Benke Attila
Yentl – amerikai, 1983. Rendezte: Barbra Streisand. Szereplők: Barbra Streisand, Amy Irving, Mandy Patinkin. Forgalmazó: InterCom. 128 perc.
Köztudott, hogy a hatvanas–hetvenes években kibontakozó társadalmi mozgalmak és reformtörekvések átalakították a filmek arculatát a nyugati világban. A reformmozgalmak egyike a feminizmus volt, amely a nők mozgóképi megjelenítése terén még Hollywoodot is bizonyos korrekciókra késztette. A hatvanas évektől a filmkritika mellett így egyes rendezők is kezdték szívügyüknek tekinteni a nők egyenjogúsági törekvéseinek támogatását, Coppolától (Az esőemberek) Scorsese-ig (Alice már nem lakik itt), majd később Ridley Scottig (Thelma és Louise). Ezek a filmek a férfiak által uralt társadalom létjogosultságát kérdőjelezték meg.
Barbara Streisand is ezt a kérdéskört járta körül első rendezésében, a nyolcvanas évek elején forgatott musical-melodrámájában.Streisand kissé didaktikus műve egy, a XX. század elején ortodox zsidó környezetben felnőtt lengyel lány kálváriáját meséli el, aki csak nőiségének feladásával tanulmányozhatja a kizárólag férfiak számára olvasható Talmudot. Bár a nemcserés támadás mesterkélt, a Yentl kissé esetlen, döcögős felütését leszámítva mégis képes jól működtetni, s egy csavaros, homoerotikus felhangoktól sem mentes szerelmi történetbe ágyazni komoly nőpárti üzenetét. Mindez még hatásosabb lehetett volna, ha az éneklésből visszavesznek, több teret engedve a figuráknak (akik végeredményben kicsit sótlanok lettek). A problémákért kárpótlásul szolgál viszont a rendhagyó, elégikus, és a drámát nyomatékosító lezárás. A film végén ugyanis Yentl, a főhős hiába veti le maszkját, a mögüle előlépő gondolkodó nő nem olyan kívánatos az őskonzervatív férfitársadalom számára, mint butácska háziasszony riválisa.
Extrák: semmi.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10643 |