Tartalmi elemek kiemelse
rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Kubrick

A lzads inflcija

Renitensek

Bks Mrton

Minél békésebbnek tnik a fogyasztói társadalom, annál több agresszió halmozódik fel benne? Kubrick, Fincher, Patrick Gavras lázadó hsei.

Az idei cannes-i filmfesztivlon mutattk be a Stanley Kubrick rendezsben ppen negyven vvel ezelõtt kszlt kultikus Clockwork Orange digitlisan feljtott vltozatt. A bronxi szletsû, tizenkt ve elhunyt, 1962-tõl Nagy Britanniban alkot direktor tbbek kztt a hats kedvrt fekete-fehrben kszlt, elsõ vilghbors drmt feldolgoz munkjrl (A dicsõsg svnyei, 1957), a Nabokov botrnyt kavar regnybõl kszlt Lolitrl (1962), s olyan, mûfajukat megjt darabokrl hres, mint a sci-fi terletn az 2001: Ûrodsszeia (1968) s a thrillerek kztt a Ragyogs Stephen King-adaptcija (1980). A rviddel halla utn bemutatott, a New York-i felsõ tzezer szexulis ritulit mozivszonra vivõ Tgra zrt szemek (1999) is revelcinak szmtott. Az 1971-ben forgatott, amgy az elsõ Dolby-technikval kszlt filmet a szmtgppel feljavtott vltozaton tl a fesztivl utn Blu-Rayen is piacra dobtk, szmos dokumentcival s a fõszereplõ visszaemlkezsvel kiegsztve.

A semmi fel

Kubrick egykor nagy botrnyt kavart, kpi vilgban, gondolataiban ma is izgalmas mestermûve akaratn kvl „zsnert” teremtett, mghozz a hamis trsadalmi bke ellen az erõszak elszabadtsval lzadkrl szl renitens-mozit. Mg a mûfajkrel ellentmondsos nyitdarabot a morlis krzis elmlytsvel vdoltk, addig David Fincher Harcosok klubja cmû ’99-es kultfilmjt bombaszakrtõi ismeretek terjesztsvel gyanstottk meg. Az ramlat legjabb darabja, a Franciaorszgban 2010-ben bemutatott, hozznk idn tavasszal a Titanic Filmfesztivl rvn eljut Eljõ a napunkhoz pedig a totlis nihilizmus ktes hre tapad.

Az mindhrom filmnek kijr, hogy a tmegtrsadalom s az agresszi metszspontjrl szl kpkockik valjban felelõtlenl dicsõtik az antiszocilis viselkedst, arra biztatva egyeseket, hogy az llami erõszak-monopliumbl jkora szeletet sajttsanak ki, s azt fordtsk polgrtrsaik ellen. Ha az eltlzott kritikkat megfogalmaz vszmadarak krogstl s a jobbra rtetlensg szlte fanyalgstl eltekintnk is, annyi minden bizonnyal kijelenthetõ, hogy amint a renitensekrõl szl filmek egyre valsghûbben brzoljk a trsadalmi krnyezetet, gy lltanak trtnetk kzppontjba erklcsileg egyre resebb s sztesettebb szemlyisgeket. Az elrult bandavezr, a hasadt lelkû civilizci-ellenes sejt-alapt s a kt beteglelkû mokfut vgsõ soron egy vlsgba jutott trsadalom elleni lzads vlsgt mutatja be.

Mindenki lehet terrorista

A hres rendezõ, Costa Gavras fia kliprendezõknt s dokumentaristaknt vlt ismertt. Ennek ksznhetõen forgatta le 2010 nyarn a tamil szrmazs brit nekesnõ, M.I.A. Born Free cmû szmhoz ksztett majd’ tzperces videklipjt. A felkavaran erõszakos kpsorok Amerikban jtszdnak, ahol gzlarcos rendõrk hurcoljk el a vros vrs haj fiataljait, majd egy aknamezõre hajtjk õket, ahol a hatsg embervadszata s az alattomos robbanszerkezetek vgeznek velk. A rabomobilok tjt palesztin-kendõs vrshajak kõdoblsa ksri, a hzak falra a belfasti IRA-graffitikrõl ismert smaszkos szabadsgharcosok (vagy terroristk?) alakjait rajzoltk. A sokkol kpekbõl s az – emberjogi aktivistaknt is ismert – elõad progresszv elektronikus zenjbõl kibontakoz sszhats rendkvl rossz kzrzetû vilgot mutat be, ahol brkibõl, brmirt lehet ldztt.

