Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Egyszer fenn egyszer lenn

Forgács Nóra Kinga

Over gaden under vandet – dán, 2009. Rendezte: Charlotte Sieling. Írta: Yaba Holst. Kép: Jorgen Johansson. Zene: Thomas Haas-Christenssen. Szereplők: Sidse Babett Knudsen (Anne), Anders W. Berthelsen (Bjorn), Nicolas Bro (Ask), Mohammed Al‑Bakier (Fadi). Gyártó: Nimbus Film. Forgalmazó: Cirkofilm–Másképp Alapítvány. Feliratos. 100 perc.

Az Egyszer fent, egyszer lent sztoriját vétek és lehetetlenség volna elmesélni, elég annyi, hogy egy ünnepelt színésznõ, Anne (az Esküvõ után és a Nézz balra, ott egy svéd! címû filmekbõl ismerõs Sidse Babett Knudsen) családja hullik atomjaira, miközben egyes családtagjai, ismerõsei, színházi kollégái is válaszút elé kerülnek. A cselekmény egyetlen napot ölel fel, a film in medias res bontja ki a tucatnyi szereplõ kapcsolati hálójában és személyiségében elõre kódolt konfliktusrendszert, hogy el is vezesse a más-más nézõponthoz köthetõ párhuzamos szálakat a grand finale-ig: stílszerûen egy színházi premier estjéig.

A dán Charlotte Sieling filmje úgy veti alá hõseit emberközeli nézõpontú analízisnek, hogy különféle szituációkba vezeti bele õket, melyek felborítják az öncsalással és színleléssel még éppen csak fenntartható egyensúlyi állapotot. Mindeközben szemtelen ügyességgel egyensúlyozik empatikus és ironikus megfogalmazás, kíméletlen drámai elemzés és komikus látásmód között. A film tökéletesen hétköznapi problémákat sorol elõ kihûlt házasságtól csalásig, emberi gyengeségtõl önzésig vagy az õszinteséggel járó nehézségeiig. Eközben minden létezõ sztereotípiába belefut, a fõszereplõ Anne mûvészkaraktere is erre bizonyíték, ám az irónia idézõjelében, az empátia emberi reakciókra rávilágító figyelmével vizsgálja a kliséket, így ha újszerûvé nem is, de üdítõen életszerûvé válnak. Az árnyalt fogalmazást szolgálja az olykori zaklatott kézikamera, máskor a kifejezetten artisztikus képekben érzékelhetõvé váló elbeszélõ-megfigyelõ kamera jelenléte is.

Az Egyszer fent, egyszer lent nem kiemelkedõ, de remek arány- és stílusérzékkel levezényelt mozidarab, ami hozza a dán filmektõl megszokott erõs színészi jelenléttel és az olykor meghökkentõ, mégis egyszerûen, tisztán és intelligensen ábrázolt helyzetekkel járó hatást.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 52-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10631

Kulcsszavak: 2000-es évek, család(i viszonyok), dán film, Dráma, filmtörténet, házasság, művészet,


Cikk értékelése:szavazat: 1324 átlag: 5.4