Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Semmit magamról

Kolozsi László

Nothing Personal­ – ír-holland, 2009. Rendezte és írta: Urszula Antoniak. Kép: Daniël Bouquet. Zene: Ethan Rose. Szereplők: Lotte Verbeek (Anne), Stephen Rea (Martin). Gyártó: Fastnet / Family Affair Films. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 84 perc.

A Semmit magamrólt nem egy kritikus tipikus közép-európai filmnek titulálta, holott az a lankás és szemet gyönyörködtető ír Galway megyében játszódik, hőse egy holland nő (Lotte Verbeek nagyszerű), és a film rendezője is szintúgy holland. Igaz, a Locarnóban a legjobb első filmes díját elnyerő Urszula Antoniak lengyel származású. Antoniak filmjében mintha valóban nem lenne semmi személyes: egyszerű és egyenes vonalú fikció. Egy a társadalomban a helyét már nem találó, elvált, elveszett, lecsúszott nő története, akit nem meghódít, hanem inkább megszelídít egy vad – ámbár ahogy említettem volt, lankás és szép – helyen, kőházában egyedül élő férfi (Stephen Rea). Az első fejezetben, amely rövid, és a címe Magány, hajléktalan hölgyünk keserves sorsát ismerhetjük meg. A második pedig mi másról is szólhatna, mint a két ember megnyílásáról, arról, hogy minél közelebb engedik a másikat magukhoz, annál inkább megszeretik. Talán mert kétszemélyes dráma (roppant kis költségvetésű), amelyben legalább akkora szerep jut a lankás (stb.) tájnak, és zárlata egy artisztikus ölelés, egy olyan ölelés, mely nem csupán a másik ember iránti szeretet fejezi ki, de jóval többet is annál (mondhatni metaforává nő), titulálhatták a filmet többen a mi vidékünkről valónak. Nem lenne talán tévedés innen, a csupasz és fehér metaforából kiindulva megérteni és újra megélni ezt a filmet (melyet egyébként szemlélni kell, nem csupán megtekinteni: hiszen alapvetően és leginkább szép film), és akkor, az egészet metaforaként értelmezve, nem lenne az a rossz érzésünk, hogy ez a jelző, közép-európai, kifejezetten pejoratív.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10296

Kulcsszavak: intimitás, kritika/filmkritika, Locarno, szegénység, szerelem, táj, társadalomrajz,


Cikk értékelése:szavazat: 930 átlag: 5.41