A klip valjban az elsõfilmes rendezõ mestermunkjnak elõzetese is lehetett volna, amelyben a vrs haj, mint jl azonosthat jel, s a modern embert krlvevõ fsult trsadalmi valsg, mint a szocilis frusztrci okozja jelenik meg. A Franciaorszgban mr 2010 szeptembertõl jtszott drma cme (Notre jour viendra) az IRA ’80-as vekben npszerû „Eljn a napunk!” („Tiocfaidh r l”) jelszavt vette klcsn. S hogy ennek mi kze a film trtnethez? Gavras allegorikus alkotsban a kt vrs haj fõszereplõ rorszgba igyekszik, hogy a vlt vagy vals kirekeszts elõl oda menekljenek, ahol vgre a tbbsghez tartozhatnak. A film elejn a vgtelenl cinikus, õszbe fordult „vrhenyes” pszichiter, Patrick – A gyûlletben (1995) rendõrgyilkoss lett klvrosi fiatalt, a Bbor folykban (2000) zldflû nyomozt jtsz Vincent Cassel – s a hajszne miatt trsai ltal folyton csfolt, igazi rzelmi letre kptelen – Olivier Barthelemy ltal dbbenetesen jl megformlt – Rmy egymsra tall. A fiatal Rmy apafigurra lel Patrickban, aki klnbzõ provokcik segtsgvel fejleszti szemlyisgt, amelyek sorn hol arabokba ktnek bele, hol orosz bokszolnak kell kiadnia magt. Ennek rvn a „mulya, vrs kis senkibõl” a perverz, rasszista apaptlk ntudatos, de beteg embert farag. A sem nmagban, sem nemi identitsban nem biztos Rmy ugyanis a vrs hajak messisnak kpzeli magt, amely oda vezet, hogy egy, az szak-franciaorszgi sivr iparvidken tett, lidrcnyomsba illõ utazs sorn megprbl trsval egytt a Csatornn tlra jutni. A pros a valsgos egyni s trsadalmi csõdbõl egy ostoba illziba menekl.

Mialatt Rmy hamis prfta lesz, a krltte szthull trsadalom s a modern let vgtelen unalmassga („kerek, kzpszerû, unalmas, nincs stlusa” – von prhuzamot Patrick a legjabb autk s korunk kztt), a szmos megalztats ltal kiprovoklt bosszval egytt, lassacskn veszlyes gyanyagg vlik. A partvidken jtszd, fenyegetõen kzeledõ vgkifejletben hol hotel-vendgeket alznak meg, hol fegyveres rablsba bonyoldnak, majd eskvõi menetbe hajtanak bele, s szablyos hbort vvnak a krnyk lakival. A „rohadt francik” felkiltssal hazafel tart munksokba belelvõ pros leborotvlja vrs tincseit. Az elfojtott agresszi csillapthatatlan bosszvggyal prosulva ok nlkli terrorhoz vezet. „Megalzzk az embert, aztn meg csodlkoznak” – veti oda a kopasz Rmy a srelmeirõl mit sem tud rtatlanoknak –, amibõl megtudjuk, hogy a lovagias revns, vagy a frfias felelõssgre vons helyett csupn a ressentiment mozgatja.

A kitrs a semmibe tart: mikzben Rmy rjn, hogy mgsem meleg, Patrick megtagadja franciasgt. A rozsds gyrpletek s a kihalt betonutak, vagy a cltalan, de jpuskjval folyton clra tart zavarodott, komplexusos kamasz figurja a legvgsõ kibrndultsgrl tanskodik. A kzny, a bizonytalan identits, a megszûnõ trsadalmi kapcsolatok ugyanis bornrt megvltst grõ lmessisokat s cinikus nemtrõdmsget eredmnyeznek. Sztesett trsadalomnak sztesett lzad jr. A hajdani IRA-jelsz cme alatt kibontakoz lehangol vilgban valjban mr senkinek sincs igaza. Viszont mindenki lehet terrorista.

