Bánffy György (1927-2010)
Életének 84. évében elhunyt Bánffy György, Kossuth-díjas színművész. Noha elsősorban nyelvművelőként és színházi színészként – számtalan Shakespeare-dráma és görög tragédia főalakjaként – vált ismertté, a hatvanas évek közepétől haláláig több mint negyven magyar filmalkotásban és számos rangos televíziós műben vállalt fontos szerepet. Dolgozott Fábri Zoltánnal (Az ötödik pecsét), Jancsó Miklóssal (Sirokkó), Sára Sándorral (Tüske a köröm alatt), Szabó István négy filmjében is megjelenik (köztük az Oscar-díjas Mephistoban) – de legismertebb figurája kétségkívül Gaál István Magasiskolájának elkötelezett, rendíthetetlen solymásza lett, egy szerep, amelyben a filmvásznon is képet adhatott nagy formátumú színpadi alakításairól.
Alain Corneau (1943-2010)
Születésnapja és utolsó filmjének premierje után nem sokkal meghalt Alain Corneau, a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek egyik valódi tehetségű francia bűnfilm-rendezője. Az IDHEC filmfőiskola vágó-szakának diplomája után Costa-Gavras asszisztenseként ismerkedett meg a szakma gyakorlatával. Első filmje nagyot bukott, de utána háromból két bűnügyi mesterdarabbal tette ismertté magát. Az amerikai detektív-film francia-hangolásában nagy érdemei vannak: e finomhangolást a francia filmművészet tíz-tizenöt évenként több-kevesebb sikerrel mindig elvégzi. Corneau sikerei az 1976-os (Police Python 357 – Yves Montand egyik nagy játéka), és a Série noire (1979) jelentős műfaji eredmények lettek. Inkább a hősök „bűnmagányát” ábrázolják, mint bármi mást a gyilkosság-sorozatokban. A Série noire Patrick Dewaere utolsó főszerepe volt: az őrület abszurduma villogott alakításában. – Corneau nagybevételű szuperprodukciókra is vállalkozott (Sagan erőd – /Depardieu háborúja a Szaharában/) – ezek jóval üresebbek. Később, egy Tabucchi-regény adaptációjával (Indiai nocturne /Indiai álom) a szürreálisra hangolt egzotikus lélektani kalandok világába tévedt: finom és becsülhető, de nem átütő erejű alkotás.
Alain Corneau életművének csúcsa a Tous les matins du monde (1991) maradt. Több magyar mozi- és tévéforgalmazási címe ismeretes (Minden reggel; Minden áldott reggel – ez esetben a szószerinti fordítás kis idegensége: A világ minden reggele volna hívebb.) Pascal Quignard zenei és irodalmi ínyenceknek íródott elit-regénye a francia zenetörténet egyik első nagy klasszikus mesterének alkonyát festi alázatos és hibátlan ízléssel. (Együtt Depardieu és fia: mindkettő kiváló, de a talán kevésbé ismert Jean-Pierre Marielle mégjobb benne.) Ritka film, mely az irodalom és a zeneértők becsülését is megszerezte. Mellesleg a César-díjat is.
A cikk közvetlen elérhetőségei: | |
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 03-03. old. | |
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10305 |