Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Szerelmes lettem

Vajda Judit

­Io sono l'amore – olasz, 2009. Rendezte: Luca Guadagnino. Írta: Luca Guadagnino, Barbara Alberti, Ivan Cotroneo, Walter Fasano. Kép: Yorick Le Saux. Zene: John Adams. Szereplők: Tilda Swinton (Emma Recchi), Flavio Parenti (Edoardo Recchi Jr.), Edoardo Gabriellini (Antonio), Alba Rohrwacher (Betta). Gyártó: Mikado Film. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 120 perc.

A híres androgün szerepekkel (Caravaggio, Orlando, Narnia krónikái) ismertté vált Tilda Swinton a 2003-as Young Adam után ismét egy olyan filmben látható, melyben szexualitása és női(es)sége kerül terítékre. A Szerelmes lettem stáblistáján ráadásul nemcsak mint főszereplő és ikonikus sztár, hanem mint producer is megjelenik, filmkészítői próbálkozása azonban művészi értelemben véve egyértelmű kudarc.

A Luca Guadagnino filmjében ábrázolt téma (a felsőbb néposztály, a nagypolgárság erkölcsi csődje, hanyatlása) utoljára a hatvanas években, Antonioninál, Pasolininél vagy Buñuelnél számított izgalmas kérdésfelvetésnek – ám a filmnek közel sem idejétmúltsága a legnagyobb problémája. A gyönyörű, klasszicizáló stílusban készült, igen mívesen fényképezett Szerelmes lettem nagyvonalú bőséggel idéz Hitchcockot (lásd a leginkább a Szédülésre emlékeztető zaklatott kergetőzést a városban) és Pasolinit egyaránt (a kedélyeket egy milánói nagyiparos családban felzaklató fiatalember alakja egyértelmű Teoréma-párhuzam), a formai dagályosság sem képes azonban elfedni, hogy „a császár meztelen”.

Nemcsak a nagypolgári olasz famíliába beházasodó orosz anyának (Swinton) fia barátja iránt támadt, mindent elsöprő szerelme marad ugyanis teljességgel motiválatlan, de az alkotó a legváratlanabb pillanatokban ejti a fő szálat egy-egy másik felvetett probléma (a lány leszbikussága, a pátriárka hagyatéka feletti vita) kedvéért – hogy aztán egyiknek se tegyen pontot a végére. Az alkotás zavarossága így az értelmezhetőség határait feszegeti, sőt a tragikus zárlatot követő, már a vége főcím alatt futó epilógust nemcsak megfejteni, de még látni sem lehet tisztán. A Szerelmes lettem emiatt egy csodásan vágott szeretkezés jelenetén és néhány szép képen kívül nem sokat ad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10444

Kulcsszavak: 2000-es évek, olasz film, szerelem,


Cikk értékelése:szavazat: 2076 átlag: 5.44