A pusztts sznhza

A tbbek kztt a Titanic Filmfesztivl ltal is a „francia Harcosok klubjnak” titullt Eljõ a napunk valjban sokkal ijesztõbb kiltsokat gr, mint az vtizeddel korbbi Fincher-fle amerikai kultuszfilm. A prhuzam sem mûfaji szempontbl, sem a mondanival tekintetben nem llja meg a helyt. Mg a kznsg- s a mûvszfilm hatrn egyenslyoz francia drma a teljes kiresedst mutatja be, addig a jtkfilmnek kszlt amerikai alkots komoly ideolgival rendelkezik. Klns egybeess azonban, hogy a legfeljebb antihõsknt szemllhetõ Rmy–Patrick-du kln-kln szemlyisge megfelelhetõ a Harcosok klubja hrosznak, akinek skizofrn fejbe zrva ketten lnek: a gtlsos-visszahzd Narrtor s a nevelõ-cselekvõ Tyler.

A tavaly a Facebook-rl szl Kzssgi hlval elõll Fincher elsõ egszests filmje, A vgsõ megolds: Hall 1992-ben megbukott, s sokan nem jsoltak nagyobb sikert az 1995-sHetedik utn ngy vvel ksztett Harcosok klubjnak sem. A kezdeti ellenrzseket ltszott bizonytani, hogy a kritikusok ltal vonakodva fogadott mozi csak a DVD-forgalmazsnak ksznhetõen vlt kedvencc. Ami a multiplexek reklmokkal zsfolt szles vsznn nem mûkdtt, az a kanapkon kpernyõ elõtt lve tetszst aratott. A magyarzat egyszerû: az j vezred elejre a maga teljes valjban kibontakoz fogyaszti trsadalom kritikjnak sznt film a szrakoztats mellett igencsak elgondolkodtat tartalmat is kzvettett. A Harcosok klubja ugyanis nem ppen a kereskedelmi lncok vilgba illõ radiklisan szubjektv trtnetet ad elõ.

Fincher tkletesen adaptlta Chuck Palahniuk szatirikus „sokkr” hrom vvel korbban megjelent knyvt. A trsadalmi s rzelmi let perifrijra kerlt egyn npusztt s kzveszlyes agresszijt elbeszlõ regny prgõs trtnetmeslse a szerzõ minimalista stlusnak – vagyis az lõbeszdhez hasonl, lecsupasztott nyelvezetnek – volt ksznhetõ. Palahniuk ktete nem csak a film forgatknyveknt, hanem szvegknyvl is szolglt, az rott szveg oldalai s a ltvnyos mozi kpsorai szinte pontrl pontra megfeleltethetõek egymsnak. A nem mellkesen az anarchisztikus eszmket vall s dadaista utcai performanszokat rendezõ Kakofnia Trsasg tagjaknt is funkcionl Palahniuk ltal meglmodott, egy globlis autgyr termk-visszahvsi gynkeknt dolgoz nvtelen Meslõ (Edward Norton) s a problmi megoldsaknt, mellk-szemlyisg gyannt „nvesztett” agresszv macho (Brad Pitt) rendkvl lethû msa formldott meg a filmben. (Norton 1998-ban mutatkozott be az Amerikai Histria X plfordulst vgrehajt neoncijaknt, Brad Pitt a Hetedikben mr dolgozott egytt Fincherrel, s mg ugyanabban az vben eljtszotta a 12 majom bomlott koterroristjt is.)

