Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Mary and Max

Varga Zoltán

Mary and Max – ausztrál, 2009. Rendezte és írta: Adam Elliot. Kép: Gerald Thompson. Zene: Dale Cornelius. Gyártó: Melodrama Pictures. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 92 perc.

 

A kortárs animáció egyik legizgalmasabb tehetségét Ausztráliában találjuk: az utóbbi másfél évtizedben Adam Elliot módfelett fanyar hangvételű, főként statikus és frontális beállításokból építkező gyurmafilmekkel tette le névjegyét. Oscar-díjjal kitüntetett húszpercese, a Harvie Krumpet fokozott érdeklődéssel fordult az emberi élet hányattatásai és furcsaságai, kivált a testi és lelki betegségek felé, nem csekély iróniával, együttérző humorral tálalva mindazt, ami szomorú és tragikus – ezt az utat folytatja Elliot ugyancsak komoly díjazásban részesült egészestés műve, a Mary és Max.

Egy zavarba ejtő, 22 évet felölelő levélbarátság krónikáját láthatjuk: a lepusztult ausztrál kisvárosban élő nyolcéves Mary Dinkle véletlenül választja levelezőtársául a 44 éves New York-i Max Horowitzot, s minden földrajzi, kulturális és életkorbeli különbség és távolság ellenére kulcsszerephez jutnak egymás életében, jóllehet kapcsolattartásuk az örömök mellett ürömöket is tartogat mindkettejüknek. A főszereplőkhöz társuló emblematikus színszimbolika (Mary barna ausztrál vidéke, Max szürke metropolisa) és a sajátos ellioti gyurmafigurákat gyarapító karakterkészlet vizuálisan bizarr ellenpontjai a szituációk és érzelmek időnként abszurdba hajló, mégis ember- és valóságközeli világának (utóbbit kifejezetten erősíti az elbeszélés epizodikussága). A működésképtelen családtól kezdve a betegségeken (Max Asperger-szindrómás) át az alkoholizmusig, az önértékelési problémák súlyozott jelenlétéig, mi több, az öngyilkossági kísérletig a film témái a megszokott egészestés animációktól finoman fogalmazva távol állnak. Formai szépsége és a magány megindító portréja kapcsán azonban megkockáztatható, hogy a Mary és Maxet a művészi ambíciójú animáció egyik mérföldköveként fogják számon tartani.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/09 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10384

Kulcsszavak: 2000-es évek, alkoholizmus, Animáció, ausztrál film, család(i viszonyok), Dráma, gyurmafilm, levél, magány, öngyilkosság,


Cikk értékelése:szavazat: 1052 átlag: 5.66