Sólyom András
Tóth Endrét, a szépreményű fiatal filmrendezőt stúdiója 1939 augusztus végén Varsóba küldte filmforgatásra. Másnap hajnalban tudta meg, hogy a történelem hívta találkára. Forgatókönyv-részlet.
1939. augusztus 30-án, délután, a Hunnia filmgyár 26 éves rendezőjét, Tóth Endrét telefonon arra kérte barátja, a Varsóban forgató Eiben István operatőr (37 éves), hogy azonnal látogassa meg, mert a külföldi helyszínen készülő magyar játékfilm forgatása során titokzatos és érthetetlen dolgokkal találkozott.
Másnap délben, a masszív részegség mámorában Varsóba érkező Tóth Endrét a pályaudvaron egy gépkocsi várta, hogy a filmforgatás helyszínére vigye, ahol Eiben István azonnal elmesélte barátjának: a magyar játékfilm forgatása mellett kémkedést szolgáló filmfelvételeket is forgatnia kellene, de ő erre nem igazán hajlandó.
Tóth Endre – talán kalandvágyból, talán kíváncsiságból – a forgatást felügyelő német katonatiszt kérésére, elvállalta Eiben feladatát.
Másnap, 1939. szeptember elsején, hajnalban tanúja lett a német hadsereg Lengyelország ellen meginduló támadásának. Tóth Endre még ekkor se értette meg, mire vállalkozott. A rohamosztagos német katonák között, velük azonos nyelvet beszélve, védett helyzetből filmezhette, amint a polgári lakosság is megsemmisítendő célponttá vált. Ugyanakkor az operatőri munkát, a németektől kapott, legmodernebb kézi-géppel, óriási lelkesedéssel és biztos érzékkel végezte el, de a nyersanyagkészlet elforgatása után, az első adandó alkalommal hazaszökött Budapestre, hogy ott folytassa a játékfilmrendezői munkát, ahol abbahagyta, mert sürgősen készülnie kellett az (1939.) évi szerződése szerinti utolsó két filmjére.
*
62. BELSŐ. FILMGYÁR, PRODUKCIÓS IRODÁK - NAPPAL
A teljes gyártási csapat bent van. Telefonálnak, beszélgetnek, újságot olvasnak, sakkoznak.
A mindenes Katika kávét visz a belső szobába, ahol Takács Antal (a producer) az íróasztala mögött, a karosszékében könyököl.
Szemben vele Tóth Endre (26 éves) és Basch Lóránt (54 éves, a Hunnia Filmgyár igazgatói tanácsának tagja).
Az asztalon fényképek, rajzok, gépelt papírlapok sorakoznak.
Katika óvatosan leteszi a tálcát az asztal szélére. Amíg a szobában téblábol, a rosszkedvű férfiak egy szót sem szólnak.
Ahogy becsukja maga mögött az ajtót, a producer megszólal.
BASCH LÓRÁNT
Csak a számokat mondja, Takács úr!
TAKÁCS ANTAL
A színészgázsi: 20.000 pengő, a kamerabérlet:
7.000 pengő; a műterembérlet, munkabérrel,
világítással: 12.000 pengő; a nyersanyag:
18.000 pengő, a laboratórium: 12.000 pengő.
Forgatókönyvíró, rendező, operatőr, zeneszerző,
díszlet- és jelmeztervező, tehát a művészek
honoráriuma: 30.000 pengő.
Basch egy papírlapon már össze is adta a számokat.
BASCH
Ez száz. Mi jön még ehhez?
TAKÁCS
A legfontosabb, a külső felvételek költsége…
A producer jelentőségteljesen Endrére pillant.
ENDRE
Amihez ragaszkodom!
BASCH
Ha nem lépünk ki a műteremből, mi marad?
BASCH
Mondjuk Tolnay Klári extra kérése.
ENDRE
A színészek a valódi közegben egészen
másképp játszanak.
BASCH
Szóval mennyi kellene?
TAKÁCS
Legalább 30. Plusz a reklámköltség.
BASCH
Tehát?
TAKÁCS
Mondjuk 50.
BASCH
Kisírom a Bingerttől.
Basch lassan feláll, és kifelé indul.
BASCH
Endre, kérem, jöjjön velem!
