Kézdi-Kovács Zsolt
Sztárjaink nincsenek, történeteink nem elég vonzóak, derûsek, egzotikusak, reklámra nincs pénzünk. Szükség van ránk? Mit kellene tenni, merre kellene elindulni?
Lengyel Lászlónak ajánlom
Egy ártatlan levéllel kezdõdött: régi filmjeink anyagait kell felszámolnunk, ehhez kértük a rendezõk segítségét. Az elsõ levelek egyike, mely Szörény Rezsõé volt; visszajött „meghalt” megjegyzéssel. Azt mondta mindenki: tévedés, és lázas nyomozásba kezdtünk. Három nap után derült ki: nincs tévedés. Kollegánk, barátunk, pályatársunk évek óta minden kapcsolatot megszakított a filmszakmával. És valóban meghalt. Négy hónappal azelõtt halt meg, hogy észrevettük. Négy hónapig senkinek sem tûnt fel. Egy tenyérnyi ország tenyérnyi szakmájában, maroknyi filmrendezõ közül az egyik.
Ellenszenv
Manapság szinte mindennapos közhely a filmrendezõk ócsárlása. Van, aki azt mondja el, hogy a rendezõk egy generációja nem akarja kiadni a kezébõl a hatalmat. Mások a tehetséges emberek háttérbe szorítása miatt aggódnak, a bürokraták és mûvészek uralmát sokallják a feltörekvõ producerekkel szemben. Ezek az emberek – mondják –, akik a régi rendszerben is a sajátjukként kezelték az állami tulajdont, most is a sajátjuknak tekintik, és visszaélnek vele: saját filmjeiket csinálják a mások rovására. A filmgyárat felszámolták, a magyar film meghalt, és mindennek maguk a filmrendezõk az okai. Még olyan nyilatkozat is elhangzott, mely szerint a filmes szakma a legellenszenvesebb szakmák egyike Magyarországon. A filmeket lehet szeretni, de a filmrendezõket nem.
A filmrendezés mindig is mitikus szakma volt: hiszen a rendezõ parancsol mindenkinek, bármit mond, megvalósul, a rendezõk lábai elõtt tehetséges írók és gyönyörû színésznõk hevernek, a rendezõé az elsõ éjszaka joga, a modern kor pallosjoga... Ráadásul a rendezõk a diktatúra alatt is kivételes helyzetben voltak: ha virágnyelven is „odamondhattak” a hatalomnak, a hajuk szála sem görbült ettõl, sõt, utazhattak, ünnepelték õket külföldön és belföldön egyaránt. Ezek, ugyanezek, persze hogy szeretnék kivételes helyzetüket megtartani az új rendszerben is.
A gyanútlan nézõ olvassa a cikkeket, eközben a tévé-képernyõ magabiztos filmes nyilatkozóira gondol, az eltékozolt milliókra, a csillagászati gázsikra, az önmegvalósítók féktelen tobzódására, és kinyílik a bicska a zsebében.
Tények
Magyarországon az utóbbi 30 évben 161 rendezõ készített játékfilmet. Ezeknek közel fele vagy meghalt, vagy jóideje nem foglalkozik játékfilm-tervekkel. A megmaradt 60-70 rendezõ nagyobbik része reklám-, referencia-filmekkel, tévémûsorokkal keresi kenyerét. Mások producerkednek, vagy hivatalt vezetnek. A nemzetközileg ismert, úgynevezett középnemzedékbõl legalább tizenöt rendezõ évek óta nem készít filmet. A magyar játékfilmrendezõk eddigi minimális fizetésüket is elvesztették, ha el akarják tartani családjukat, vagy nyugdíjhoz akarnak jutni, más foglalkozás után kell nézniük. Ezek többnyire sikeres pályát futnak be: a rendezéshez szükséges gyakorlatiasság, mûveltség, írnitudás, szervezõkészség j ól kamatoztatható mindenütt. Van közöttük politikus, filozófus-író, menedzser, színházigazgató, egyetemi tanár külföldön és belföldön egyaránt. A magyar filmrendezõk nagy többsége eddig sem játékfilmekbõl élt. Utoljára talán a hatvanas években lehetett csak játékfilmekkel foglalkozni. Azóta a tévé, a reklámfilmek vagy a stúdiókban, mûhelyekben betöltött posztok tették lehetõvé a szakma aktív tagjai számára, hogy egy-egy filmre felkészülhessenek. A produceri, film-szervezési munkák sokasodtak, és egy-egy film között egyre hosszabb lett a felkészülési idõ.
