Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

A méz

Forgács Nóra Kinga

Bal – török, 2010. Rendezte: Semih Kaplanoglu. Írta: Semih Kaplanoglu, Orçun Köksal. Kép: Baris Ozbicer. Szereplők: Bora Atlas (Jusuf) Erdal Besikçioglu (Jakup), Tülin Özen (Zehra), Alev Uçarer. Gyártó: Kaplan Film / Heimatfilm. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 103 perc.

Semih Kaplanoglu török forgatókönyvíró-rendező és producer harmadik alkalommal enged bepillantást visszatérő központi figurája, Jusuf életébe. A trilógia önállóan is értelmezhető darabjai egy-egy életszakasz lelki térképét vázolják fel szavak és pszichologizálás nélkül, a precíz stílusban vászonra vitt ismétlődő és variálódó szituációk metaforikus hálózatára helyezve a hangsúlyt. Az olykor modorosan komponált beállítások a semleges megfigyelő és az empatikus, szubjektív mesélő nézőpontját egyszerre hozzák létre, a filmek mindig néhány nap eseménysorába szövik bele az álmok, képi szimbólumok irracionális szálát és egy-egy meghatározó trauma hatásait.

Bár a filmek az életidővel ellentétes sorrendben haladnak, a kitágított jelen időben helyezik el az örökre meghatározóvá váló eseményeket: a Jumurtában a felnőtt férfi édesanyja halála miatt utazik vissza szülővidékére, A tejesemberben a felnőtté érés én- és útkeresése exponálódik, a Méz pedig a gyermekkor végpontját ragadja meg — a személyiség valódi forrásvidékét vizsgálva és a másik két mű motívumkészletéhez értelmező szótárat nyújtva válik a trilógia alapjává.

A Méz a kisgyermek Jusuf iskolában megélt szorongását, kommunikációs nehézségeit, édesapjához fűződő feltétlen szeretetét, anyai gondoskodást elutasító gyermeki dacosságát, a féltékenység és a szégyen első átélését mutatja meg. Az eseménysor az apa távozása után telik meg egyre nagyobb érzelmi feszültséggel. A lassú tempó, az ismétlődések figyelmet igénylő sora megnehezíti a néző dolgát, csak a három központi karakter igen erős jelenléte teszi lehetővé a bevonódást. A család biztonságos közösségének felbomlása, az összetett és artikulálható érzelmek első, intenzív megélése valahova az örök némaság és a tiszta, saját szavak határvidékére vezeti a gyermek Jusufot. Az egyszerre kezdőpontként és zárlatként működő opuszt Berlinben Arany Medvével jutalmazták.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10328

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 948 átlag: 5.64