63. BELSŐ. A FILMGYÁRI IGAZGATÓSÁG ÉPÜLETÉBEN – NAPPAL
Az igazgatói irodához vezető felépcsőn egymás mögé kerülnek. Basch Lóránt váratlanul kifulladva megáll.
BASCH
Amíg nem volt itthon, Bandikám, a Nemzeti
Filmbizottság döntött a jövő évi tervekről.
ENDRE
És?
BASCH
Megújítják a szerződését, itt a Hunniában.
Hat filmet fog rendezni. Az igazgató úr
most fogja ezt közölni magával.
ENDRE
Hat filmet?
BASCH
Kevés?
ENDRE
Szét fognak tépni az irigyeim.
BASCH
A Bingertben ugye nem kelt kétséget?
ENDRE
Itt ez a mostani film. Ha nem forgathatom külsőben,
nem vállalom! Azután meg jön a Semmelweis.
Nagyon rossz a könyve. Sok ez nekem!
BASCH
Egyáltalán nem érdekli a Semmelweis?
ENDRE
Érdekelne, ha kiderülne, hogy az
anyák megmentőjét agyonverték a
féltékeny kollégák. Annak a kórháznak
az orvosai, ahol főigazgató volt.
BASCH
Maga megőrült, Bandikám?
64. BELSŐ. IGAZGATÓI TITKÁRSÁG – NAPPAL
A telefonáló titkárnő asztala előtt állnak.
TITKÁRNŐ
Doktor úr, kérem, fáradjon be!
BASCH
Ketten jöttünk.
TITKÁRNŐ
Az igazgató úr azt kéri, a Tóth úr még
ne menjen be.
65. KÜLSŐ. A FILMGYÁR UDVARA – NAPPAL
A dolguk után siető, nagyot köszönő ismerősök csodálkozó tekintetéből kiolvasható, hogy szokatlannak találják, hogy Tóth Endre ráérősen rugdos egy követ.
Feltűnik a hátsó épületek felé igyekvő Eiben István, aki mellett egy tizenéves gyerek viháncol.
ENDRE
Hova-hova hapsikám?
EIBEN
A laborba, hapsikám!
Most már Endre is együtt lohol velük.
ENDRE
Hány éves a kisrokon?
EIBEN
Mennyi is vagy, kis Firinc?
FIRINC
Tizenhét.
EIBEN
Egyébként nem rokon.
ENDRE
Hát akkor?
EIBEN
A Villányi báróné protezsáltja.
Eiben lehalkítja a hangját. Tóth Endrének magyaráz.
EIBEN
A báró úr a Filmiroda részvényese.
Endre megértően bólint.
ENDRE
Operatőr lesz?
EIBEN
A segédem. Először a laborban
kell tanulnia, utána jöhet hozzám.
Rendben kis Firinc? Nagyon jó szakma a
segédoperatőri!
ENDRE
Dolgoztál már valahol?
FIRINC
Egy kifőzdében. Én voltam az ételkihordó.
EIBEN
És mennyit fizettek?
FIRINC
Húsz pengőt havonta.
ENDRE
És mit kértek, cserébe?
FIRINC
Ebédet hordtam, biciklivel,
a Gellérthegytől a Széna térig.
66. BELSŐ. A HUNNIA FILMGYÁR IGAZGATÓI IRODÁJÁBAN - NAPPAL
A jókora tárgyalóasztalnál ketten ülnek: Basch Lóránt és Bingert János. Az igazgató beleszól a telefonjába.
BINGERT
Hát akkor, kérem… legyen szíves…
és hívja fel a német követséget!
Egészen lassan engedi vissza a helyére a kagylót. A keze remeg.
Basch Lóránt mozgolódik, köhécsel, majd halkan megszólal.
BASCH
Minek idegeskedni, Jánoskám! Az, hogy
érdeklődnek Bandi után, semmit se jelent.
BINGERT
Ki fogom tekerni a nyakát!
BASCH
Több nyugalmat, Jánoskám!
Bingert szótlanul néz maga elé, majd a megcsörrenő telefon kagylója után nyúl.
BINGERT
Hát persze, hogy kapcsolhatja!
Váratlanul kilöki maga alól a széket, katonásan kihúzza magát, összeveri a cipősarkait.
BINGERT
(németül)
Bingert János, a Hunnia Filmgyártó
igazgatója beszél.
Basch Lóránt tüntetően kinéz az ablakon.