Egy megvalósult játékfilmre a világon mindenütt legalább tíz ötlet, öt filmnovella, három kész forgatókönyv esik, a meg nem valósult tervekre többnyire ugyanannyi energiát kell fordítani, mint a megvalósultakra. Egy film az ötlet születésétõl a bemutatóig legalább két évig készül. Ez alatt a két év alatt a rendezõnek tökéletes fizikai és lelki kondícióban kell lennie. Mindennap több száz önálló döntést hoz, szinte mindegyik súlyos anyagi következményekkel jár, és ezeket a döntéseket legtöbbször egyedül kell meghoznia. Csak ritkán van lehetõség a javításra, a szellemi és anyagi felelõsség is a rendezõé.
Semmibõl mindent
A filmrendezõ egész életében a gyors, határozott, önálló döntésekre kondicionálja magát. Egy film a semmibõl születik – egyszer egy ötletbõl, másszor egy irodalmi anyagból –, de a maga anyagi valóságában elõször a filmrendezõ döntései nyomán elevenedik meg, ölt testet. Mert bár azt szokták mondani, hogy a film kollektív mûfaj, és tanácsokat illik kérni és elfogadni, a film a maga teljességében a filmrendezõ fejében születik meg. Minden döntése – milyen legyen a színész frizurája, milyen képkivágásban jelenjék meg, hogyan szólaljon meg a zene – ennek az imaginárius filmnek a lenyomata: a rendezõnek mindent ehhez a képzeletbeli filmhez hasonlítva kell eldöntenie. Ez a legvonzóbb és egyben a legveszélyesebb a filmrendezõ munkájában: kis szerénytelenséggel Istennek képzelheti magát. A semmibõl teremt egy univerzumot, amely ugyan csak egy filmszalagon jelenik meg, de valóságos, hús-vér emberek, helyszínek, hangok és formák, sõt valóságos, öntörvényû idõ jelenik meg benne. A rendezõ történetével, szereplõivel, helyszíneivel, képeivel és hangjaival tetszés szerint bánhat: legfeljebb a technika korlátai állhatnak útjában. És az idõtartam: a másfél-két óra az álom határa. (Bár vannak, akik ezt a határt is feszegetik,) Egyetlen dolog szab valódi határt a filmrendezõ képzeletének: a hatás. Az, hogy hogyan hat mindez a nézõre. Mert bárki bármit mond is, minden, amit a rendezõ tesz, egyetlen célt szolgál: az, amit õ érez, átél, lát, története elképzelésénél, ugyanúgy hasson a nézõre, mint rá. A sikernek is ez az egyetlen, belsõ mércéje: ha a nézõ akkor sír vagy nevet, amikor én akarom, ha át tudom adni a belsõ élményt valaki másnak, ráadásul nem is keveseknek. És itt a legnagyobb veszély, amely a filmrendezõre leselkedik: ha egyszer sikerült ez az „átadás”, hajlunk rá, hogy elhiggyük: legközelebb is elég ráhagyatkoznunk érzéseinkre, legközelebb is sikerünk lesz. Egy-egy nagy siker után a rendezõ hajlamos arra, hogy megkeresse magában ugyanazokat az érzéseket, reflexeket, fizikai és lelkiállapotokat, amelyek az elõzõ filmet létrehozták, és megpróbálja megismételni mindazt, amit akkor érzett, látott, gondolt. Ilyenkor a belsõ film többnyire elszakad a külsõtõl, a valóságtól (amely a celluloidon létrejön), és a rendezõ, ha nem eléggé figyel, csók a moziban jön rá: egészen más filmet látott õ belül, mint ami létrejött, a külsõ és belsõ film nem fedi egymást. Van, aki még idejében rájön a tévedésre (ezek a szerencsésebb, nyitottabb alkatok, vagy éppen jobb munkatársaik vannak, akik rá tudnak hangolódni a rendezõ hullámhosszára, és még idejében jeleznek), de van, akit elragad a forgatás hangulata, színészei, saját magabiztossága, és csak a mozibeli csúfos bukás ébreszti rá: végzetesen tévedett.
