Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Tilva Roą

Forgács Nóra Kinga

szerb, 2010. Rendezte és írta: Nicolai Lezaic. Kép: Milos Jacimovic. Szereplők: Marko Todorovic (Toda), Stefan Djordevic (Stefan), Dunja Kovacevic (Dunja), Marko Milenkovic (Mare). Gyártó: Film House Kiselo Dete. Forgalmazó: Magyar Hangya. Feliratos. 99 perc.

A kibelezett bori rézbánya holdbéli tájain és a megélhetést csak nehezen (kissé torz kapitalista módon) nyújtó város terein bandázó fiatalok az antihõsei Nikola Le¾aiæ korosztályi hangulatjelentõ filmjének. A szakközépiskolából szabadult Toda és Stefan a legjobb barátok, akik rengeteg szabadidejükben rendre saját magukat filmezik, ahogyan Jackass-féle kunsztok elvégzésével feszegetik a fizikai lét fájdalom szabta határait. A harmadik barát, Dunja csak nyárra érkezik haza Franciaországból, a lány jelenléte a fiatal férfivá érõ srácoknak bebizonyítja, hogy az olyan könnyen vérzõ test mennyivel többet bír ki mégis, mint a lélek. A szerb coming of age moziban a deszkázás és a filmezés ethoszával feldúsított hétköznapok a legnagyobb jó szándék ellenére is nihillé terebélyesednek. Az elégedetlenség, az elvágyódás, az én-keresés és a megvalósulást nélkülözõ, gyanakvó rivalizációt szülõ szerelem adja meg a súlyát a felskiccelt viszonyrendszernek, melynek résztvevõi olyan szociálisan bice-bóca alakok, akik képtelenek kifejezni tulajdon érzéseiket vagy szükségleteiket, bár folyamatosan az önreprezentáció módját keresik a kommunikációs társadalom technikai vívmányai segítségével.

A Tilva Ro¹ a valóságból, a fõszerepeket játszó valódi Toda és Stefan hecceinek internetes videóiból indul ki. A film legnagyobb gyengéje mégis az õszinte érdeklõdés, a kimondott téttel rendelkezõ drámai erõvonal és az azonosulási lehetõség hiánya. Ugyanakkor éppen ez a hiányosság gondolkoztat el. Intim megvilágításba helyezett kamaszdráma folyik a vásznon, amit félresikerült gesztusokból kell megérteni, vagy nincs is ott semmi? A felnõtté válás sztorija ez, ami megmutatja, hogyan huny ki a tinédzserkor aranyos nyári fénye, vagy csak kliséket látunk? A Tilva Ro¹ iránytalansága talán éppen a fiatalkori koncepciótlanság hiteles krónikája – ennek eldöntése tulajdonképpen ráhangolódás kérdése.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10739

Kulcsszavak: 2010-es évek, barátság, Dráma, Játékfilm, kamaszkor, kritika/filmkritika, szerb film, szerelem,


Cikk értékelése:szavazat: 1031 átlag: 5.75