A trtnett elbeszlõ Nvtelen a kereskedelmi marketing tkletes eredmnyeknt mûkdik: egynisge termkvsrlsra szûklt, njt trgyakkal s mrkkkal identifiklja. Unottan vgzett munkjbl addan folyton ton van, lmatlansgt orvosa tancsra azzal gygytja, hogy nsegtõ csoportokba jr katasztrfaturistaknt nzni, msoknak mennyivel rosszabb, mint neki. Bks lett kt esemny zavarja meg: sszetallkozik egy msik krkukkolval, Marlval (Helena Bonham Carter), s felvsrolt cikkekkel telezsfolt laksa felrobban. Az igazi fordulpont akkor kvetkezik be, amikor kigett odjt htrahagyva egy replõgpen megismert ismerõse, Tyler lerobbant foglalthzba kltzik. Az nbizalom-hinyos aktakukac letnek valdi megvltozst az egytt alaptott illeglis bokszklub hozza el, ahol jjelenknt a vr s a fjdalom rvn tapasztalhatja meg nmaga mlysgeit. Miutn a Narrtor minden trgyt elveszti, sajt trgyiasultsga is szertefoszlik, majd letmdja radiklis fordulatnak fokval egytt nvekvõ szm sebeinek segtsgvel egyre kzelebb kerl a korbban fogyasztssal helyettestett szabadsghoz.

A gombamd szaporod harci klubok utn megalaptott Kosz Brigd mr terrorsejtknt mûkdik, amelyet Tyler irnyt a httrbõl. A multi-ellenes s a fogyaszti szemllet szimblumait megtmad nagyvrosi gerillacsapat akcizsa kzben azonban a vezrnek egyszer csak nyoma vsz. Keresse kzben a Narrtor szpen lassan rjn, hogy mindazt, amit Tyler csinlt, voltakppen msik szemlyisge hajtotta vgre. Az utols kockkon azt ltjuk, ahogy a Narrtor – miutn sikertelen ngyilkossgi ksrlete kvetkeztben Tyler tvozott a fejbõl – Marlval egytt panormaablak mgl szemlli, hogyan dõl romba a Tõke metropolisznak megannyi kolosszlis vegplete a hzilag ksztett robbananyagok detoncija nyomn.

A Harcosok klubja a szpen fnykpezett ltvnymozin tl valdi ideolgiai ekrazit. A cselekmnyt egyvalami mozgatja, mghozz a mindennapok rsein tszûrõdõ elfojtott agresszi levezetse, amely hamarosan szndkos pnikkeltssel s tudatos provokcival trsul. A knyszeres biztonsgra trekvs, a veszlyektõl mentes, de kompromisszumokkal teli let, a modern tmegtrsadalom unalma s a fogyasztsra szûklt emberi egzisztencia ellen Palahniuk/Fincher fõhõse „kulturlis jgkorszakot” s „mestersges õskort” hirdet – akrcsak John Zerhan kortrs anarcho-primitivista ideolgus –, amely elõbb a civilizci utni llapot lzas ltomsaiban, majd a materializmus brtnl szolgl Dolgok tnyleges megsemmistsben lt testet. Tyler monolgjai valjban anarchista kiltvnyok, szavai a neoprimitivizmus manifesztumai. Hol arra vezeti r a Narrtort, hogy csak akkor lesz igazn szabad, ha megszabadul mindentõl, s elri a teljes remnytelensg llapott, hol pedig vulgr-nietzschenus aforizmkat ont magbl (pldul: „kn s ldozat nlkl nincs fejlõds”). A legeredetibb mgis az, amikor a fogyaszti trsadalom kmletlen kritikusaknt nyilvnul meg. „Mi fogyasztk, az letsznvonal-megszllottsg mellktermkei vagyunk” – oktatja trst, majd hozzteszi szlligv lett mondatait: „Nem a munkd vagy. Nem a bankszmld vagy. Nem a kocsid vagy s nem a pnztrcd vagy”.

A film letfilozfija s szuggesztv szereplõinek jtka megtette a hatst. Palahniuk letbõl vett tlete nemsokra valsgg vlt. Elmondsa szerint „a Kakofnia-tagok mindegyike rendezett letet l, a Trsasg viszont kitrja szmukra a kosz ablakt. Ez lehetõsget ad arra, hogy nhny rig esztelensgeket mûveljenek, majd visszatrjenek a normlis kerkvgsba”. Msok szmra a Harcosok klubjban bemutatott letmd msolsa adott eslyt a kitrsre: rviddel knyve kiadsa utn brit rajongi Palahniuknek kpeket kldtek, amelyeken helyi harci klubjuk letnek mozzanatait rktettk meg; egy dedikls alkalmval pedig eldicsekedett neki egy pincr, hogy ngycsillagos munkahelyn leutnozta a ktetben olvashat „leves-zestõ” technikt.