A siker
Mert a siker magabiztossá tesz. A bemutató közönségének tapsa, a kritikák és a fesztiválok lelkesült hangulata, a nézõtér csendje és semmihez sem hasonlítható felhördülése, a könnyes szemek a kivilágosodó vetítõteremben mind-mind azt igazolják: jó vagyok, jól gondolom, kezemben vannak, sikerült. Aki sohasem tapasztalta ezt az érzést (amely egyszerre hasonlít egy hadvezér vagy egy politikus sikerélményéhez és egyfajta kábítószeres állapothoz), az nem értheti ennek az ellenkezõjét: a megsemmisülést, a tehetetlenség és összeomlás, a sértõdöttség érzését egy füttykoncert után. Tehetetlenséget, hiszen többnyire ha akarna, sem tudna változtatni az elhibázott mûvön. Sértõdöttséget, mert elsõ reakcióként másokban kezdi keresni a hibát. Erre a helyzetre nincsenek receptek (mint ahogy a siker elviselésére sem). Van, aki föladja, van aki görcsösen megpróbálja utolsó sikerének elemeit megismételni, van aki divatokat, elõképeket keresve próbál újra nekivágni. Akárhogy van, a következõ film már csupa szorongás: sikerül-e? Csak kevesen tudják túltenni magukat egy pillanatnyi sikertelenségen – ezek többnyire fiatalon, kezdõként kóstoltak bele –, a többséget, különösen, ha két-három filmen keresztül „futott velük a ló”, összeroppantja. Ilyenkor azok a szerencsés alkatú rendezõk, akik némi szkepszissel tudták átélni sikereiket, õk hamarabb magukhoz térnek. Rosszabb esetben befelé fordulás, depresszió, súlyos, sokszor egész életre szóló sérülés a következmény. Különösen nehéz a helyzet egy diktatúrában: itt a feudális viszonyok még a legfüggetlenebb személyiségeknek is szinte kötelezõvé tették a kompromisszumok keresését, a hatalomhoz való közeledést. És ezt a hatalom el is várta tõlük. Egyéni tisztesség és szerencse kérdése volt: ki mennyire tudta megõrizni saját integritását. Az integritást egy kemény diktatúrában lehetetlen volt megõrizni, nálunk, egy oldottabb változatban, az igazi tehetségek esetében majdnem mindig. Ez a feudális viszony, amely eltorzít, bizonyos értelemben kényelmes volt: a filmrendezõ mérhetetlen felelõsségét legalább részben át tudta hárítani a hûbérúrra. Ha viszont valaki túllépett egy – soha meg nem húzott – határvonalon, vagy a hatalom nem tartott már igényt rá, a mellõzöttség, az erkölcsi és fizikai összeomlás várt a rendezõre, és ezt kevesen élték túl. De a piaci viszonyok sem kedveznek túlságosan független filmrendezõknek: a siker vagy sikertelenség egycsapósra romba dönthet karriereket.
Lehet, hogy néhányan magukban visszakívánják a személyekhez kötõdõ, vacsorákon vagy magánvetítéseken elintézhetõ ügyleteket, a kemény, szabályozott, nyilvános kuratóriumi szisztémával szemben? Nem hiszem. A szabadság a mûvész számára mindennél elõbbrevaló kell legyen. Talán csak arról van szó, amit az egyszerû polgár kíván vissza a kádári diktatúrából: a biztonságot, a megszokott viszonylatrendszerek langymelegét.
