Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Egy másik ember

Zalán Márk

Un autre homme – svájc, 2008. Rendezte, írta és fényképezte: Lionel Baier. Zene: Igor Sztravinszkij, Karol Szimanovszki. Szereplők: Robin Harsch (Francois), Natacha Koutchoumov (Rosa Rouge), Elodie Weber (Christine), Brigitte Jordan (Edith Suchet). Gyártó: Saga-Productions. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 89 perc.

Lionel Baier érdekes helyzet elé állítja azokat a nézőket, akik a sajtó berkeiben mozognak, és a rendező harmadik nagyjátékfilmjéről kell írniuk. A svájci direktor másfél órás alkotása ugyanis a filmkritika műfaját, valamint annak szerzőit bírálja. A meglehetősen belterjes témát, ha nem is sok sikerrel, de megpróbálja általánosítani. Nem véletlen, hogy főhőse, François olyan fiatalember, aki még sosem írt filmekről. Most mégis egy kis közösség lapja kérte fel kritikusának, hogy a helyi moziba becsalogassa a közönséget. Szorgalmasan készül, szakkönyveket vesz, igyekszik magát kiművelni, de képtelen megfogalmazni saját gondolatait, ezért elvontabb, nehéz szavakat használó kritikusok negatív hangvételű sorait ollózza össze és jelenteti meg. Tettével hamar kihívja az egyszerűbb írásokat preferáló főnöke ellenszenvét, viszont megismerkedik egy tekintélyesebb lap írónőjével, Rosával, akihez nemcsak a szakmai kapcsolat kiépítésének reménye, hanem testi vágyak is fűzik.

Baier témaválasztása legalább olyan ritka a kortárs európai filmművészetben, mint egy svájci film a hazai mozikban. A szakma felé irányuló kritikus hangneme minden figyelmet megérdemel, jóllehet a nem szakmabeliek érdeklődését nem biztos, hogy fel tudja kelteni, sőt, némi ellenszenvet is kiválthat belőlük. Története néhol túlságosan átlagos, amelyből hiányzik az alkotó személyisége, humora. François és Rosa kapcsolatát feleslegesen nyújtja el, így a film második felének cselekménye a kezdeti lendület után már csak akadozik. Mindezzel együtt Baier érezhetően nagy rajongója a filmeknek, utalásaival a francia új hullám szellemiségét, különösen Rohmer és Chabrol műveit idézi. Elgondolkodtató kritikája a film végén teljesedik ki: François végül mindent hátrahagy, a nagyobbik lap munkatársa lesz, ahol nem számít az olvasó, a plagizálás, sem a bonyolult megfogalmazás. Az Egy másik ember nem kötelező, de mindenképp ajánlott darab a filmkritikák íróinak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10295

Kulcsszavak: 2000-es évek, kritika/filmkritika, kritikus film a filmkritikusról, svájci film, szerelem,


Cikk értékelése:szavazat: 1063 átlag: 5.42