Alföldi Nóra
Fantastic Mr. Fox – amerikai, 2009. Rendezte: Wes Anderson. A szereplők hangja: George Clooney, Meryl Streep, Bill Murray. Forgalmazó: Intercom. 87 perc.
Hollywood ifjabb auteur-titánjait egyes berkekben találóan csak Sundance Kölykökként emlegetik. A masszív kis csapat szinte minden tagja az amerikai indie-elit nevezetes fesztiválján kezdte karrierjét, az infantilizmus többségüket erősen jellemzi, ráadásul filmjeik nem mentesek a modernista fogásoktól. A generációt többek közt Soderbergh és Tarantino neve fémjelzi; de Sundance Kidként tartatik számon Sofia Coppola, Spike Jonze, Paul Thomas Anderson, Charlie Kaufman, Noah Baumbach és Wes Anderson is. Szendék, szerények, melankolikusak és kissé bambák; hosszú dialógjaikat, vagy éppen lassan csordogáló filmjeiket szeretik hivalkodó manierizmussal tarkítani, munkáikat nem annyira a mozitudatosság és filmtörténeti ismereteik peckes harsogása, inkább a halk szemlélődés, személyes hangulatok jellemzik. Épp ezért filmjeik mellett nehéz elmenni, főleg akkor, amikor saját gyermekkori fejlövéseiket csomagolják cellulózba. Paul Thomas Anderson a Boogie Nights-szal vált felnőtté, Coppola az igen-igen áthallásos Marie Antoinette-tel, páran pedig úgy tűnik rendet vágtak gyerekszobájukban: Spike Jonze legutóbb Maurice Sednak Ahol a vadak járnak című mesekönyvét adaptálta, Wes Anderson pedig Roald Dahl A fantasztikus Róka úr című meséjét dolgozta fel.
Anderson munkája gyönyörű példája annak, hogyan is gondolkoznak a Sundance Kölykök; szolidan adaptálnak, észrevétlenül kebelezik be az alapanyagot, hogy aztán büszkén, saját szerzői világuk elengedhetetlen darabjaként prezentálják. Anderson a film nyitányában szerepelteti az eredeti, 1972-es kiadványt, ezzel is mintegy jelölve nemes gesztusát, hogy esze ágában sincs eltérni az eredeti mű szellemiségétől. És valóban – A fantasztikus Róka úr küllemét tekintve igazi régi vágású darab: stoptrükk bábanimációval készült, statikus beállításai, egyszerűségükben nagyszerű snittjei tulajdonképpen könyvillusztrációk replikái, Andersonnak azonban ezt a száraz világot – mely mellesleg remekül rímel Dahl meséjének szikárságára, és a rendező eddigi filmjeinek jellegzetes színhasználatára – maximálisan sikerül élettel feltölteni, munkájának minden kockája valóságos kincs. Anderson ugyanis keményfejű szerzőként alaposan felturbózza a mesét: sajátságos, hasadtságukban is szeretnivaló, végtelenül finoman cizellált figuráival és aprócska, ám erős epizódokkal tömi ki a történetet, melyet pár bónusz akció-etappal is kiegészít. Így emeli a ravasz róka három gonosz farmer elleni (kényszerű) bosszúhadjáratát melegszívű, szolidan szatirikus hangvételű, finom humorú felnőttmesévé; így válik Róka úrból kapuzárási pánik felé haladó kalandor, aki a tanyasi tyúktolvajlásból egészen a szupermarket bőségéig jut el, úgy, hogy közben nem hagyja maga mögött vadállati mivoltát. A fantasztikus Róka úrral Anderson is felnőtt, de mindannyiunk szerencséjére ezt sikerült közös nevezőre hozni infantilizmusával.
Extrák: Kisfilmek.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 60-60. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10318 |