Felelõsség
A sikerre és bukásra érzékenység nem valamiféle mimózalélek, túlságos sérülékenység következménye. Éppen az elõbb elmondottak miatt a filmrendezõ tökéletesen tisztában van azzal: kizárólag rajta áll vagy bukik az a film, melyet készít, amelybe súlyos milliókat fektetnek, amelyért több száz ember ereje megfeszítésével dolgozik, amelytõl sokszor egzisztenciák tucatjai függnek, tehetséges emberek további életútja, karrierje. A filmrendezõ tudja: mindent meg kell tennie a siker érdekében. Ha kell, erõszakosnak kell lennie, kíméletlennek magával és másokkal szemben, akár saját természete ellenére is: tériszonyban szenvedõk artistává változnak, galamblelkû intellektuelek oroszlánná válnak, ha filmet csinálnak. A filmet át kell hajtania minden akadályon, minden terhét magán viselve. Közben szüntelenül szerepet kell játszania: a magabiztos, felkészült, sohasem tévedõ fõnököt, aki mindig készen áll a megfellebbezhetetlen, biztos válaszra. A piaci viszonyok között dolgozó filmesek számára különösen nagy a felelõsség: Michael Cimino A mennyek kapuja címû filmjének költségvetési túllépése a producert, a Fox vállalatot csõdbe vitte, de szinte az egész amerikai producer-rendszer belerendült. Ezt a fajta felelõsséget mi csak most kezdjük tanulni: sok kollégám még ma sem érzékeli; hogy az állami védõháló már hiányzik alóla. A felelõsség azokra is súlyos terhet ró, akik – mint mostanában nem egyszer – saját pálya- és vetélytársaik forgatókönyveirõl döntenek. Szabad-e útjára indítani egy forgatókönyvet, amikor nem vagyunk meggyõzõdve annak jó minõségérõl; szabad-e beugratni valakit egy filmbe, amikor érezzük rajta: nincs igazán jó formában, vagy egyszerûen csak érezzük a bukás szelét? Szabad-e saját ízlésünket ráerõszakolni valakire, aki másképp gondolkodik, mint mi? Mi számít: a méltányosság, a nemzedéki szempontok, a hírnév, a megszokás vagy talán az általa képviselt eszmerendszer?
Nem kerülhetõ meg a kérdés: dönthet-e filmrendezõ kollegái mûveirõl. Nem kellene mindezt rábízni a külsõ szemlélõre? A válaszom egyértelmû: senki sincs, aki jobban tudna megítélni egy még meg nem valósult filmtervet, mint az, aki már maga is készített filmet.
Nemcsak azért, mert ismeri a forgatókönyvírás jelzésrendszerét, a gazdaság megvalósíthatóság korlátait, hanem mert ismeri az embert, aki a filmet készíteni fogja: ismeri erényeit, gyengéit, pillanatnyi állapotát. Ilyen szempontból egy kis ország filmgyártása elõnyben van egy nagyiparral szemben. Igen, de az irigység, a kenyérféltés, a rosszindulat...? Biztosan van ilyen is. De a filmrendezõk között, mint minden szûk szakmában, létezik egy ki nem mondott szakmai összetartás, szolidaritás: mindnyájunk jól felfogott érdeke, hogy jó filmek készüljenek. Akárcsak az artisták a cirkusz kupolájában, felelõsek vagyunk egymásért, ha ezt néha a szakmából kiszorulók, különösen az önmagukat kiszorítók tagadják is.
