rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Álcák csapdája

Hlavaty Tamás

The Double – amerikai, 2011. Rendezte és írta: Michael Brandt. Kép: Jeffrey Kimball. Zene: John Debney. Szereplők: Richard Gere (Sepherdson), Topher Grace (Geary), Martin Sheen (Highland), Nicole Forester (Molly). Gyártó: Agent Two / High Park / Brandt-Haas Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 110 perc.

A Börtönvonat Yumába remake és a Wanted forgatókönyvét is jegyző Michael Brandt szerint az oroszok még mindig az Egyesült Államok spájzában vannak. A nagyjátékfilmes debütjét összehozó Brandt ugyanis pont úgy hív életre egy halott, vagy legalább is tetszhalott műfajt, azaz a hidegháborús krimi-thrillert, ahogy a cselekményben kerül elő Cassius, a híres KGB-s titkos ügynök, akit az amerikai titkosszolgálat rég halottnak hitt. A hír hallatán azonnal előhúzzák a húsz éve visszavonult Paul Shepherdson ügynököt, akinek társa is akad az aktakukacból nyomozóvá előléptetett Ben Geary személyében. Az első és legfontosabb fordulatot maga a rendező árulja el a játékidő elején, ezért – ahogy a cím is jelzi – nem csak ügynökből, csavarból is kell még egy, márpedig a final twist pont annyira erőltetett ebben az erősen tévéfilmes képi világú moziban, mint bármelyik más dramaturgia fogás: a buddy movie szál sem működik, A bárányok hallgatnakot idéző börtönjelenet pedig egyenesen önparódiába hajlik.

Az Álcák csapdája a hidegháború hagyatékából próbál suspense-t kovácsolni, de pont arra nem jön rá, hogy ilyen régi vágású film 2011-ben teljesen hidegen hagyja a nézőt, hacsak nem az aktuális trendek játékszabályai szerint közelíti meg a történetet, vagy nem próbál meg minimális újítást belecsempészni a sztoriba, ahogy legutóbb a hasonló témához nyúló Az adósság, vagy a Salt ügynök tette. Gere legutóbb New York alvilágát térképezte fel a Brooklyn mélyénben, most a Washington elegáns díszletei mögé bújtatott szennyről rántja le a leplet, a rendszerkritikánál azonban sokkal hangsúlyosabbá válik a személyes bosszú a történetben, a satnyán kidolgozott karakterek és motivációk miatt pedig egy vászonra száműzött direct-to-DVD darabot fogadhat a nagyérdemű, márpedig ha egy film mindenből duplát ígér, akkor a néző kárigénye is kettős.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10935

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 1037 átlag: 5.51