Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Room 304

Pálos Máté

Værelse 304 – dán, 2011. Rendezte: Brigitte Staermose. Írta: Kim Fupz Aakeson. Kép: Igor Martinovic. Zene: Jocelyn Pook. Szereplők: Mikael Birkkjaer (Kasper), Stine Stengade (Nina), David Dencik (Martin), Luan Jaha (Agim). Gyártó: AlphaVille Pictures. Forgalmazó: Cinereál. Feliratos. 88 perc.

A dán film az utóbbi években egyszerre lopta be magát az európai mûvészfilmkedvelõk szívébe, és vegyítette sikerrel az öreg kontinens hagyományait az elcsépeltnek hitt hollywoodi sémákkal. A Dogma-mozgalomból származó igény a realista, hétköznapi, ugyanakkor erõsen drámai történetekre megteremtette a szélsõséges konfliktushalmozásra épülõ midcult melodráma, valamint a néhol abszurdba hajló, társadalmilag érzékeny bûnügyi filmek típusát. A kis filmgyártás nagy sikerének hátterében tehát Trier megkerülhetetlen egóján túl pár fáradhatatlan, a mûfaji fordulatok kreatív használatára képes forgatókönyvíró-mesterember áll. Ennek megfelelõen a bõ évtized alatt két tucat szkriptet jegyzõ Kim Fupz Aakeson (Egy család, Hétköznapi pár) ugyan a meglepetés veszélye nélkül dobálja egymásra a dán recept fent említett összes alkotóelemét, cserébe viszont biztos kézzel vezet végig a koppenhágai hotelben bonyolódó, alig tízszereplõs, három nyelven zajló kamaradráma széttartó cselekményszálain. Ezzel kockázatoktól mentes alapanyagot nyújt az elsõfilmes Staermose-nak, aki rendezésében érzékeny premier plánok, költõinek szánt homályos képek, és melankólikusnak szánt kínos balladák segítségével Wong Kar-wai-i fojtott vágyakozással vegyíti az északi mélabút. Az alkotók ravaszul szögezik a nézõ tekintetét a vászonra a lopott légyottok és a szállodában kallódó fegyver megmutatásával, és késõbb a nagyszerû mellékszereplõk közremûködésével bonyolult lelki történéseket képesek érzékeltetni két-három rövid jelenet alatt. Ez a hangsúlyeltolódás rámutat a film egyetlen gyengéjére: a konyhán mosogató koszovói menekült házaspár feszült epizódja, és a bárpultnál kihívóan koktélozó spanyol stewardess titokzatos figurája mellett a sztori fókuszában lévõ szerelmi dráma és a két fõszereplõ alakítása erõtlennek hat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 555-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10860

Kulcsszavak: 2010-es évek, dán film, dogma filmek, Dráma, dramaturgia, Játékfilm, kritika/filmkritika, vizualitás,


Cikk értékelése:szavazat: 1196 átlag: 5.4