Van a felelõsségnek egy szélesebben értelmezett, a mûvészet számára fontosabb aspektusa: és ez a filmrendezõ morálisfelelõssége. A film mint mûfaj szuggesztivitásával, a láttatott dolgokat a valóság igazságaként elfogadható erejével tetszés szerint befolyásolhatja a nézõt, alakíthatja erkölcsi rendszerét, világképét. A diktatúrák nem tévedtek: számukra valóban a legfontosabb mûvészet volt a film. Azok a filmrendezõk, akik erõszakra, zsidó vagy kulákgyûlöletre szítottak, a dekadencia vagy a „régi uralkodó osztály leleplezésére” szegõdtek, bizony bûnösök. Mindazok, akik a felhõtlen boldogságot árasztó filmjeikkel tettek eleget a hatalom várakozásainak, vagy az erõszak és a kegyetlenség erkölcsi felmentését sugallták mûveikben, akik a valóságot meghamisítják, ugyancsak osztoznak az erkölcsi felelõsségben, mert cinkosok. És itt már nem lennék olyan egyértelmûen biztos pályatársaim makulátlanságában. Az a filmrendezõ, aki 1956. november 3-án részt vett az egyetemista diákparlament utolsó ülésén, majd alig tíz év múlva úgy rendezte meg ugyanezt az eseményt filmjében, hagy ott a színpadon fasiszták ágálnak, nem állja ki az erkölcsi megméretés próbáját.
Van-e lehetõsége a filmrendezõnek, hogy morális alapon visszautasítsa egy film elkészítését, ezáltal talán évekre tétlenségre kárhoztatva magát? Kell legyen lehetõsége. A filmcsinálás a kompromisszumok mûvészete, de ezek nem lehetnek erkölcsi kompromisszumok.
Magányosság
A kelet-közép-európai filmrendezõ viszonylagos szellemi-morális védettségben alkotta filmjeit: tudta, hol húzódnak a frontvonalak, ki ellen harcol, tudta, hogy a lövészárokban nincs egyedül, hogy hátországa – a nézõ – támogatja ebben a harcban. Mostanra elfogyott a regimentje, de elfogyott az ellenség is: áll egyedül a harcmezõn és legfeljebb azt kérdezheti: mivégre vagyunk a világon? A politika napi kérdései már senkit nem érdekelnek a filmekben. A közönséget olyan filmek vonzzák, melyek valami, általunk eddig elutasított ideált – filmideált – képviselnek. Sztárjaink nincsenek, történeteink nem elég vonzóak, derûsek, egzotikusak, reklámra nincs pénzünk. Szükség van ránk? Kell-e csatlakozni a tömegtermelés diadalmas menetéhez? Lehet-e utánozni az utánozhatatlant, vagy szélmalomharcot folytatni ellene?
Csak a szorongás marad: mit kellene tenni, merre kellene elindulni? Lesz-e igény, lesz-e pénz arra, ami az eszébe jutott, amit olyan világosan lát maga elõtt hajnalonként, amikor újra és újra megpróbálja elhessegetni filmálmait? Lesz-e még partner, aki szóba áll vele, akivel megoszthatja kétségeit, akire rábízhatja magát, akivel ápoltathatja sérüléseit, aki társa és szurkolója? Lesz-e még valaki, aki megérti, miért ragaszkodik olyan nagyon a filmkészítéshez? Egyáltalán: meddig bírja még, az izmai nem ereszkedtek-e meg nagyon, hogy a forgatás hajszáját kibírja, az idegei eléggé épek-e, hogy a rázúduló feszültségeket túlélje, a reflexei elég gyorsak-e, hogy a jelenetek ritmusát, tempóját feszesen tarthassa? Nem fásult-e bele a hosszú várakozásba, a mellõzöttségbe, az önmagának és másoknak hazudozásba, megvan-e még az érzékenység mások, a világ iránt? Tud-e még filmet csinálni, és ha tud, még meddig: mikor jön el a pillanat, amikor már nincs más, mint a rutin és a szürkeség, és amikor abba kell hagyni, ha lehet? És mikor gyõzi le a test, a saját teste egy hajnalban, mint Máriássy Félixet, Huszárié Zoltánt, Gábor Pált, Szörény Rezsõt és a többieket?
Ahogy Alexander Muge híres filmcíme mondja: az artisták a cirkusz kupolájában bizonytalanok. Ezt a harcot magukkal, a saját kétségeikkel, saját tehetségükkel vagy tehetségtelenségükkel kell megvívniuk. De ha már mást nem tudunk értük tenni innen lentrõl, a nézõtérrõl, szurkoljunk nekik.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 1994/02 08-10. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1035 |