A film tanulsga szerint minl apatikusabb a trsadalom, annl militnsabb a sejt. Az ennek alapjn mûkdõ logika pedig szabadsgharcoss avatja a „kt” szereplõt.

Utpia s erõszak

Kubrick 1971-es mûve kt szempontbl is rendkvl eredeti volt. Egyrszt hûen reprezentlja a brit filmipar disztpikus hagyomnyt – a Things to Come (1936), Fahrenheit 451 (1966), sor Kubrick utn is folytatdott 1984 (1984), Brazil, (1985),Az ember gyermeke (2006), V mint vendetta (2006) –, amikor a Gpnarancs cselekmnyt egy thallsos, futurisztikus antiutpia keretei kz illesztette, a maga szocrel munksfreskival, modernista enteriõrjeivel s politikai eszmken tli zsarnoksgval. Msrszt a szrrelis s szatirikus film tkletesen lekpezte rendezõje fekete humort s ironikus pesszimizmust kedvelõ jellemt. A direktorzseni mersz mozis vllalkozsnak hatst, mr-mr mgikus erejt, mgis fõszereplõje pratlanul hiteles alaktsnak ksznhette. Malcolm McDowell mr korbban bizonytott, ugyanis a belpõjt biztost, a korabeli brit trsadalom paraboljnak sznt Lindsay Anderson filmben (Ha, 1968) az elit magniskola rendje ellen lzad dikvezrt jtszott, aki trsaival egytt az vzr rendezvny utn tzet nyit a tanulkra s a potenttokra. A fiatal McDowell ezttal Alexet, a „drgjai” ltal elrult ultraerõszakos bandavezrt alaktja, akit a pavlovi feltteles reflexen alapul Ludovico-eljrsnak vetnek al. A rezsim ugyanis nem csak a milicistk utcra kldsvel, hanem az elszaporod fiatal bûnzõk tnevelsvel is kzdeni akar a rendbontk ellen.

A jl kiegyenslyozott dramaturginak megfelelõen a film elejn Alex kveti el a kivlan koreograflt s stilizlva brzolt erõszakot, majd begygyszerezve s szemhjait kipeckelve erõszakos kpsorokat nzetnek vele, vgl a korbban ltala bntalmazottaktl õ knytelen elszenvedni a fizikai agresszit. Az egykor fehrruhs-feketekalapos, bakancsos-nadrgtarts Alexet a brtnkrhzban arra kondicionljk, hogy minden, szmra lvezetesnek szmt tett s gondolat – mint a komolyzene-hallgats, a szexualits s persze az erõszak – les fjdalmat okozzon neki. Ezzel Alex a filmcm hasonlatnak megfelelõen „mechanikus narancs” lesz. Vagyis olyasmi, mint egy gymlcshjba zrt ramûszerkezet: kvlrõl nzve szerves test, bell azonban gp. A belgy manipulatv beavatkozsnak rvn azonban Alex nem nszntbl vlasztja az llam ltal elvrt viselkedst, vagyis nem belsõ meggyõzõds, nem morlis ksztets vezeti, hanem pusztn a fjdalmas megtorlstl val flelem tartja vissza, mg az nvdelemtõl is!

