Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Párizsból szeretettel

Sepsi László

From Paris with Love – francia, 2010. Rendezte: Pierre Morel. Írta: Adi Hasak, Luc Besson. Kép: Michel Abramowicz. Zene: David Buckley. Szereplők: John Travolta (Charlie Wax), Jonathan Rhys-Meyers (James), Kasia Smutniak (Caroline), Amber Rose Revah (Nichole). Gyártó: EuropaCorp / M6 Films. Forgalmazó: Palace Pictures. Feliratos. 92 perc.

A Takennel a Bresson-istálló talán legmegbecsültebb tagjává előlépett operatőr-direktor Pierre Morel harmadik rendezésével a vériszamos bosszúfilm rideg világától visszakanyarodott a rendezői debütálását jelentő B13 – A bűnös negyed iróniával túlhajtott zsáner-utánérzéséhez. Míg az említett elsőfilm a Menekülés New Yorkból disztópiáját ültette át az új évezred Párizsába és vegyítette azt a nyolcvanas évek buddy movie-jainak hagyományával, addig a Párizsból szeretettel már elsősorban az utóbbira koncentrál, ahol az összeférhetetlen férfipáros súlyosabbik felét robosztus vörös zsaru helyett egy kokainos orrú amerikai titkosügynök képviseli.

Míg a kortárs francia bűnfilm esetenként izzadtságszagba fúlva próbálja utolérni tengerentúli konkurenciáját – 36-tól 22 lövésig –, a Bresson ötletéből dolgozó Morel a Taxi- és a Szállító-széria által kijelölt könnyebbik utat választja, a retróhullámot meglovagolva hajtva el akció-vígjátékát a komolyan vehetőség határán bőven túlra, ahol a sematikus sztorit ellensúlyozó Travolta-jutalomjáték, egy-egy John Woo-t idéző akciószekvencia és pár emlékezetes egysoros elég is a dicsőséghez. Mindennek ellenére Morel munkája éppen a címében rejlő pökhendi ígéretet nem váltja be: párizsi elegancia helyett teli szájjal röhög (kissé megkésve) a terrorizmus elleni harcon és az egész filmet a hátán cipelő karikatúrát rajzol, de ezekkel együtt is csupán műfajának átlagdarabja, amit elsősorban a túlburjánzó önirónia különböztet meg hollywoodi társaitól. A zsánerszabályoknak megfelelően ugyan a zárlatra mindkét férfihős profitál a kényszerű szövetségből és a közös nevezőt immár nem csak a „Le Big Mac” jelenti, a domináns fél továbbra is a Travolta figurájába sűrített amerikai kultúra, akinek hatására a visszafogott francia kolléga végül mégis elindul a méretes mordállyal felszerelt, magányos akcióhősök rögös útján.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/02 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10520

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 702 átlag: 5.56