Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

Egy nap

Kovács Kata

One Day – amerikai, 2011. Rendezte: Lone Scherfig. Írta: David Nicholls. Kép: Benoît Delhomme. Zene: Rachel Portman. Szereplők: Ann Hathaway (Emma), Jim Sturgess (Dexter), Romola Garai (Sylvie), Rafe Spall (Ian). Gyártó: Film4 / Random House Films. Forgalmazó: Szinkronizált. 108 perc.

Az utoljára az Egy lányról címû filmmel bizonyított midcult-sikerrendezõ, Lone Scherfig (Olasz nyelv kezdõknek, Wilbur öngyilkos akar lenni) nem pusztán azért vágta nagy fába a fejszét, mert az Egy nap alapjául szolgáló, azonos címû David Nicholls-regény az elmúlt évek egyik elsõ számú nemzetközi bestsellere. A forgatókönyvet is jegyzõ Nicholls írása ugyan megidézi Nick Hornby (Pop, csajok satöbbi) és Helen Fielding (Bridget Jones naplója) humorát, szellemes karakterábrázolását, szocio- és popkulturális látleleteit, legnagyobb érdeme mégis egy nehezen filmvászonra vihetõ high concept töretlen színvonalú végigvezetésében áll.

Az alapkoncepció szerint két, egymáshoz végzetesen vonzódó és romantikusan ragaszkodó fõszereplõt kerek húsz éven át követ nyomon a történet, kizárólag minden év július 15.-ének (megismerkedésük napjának) eseményein keresztül. A megdöbbentõen közhelymentes regény sikere elsõsorban az idõszerkezet és a pontos karakterábrázolás kölcsönhatásának köszönhetõ: minden fejezet egy-egy pillanatfelvétel a szereplõk jellemváltozásának és egymáshoz fûzõdõ viszonyának történetérõl. A jól kidolgozott karakterek és a pontos eseményábrázolás teszik lehetõvé, hogy az egyes történetek egyszerre könnyedek és mélyen átélhetõek, és hogy a felnõtté válás hiteles portréját adják. A film száznyolc perces játékideje azonban aligha enged teret annak, hogy az összes fejezet csonkítatlanul, hasonló mélységben jelenjen meg. Készítõi nem gondolták újra az eredeti koncepciót, így egyrészt szinte észrevétlen, legalábbis érdektelen marad a villanásnyi feliratokkal jelzett „egy nap”-szerkezet, ugyanakkor a könyvbeli struktúrák megtartása miatt nem jut elegendõ figyelem a karaktereknek. Az ábrázolás mélysége sérül, így hiába a kiváló színészi alakítás és a tetszetõs kivitelezés, a regény hibátlan románc-válogatásának végül csak döcögõs és felületes „best of”-maratonját kapjuk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10863

Kulcsszavak: 2010-es évek, adaptáció, csábítás/hódítás, dramaturgia, idő, kritika/filmkritika, narráció/elbeszélés, Romantikus, szerelem, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 972 átlag: 5.66