Mint Kubrick majd’ minden filmje, ez is szpirodalmi minta alapjn kszlt. A rendezõ Anthony Burgess angol katolikus regnyr (s mûfordt, nyelvsz, zeneszerzõ) 1962-ben megjelent Mechanikus narancst hitelesen adaptlta, nem egy esetben sz szerint kivgta a knyv szvegt s beillesztette a szkriptbe. m a mû utols fejezett nem filmestette meg. Figyelemre mlt, hogy a lebilincselõ trtnetet plasztikusan filmre vivõ Kubrick a Burgess ltal kitallt bandaargt, vagyis az orosz jvevnyszavakbl, cockney-szlengbõl s East End-i dialektusbl mixelt nadsat-ot is lethûen adta a szereplõk szjba, a vgkifejletet azonban szndkosan levgta sajt verzijrl. Mg az eredeti, rott vltozatban Alex a politikai ellenzk bbja lesz s kigygytsa utn mg egy-kt csnytevst elkvet, majd szpen felnõ; addig a kpsorok ott vgzõdnek, hogy az jra erõszakos Alex balsejtelmû mosolya egy nem sok jval kecsegtetõ lomkpbe tûnik t. Ms szerzõk is kritizltk Kubrickot azrt, mert filmjben nknyesen eltrt a mûvktõl, ez esetben azonban msrl volt sz. Ahhoz ugyanis, hogy a rendezõ megfogalmazhassa sajt rtelmezst, valban drmai vltoztatsra volt szksg. A direktor egyik nyilatkozata szerint „a Gpnarancs vgkvetkeztetse az, hogy a trvny s a rend betartatsnak is hatrai vannak, a trsadalomnak teht nem szabad a j cl rdekben rosszat elkvetnie, ahogyan fordtva sem”. A szcsõknt funkcionl brtnpap szjbl pedig imigyen hangzik el a knyv/film slyos erklcsi dilemmt felvetõ mondata: „Nem jobb-e bizonyos rtelemben az, aki a rosszat vlasztja, mint az, akire rknyszertik a jt?”.

A lehetetlen trsadalmi elvrsok s az llam ltal kierõszakolt j viselkeds leplezetlen utpikus vgyakat jelent. Kubrick rszrõl zsenilis, de ugyanakkor ironikus lps volt, hogy a Gpnarancs szmos jelenett Dl-London Thamesmead nevû kerletben vettk fel. Az Alex lakhelyl szolgl blokkhzrengeteg egy eredetileg szzezer fõsre tervezett, kubista-brutalista stlusban plt laktelep rsze, amelyet a ’60-as vek vgn hztak fel. A szocilis laksokba tbb munksteleprõl kltztettek ssze embereket, s a negyednek a faji egyenlõsg demonstrlst is feladatul szntk. A filmbli disztpikus krnyezet idehelyezsn tl Kubrick azzal is megfricskzta a fabinus trsadalommrnksget, hogy a tervezs sorn a vandalizmus elleni urbanizcis „vdõgtaknak” gondolt vzcsatorna mellett zajlik az a jelenet, amelyben Alex leszmol trsaival, s tekintlyt erõszakkal lltja vissza.

A film bemutatst kvetõen azonnal zgoldni kezdtek az angol konzervatv lapok, majd felhborods-hullm sprt vgig az amerikai liberlis sajtn: elõbbiek a põre erõszak s az obszcn jelenetek brzolst rttk fel vehemensen, utbbi egyszerûen a nylt brutalitst nneplõ fasiszta filmnek blyegezte. Noha a filmben az erõszak megjelentse maximum stilizlva, sejtetve fordul elõ, amely pardinak is tekinthetõ – a legjobb plda erre a „macskanõ” gigantikus mûfallosszal val ledfsnek szrrelis jelenete –, Kubrick alkotst mgis prtllstl fggetlenl tmadtk. Maurice Edelman r, munksprti kpviselõ nyilatkozata szerint a film magasztalja, s nvelni fogja a fiatalok erõszakos viselkedst, Mary Whitehouse vallsos aktivista pedig jabb muncit kapott tõle a „mdia megtiszttsrt” folytatott kampnyhoz.

A szocilis rendet fenyegetõ erklcsi krzis kzrzett nem csak a ’68-as felforduls, hanem az eurpai jlti rendszer dacra megjelenõ vandalizmus s a terjedõ utcai erõszak is nvelte. (A trsadalmi normk ltalnos sllyedse felett aggodalmaskod „morlis pnik” kifejezst Stanley Cohen szociolgus hasznlta elõszr 1972-es knyvben.) Kubrick filmjnek a fiatal bûnzõk btortst s az erklcsi vlsg elmlytst rttk fel, amelyet altmasztani ltszott, hogy Alex bûntnyeinek msolsrl szl rmhrek kaptak szrnyra, nhol pedig a Kubrickra jellemzõ „Vge” felirat lepergse utn a kznsg nem merte elhagyni a filmet mûsorra tûzõ klvrosi mozikat. gy a Gpnarancs kritikja hamar rsze lett a kibontakoz vitnak: mennyiben kzvetti a mdia az antiszocilis viselkedst? A mozivsznon jtszd kpsorok lassacskn felbujtsnak minõsltek, fõleg, miutn a western (Vad banda, 1969), a thriller s a krimi (Szalmakutyk, Piszkos Harry, 1971), valamint a horror is (Utols hz balra, 1972) egyre naturlisabban brzolta a testi bntalmazst. A Gpnarancsot rõ brlatok legslyosabbika mgis az volt, amely szerint Alex akarva, vagy akaratlanul, de pozitv hõs, szimptit keltõ gonosztevõ. A moralizlknak ezttal igaza volt: az elmlt negyven vben a McDowell ltal megformlt figura a popkultra rsze lett, miutn nem csak a punk- s skinhead-zenekarok nekeltek himnuszokat Alexhez, hanem Madonna, Kylie Minogue s Lady Gaga is magra lttte filmbli ruhjt koncertfellpsein.