Bingert egy ideig hallgat, majd kétszer is azt mondja: igenis, értettem. A helyére teszi a kagylót, és feltűnően fáradtan ül vissza a helyére.
BINGERT
Lóránt… Lóránt… velem kell jönnöd!
Te mindent tudsz… erről a gazemberről.
Ismét felkapja a telefonját. Üvöltve utasítja a titkárnőjét.
BINGERT
Azonnal kérem a kocsimat!
Lecsapja a kagylót és úgy áll fel, hogy kirúgja maga alól a karosszéket.
67. BELSŐ. A FILMGYÁRI LABORBAN - NAPPAL
Eiben az élen, mellette Tóth Endre, mögöttük a gyerek Firinc. Keresztülmennek az előkészítőn, a hívógépek csarnokain, a kopírgép termen.
Megtalálják a fehér köpenyes LABORATÓRIUM-IGAZGATÓT, aki mélységesen tiszteli Eibent.
LABOR-IGAZGATÓ
Eiben úr kérése, számomra parancs!
Kicsit később Eiben István az egyik szárítóban tekergő filmszalag fölé hajol, majd felnéz a mellette álló Endrére.
EIBEN
Te, hapsikám, Varsó óta nem láttalak.
Tóth Endre néhány pillanatig a gyerek és a labor-igazgató után bámul.
EIBEN
Mondd, Bandi, forgattál te valamit a Helmuthnak?
ENDRE
Kiváncsi voltam.
EIBEN
Mire?
Eiben megáll és szúrós szemmel, mélyen a szemébe néz. Nem barátságtalan, de szigorú.
ENDRE
Csak az érdekelt, hogy mi lesz.
EIBEN
Te tényleg forgattál?
ENDRE
Ott voltam a határon, amikor a németek megindultak.
EIBEN
És forgattál?
Endre büszkén felveti a fejét.
ENDRE
A legújabb Arriflex-szel!
EIBEN
A kézi-géppel?
ENDRE
Műterembe nem való, de…
Endre lelkesedése feldühíti Eiben Istvánt. A laborgépek zaját is túlkiabálja.
EIBEN
Milyen anyagra?
ENDRE
Agfa százasra.
EIBEN
Láttál előhívott negatívot?
ENDRE
Ugyan, dehogy!
EIBEN
Lehet, hogy jól exponáltad?
Endre szégyenlősen lehajtja a fejét, nem válaszol.
EIBEN
De hát alulexponálni mindig lehet!
ENDRE
Én azt nem akartam.
EIBEN
Miért?
Eiben megfogja a karját. Egy ideig csak rázza, annyira dühös.
EIBEN
Na, figyelj ide, hapsikám! A tehetség
felelősséggel jár. Ha ezt nem ismered
fel, erkölcstelen vagy!
ENDRE
De hát, amit forgattam, abban nincs hazugság!
EIBEN
Hogy-hogy nincs hazugság? Nincs könnyebb,
mint jó képekkel igazolni egy hazug állítást!
ENDRE
A valóságot forgattam. Azt, amit láttam.
EIBEN
De tudod, hogy mit mondanak alá?
ENDRE
Amit akarnak. Nem magamnak forgattam, ez igaz.
EIBEN
De magadnak! Ez az egyetlen mentséged.
ENDRE
Jó! Keresem, hogy mire vagyok képes.
EIBEN
Téged csak a siker érdekel?
ENDRE
Engem csak a szakma érdekel! Le kell
győznöm a gépet. Erre kaptam lehetőséget.
EIBEN
Operatőr akarsz lenni?
ENDRE
Nem. De a látványt magát szeretném megérteni!
Elegem van abból, hogy kizárólag forgatókönyvi
előírások alapján rendezzek.
Endrének már-már futnia kell, hogy lépést tartson a váratlanul meginduló Eiben Istvánnal, akinek ugyanolyan gyorsan elpárolog a dühe, mint amilyen hirtelen kitört belőle.
EIBEN
Na jó, hapsikám! Bízzunk abban, hogy rosszul
exponáltál, hogy életlenek a képek, meg
rosszak a beállításaid, remegett a kezed,
hogy túl rövidek a snittek… vagy hogy a
német laborban is beszakadhatott az anyag!
ENDRE
Vagy el se jutott a laborig!
EIBEN
Elveszett, megsemmisült, fényt kapott!
ENDRE
Nincs is kép a celluloidon!
