén ugyanis az első nagy világégés front-borzalmain átgaloppozva jut vissza devoni kisgazdájához, útba ejtve brit lovassági ezredet, francia tanyát, német tüzérségi igát (sőt az orosz hússalátától is csak egy hajszál választja el a finálé mészárszéki árverésén).

A Hadak útján klasszikus hollywoodi csataló, a fajta szokott erényeivel és hibáival (előbbiek élén a remek párbeszédek, utóbbiak alja a kínos didakszis), mindössze digitális palettája és kiváló kortárs színészekből verbuvált gárdája különbözteti meg bármely hatvan éve készült álomgyári iparosmunkától. Spielberg ugyanakkor szakít a telivér-zsáner hagyományaival és kamaszfigurája mellé nem kötelező anyapótlékként helyezi a lóprotagonistát (Black Stallion, Casey’s Shadow), a történet inkább a fivér-motívumot vezeti végig, újabb és újabb verziókat kínálva tükörképként különféle bajtárs- és testvérpárok formájában. A film egyetlen bravúros szerzői pillanata mégsem ennek, hanem az életmű kezdetétől jelenlévő állat/gép párhuzamnak köszönhető (a Párbaj kamionjától a Cápa és Jurassic Park monstrumain át az A.I. robotmackójáig): a sáncok közti senkiföldjén rekedt paripáért folyó brit-német vitából a regény kedélyes eszmecseréjéhez képest Spielberg feszült mentőakciót farag, ahol a két ellenséges baka közös erőfeszítéssel próbálja kiszabadítani a szögesdrótokba csavarodott állatot, ami a legapróbb rossz mozdulattól is öngyilkos pánikba törhet ki. Néhány lebilincselő percre mintha csak a Bombák földjén járnánk: keserű háborús dráma, torokszorító izgalom és megindító humánum olvad harmonikus egységbe – hogy aztán a bombasztikus spielbergi pátosz hamarosan hatástalanítsa néhány könnyfakasztó közelképpel és bazári naplementével.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/02 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10977

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 749 átlag: 5.41