A sajttmadsok s a laksa elõtt tntetõk haragja vgl megtette a hatst: a 61 hten keresztl mozimûsoron tartott alkotst Kubrick 1973 tavaszn visszavonatta az angliai forgalombl, amelyet egszen 2000-ig nem is vettettek nyilvnosan. Alex ekzben mgis ikonikus alakk vlt, kezdettõl fogva delejes ereje mit sem vesztett vonzsbl.     

A trtnelem zabigyerekei

„Nincs rtkrended” – vgja egyms fejhez Gavras filmjnek kt szereplõje, amellyel inkbb magukrl adnak hû njellemzst. Tyler a „trtnelem zabigyerekeinek”, apa s hbors tapasztalat nlkl felnõtt nemzedknek nevezi trsait. Alex szerint „csupn azrt csinlom, amit csinlok, mert szeretem csinlni” – utalva r, hogy a rossz az njbõl ered, amely ugyangy a vilg rsze, mint a j.

Mikzben a filmek kpi vilga egyre realisztikusabb vlik, a Trsadalom s a Lzad bennk megjelentett viszonya jelentõs vltozson megy keresztl. A Gpnarancs ugyanis mg az elkpzelt jvõben jtszdik, a Harcosok klubjnak idõbeli helyszne azonban mr a stilizlt jelen, az Eljõ a napunk pedig htkznapjaink egyhang sivrsgnak igencsak valsgos krnyezetben zajlik. Ekzben Kubrick mûvben az llam kifogsolhat eszkzkkel kzd a bûnzõ koszcsinlk ellen, Fincher filmjben viszont mr a Kosz Brigd „bresztgeti” gerilla-akcikkal a trsadalmat, vgl Gavras munkja a trsadalom ellen viselt vak hbor kaotikussgra fkuszl.

Radsul, ahogyan szaporodnak a fõszereplõk, gy vlnak egyre krdsesebb a trsadalom elleni lzadshoz vlasztott eszkzeik. Alex egyedli fõhõsknt uralja a Gpnarancs trtnett, a Harcosok klubja mr kettõs nt szerepeltet alanyknt, az Eljõ a napunkban pedig tnyleg kt kln szemly fog ssze a rombolsban. Mg azonban Alex brutlis cselekedetei korntsem szlnek felhborodst, a tettessel akkor is azonosulni lehet, ha vilgos, hogy rossz az, amit csinl, addig Tyler egyszerre vonz s taszt alak, Rmy s Patrick viszont sarokba szortott patknyknt cselekszik.

A Gpnarancs llam ltal semlegesteni prblt sztns bûnelkvetõjt a Harcosok klubjnak skizofrn filozfusgerillja kveti, akitõl az Eljõ a napunk torz bosszvgy vezette prosa veszi t a staftt. Motivci tekintetben a zsigeri sztn utn a tapasztalat-szlte eszme cselekszik, azutn pedig maga a semmi vlik cll. A krds mr csak az, hogy mi jhet a nihilizmus utn?


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2011/11 04-08. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10845

Kulcsszavak: 2010-es vek, filmtrtnet, fogyaszti trsadalom, szubkultra, trsadalomrajz, tboly/rlet, tmegkultra,


Cikk rtkelse:szavazat: 1366 tlag: 5.45