EIBEN
Elveszett, megsemmisült, fényt kapott!
Összenevetnek. Eiben megbocsátó hangra vált.
EIBEN
Látod, hapsikám, hogy hová jutsz,
ha gondolkodás nélkül mozizol?
68. KÜLSŐ. A FILMGYÁR UDVARA – NAPPAL
A zárt, fekete autó kikanyarodik a filmgyár udvarából.
69. KÜLSŐ/BELSŐ. A FILMGYÁRI AUTÓBAN – NAPPAL
Basch Lóránt és Binger János is a hátsó ülésen ül.
BASCH
Ne gyűlöld, mert nem gazember.
70. KÜLSŐ. A BUDAPESTI NÉMET NAGYKÖVETSÉG – NAPPAL
Magyar katonák őrzik a követségi épületet.
A főbejárat előtt áll meg a filmgyári autó.
Bingert felrántja a kocsi ajtaját és kiszáll. Basch követi őt.
71. BELSŐ. BUDAPESTI NÉMET NAGYKÖVETSÉG, FOGADÓTÉR – NAPPAL
Egy színes kövekkel kirakott, kör alakú előcsarnokban álldogálnak. Fekete kovácsoltvas csillár lóg a fejük fölé. Bútorzat nincs. Valahonnan írógépelés zaja szűrődik ki.
Az előcsarnokba vezető hosszú folyosón egy idősebb, de igen elegáns hölgy tűnik fel. A cipője őrjítően kopog. Amikor a közelükbe ér, egészen halkan, magyarul szólal meg.
IDŐS HÖLGY
Jó napot, uraim! A nagykövet úr
várja önöket. Beszélnek németül?
BINGERT
(németül)
Természetesen, asszonyom!
Biztatóan rámosolyog az idős hölgyre.
72. BELSŐ. A NÉMET NAGYKÖVETSÉG, DOHÁNYZÓ SZALON – NAPPAL
Négyen ülnek a kávés csészékkel, süteménnyel, konyakos üveggel, hamutartóval telepakolt dohányzóasztal körül.
Basch Lóránt kényelmesen terpeszkedve, élvezettel szivarozik, mintha a dohányzáson kívül más nem is érdekelné.
Bingert János folyamatosan, zavartan mosolyog, miközben lopva a nagykövetet lesi, aki viszont mereven figyel az asztalnál ülő negyedik férfire: régi ismerősünkre, Wolfgang Helmuthra. (A beszélgetés németül folyik)
HELMUTH
…És amikor a minisztériumban levetítettük
Leni Riefenstahlnak azokat a felvételeket,
amelyeket a külföldi operatőrök forgattak
szeptember elsején, mit gondolnak, uraim,
kinek az anyagánál kiáltott fel, hogy bravó?
BINGERT
A mi Eiben Istvánunk anyagánál, gondolom
HELMUTH
Ennek a Tóth Endrének a felvételeinél!
BINGERT
Meg kell jegyeznem, hogy nem operatőr.
Az Eiben pedig egy világklasszis.
HELMUTH
Sokan láttuk azt az anyagot, amit ez
a fiú a lengyel határon forgatott. A
mi kameránkkal, a mi kérésünkre.
BINGERT
Az önök kérésére? Ezt nem tudtam. De hát…
Igen… igen. A mi szakembereink rendkívüliek.
Persze a legkülönb az Eiben.
Helmuth mindenki számára váratlanul felcsattan.
HELMUTH
Hagyjuk már az Eibent! Léni Riefenstahl
csak ezt a Tóth Endrét kéri.
Basch kezéből a szőnyegre esik a szivar. Rémülten kap utána.
BASCH
Szerződésünk van vele az év végéig!
BINGERT
Nálunk ez úgy van…
BASCH
És ha jól tudom, már a jövő évre is.
Helmuth rideg tekintettel méregeti a magyar vendégeket.
HELMUTH
Leni Riefenstahl türelemmel vár,
Természetesen. Én azonban hozzátenném,
hogy ez egy rendkívüli ajánlat. Értik,
ugye? Ezt képtelenség visszautasítani.
Basch Lóránt köhécselni kezd.
BASCH
Amíg a szerződése tart, ragaszkodunk hozzá.
BINGERT
Több nyugalmat, Lóránt!
(Helmuthnak)
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2011/04 . old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10581 |