Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Sporthorgászat

Forgács Nóra Kinga

Pescuit sportiv – román, 2007. Rendezte és írta: Adrian Sitaru. Kép: Adi Stilisteanu. Zene: Cornel Ilie. Szereplők: Adrian Titieni (Mihai), Ioana Flora (Lubi), Maria Dinulescu (Ana/Violeta). Gyártó: 4 Proof Film / Arte France. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 100 perc.

Miha, a férjes asszony és Mihai, az egyedülálló tanár egy éve szeretők. Végre maguk mögött hagyják Bukarest panelmonstrumait, hogy eltöltsenek egy napot a természet lágy ölén. Az autóban elhangzó hosszú párbeszéd pontos kórképet alkot róluk és bizonytalan kapcsolatukról: útjuk alatt csak néhány tétova érintés idézi az intimitást, miközben az egy-egy vonással groteszken elrajzolt szituációk, a szavak és a szélvédő előtt szaladó útszéli valóság a mindennapok kritikai képét villantják fel. Ezután Miha és Mihai véletlenül elgázol egy prostituáltat. Ana (vagy Violeta) azonban nem hal meg, sőt, csatlakozik a párhoz. Nemcsak a lány személyazonossága bizonytalan, de szándékai is időről időre megkérdőjeleződnek: kérdéseivel Miha és Mihai életének hamis premisszáit kezdi ki, miközben fizikai jelenlétével újra felkelti bennük a vágyat.

Adrian Sitaru román író-rendező szinte bűnügyi alaphelyzetből bontja ki első nagyjátékfilmjének kevés helyszínes és kevés szereplős párkapcsolati drámáját. Filmjét a groteszk humor, a klisékből kihámozható őszinte valóságra való kíváncsiság és a bonyolult viszonyok egyszerű ábrázolásának képessége teszi érdekessé. Markáns stílusvonás, hogy mindez egy-egy szereplő szubjektív nézőpontjából látható, kézikamerás felvételeken. A módszerében rejlő paradoxon az, hogy a kaszáló-billegő képek távol állnak a valós percepciós élménytől. A szubjektív képek végtelen sora és a leskelődést, megfigyelést idéző beállítások eltávolítanak az anyagtól, feldarabolják a teret és elválasztják egymástól a történetben működő nézőpontokat, motivációkat – érzelmi bevonódás és azonosulás helyett már az észlelés szintjén is analitikus figyelemre késztetve a nézőt. Hosszú távon kellemetlen, idegesítő látványt nyújtanak, mégis éppen így járulnak hozzá a kapcsolatrendszer bemutatásához.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10447

Kulcsszavak: 2000-es évek, operatőri munka, román film, szerelem,


Cikk értékelése:szavazat: 2243 átlag: 5.48