Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Shrek 3D

Baski Sándor

Shrek Forever After – amerikai, 2010. Rendezte: Mike Mitchell. Írta: Josh Klausner, Darren Lemke. Kép: Yong Duk Jhun. Zene: Harry Gregson-Williams. Gyártó: DreamWorks. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 93 perc.

A majd’ tíz éve bemutatott Shrek nagyjából ugyanazt művelte a családi animációs film műfajával, mint a Ponyvaregény a gengszterfilmekkel. Kiforgatta a jól ismert tündérmese-sablonokat, eljátszott a klasszikus mesefigurákkal, miközben pop-kulturális utalások tömegét zúdította a minden korábbinál szélesebb célközönségre. A vizuális gegekre és a szellemes egysorosokra építő formula még a második részben is működött, a Harmadik Shrekben azonban már önmagukat ismételték az alkotók; epizodikus cselekményével ez a folytatás már inkább a Scary Movie-féle blőd paródiafilmekre hasonlított.

A deklaráltan utolsó felvonásnak szánt negyedik rész visszatérést jelent a gyökerekhez – szó szerint. Egy ügyes dramaturgiai fogás segítségével az írók gyakorlatilag – a mostanában divatos kifejezéssel élve – rebootolták az eredeti történetet. Hősünk, Shrek, egy ördögi paktum következményeképpen olyan alternatív világban találja magát, ahol egy gonosz gnóm a király, az ogrék földalatti mozgalomban küzdenek az elnyomás ellen, ő maga pedig soha nem ismerte szerelmét, Fionát. Az élet csodaszép alapötletét idéző „mi lett volna, ha?”-kérdés feltevése nem csak a korábbiaknál frissebb és eredetibb poénok elsütésére kínál lehetőséget, de a cselekményt is szerencsésen egyben tartja. Látványosabbak és gyakoribbak az akciójelenetek is, amelyeket feltehetően a Harry Potter seprűs-sárkányos légi jelenetei ihlettek; ezekre nyilván nem csak a történet, hanem a 3D formátum kiszolgálása miatt is szükség volt.

A stiláris változások ellenére a behemót ogre személyes fejlődéstörténete logikus lezárást kap: az első rész a vad ösztönlény megszelídülésének krónikája, a másodikban és a harmadikban még küzd a társadalom konformista elvárásaival, míg a fináléban, a balul sikerülő menekülési kísérlet után, behódol előttük és végleg búcsút int a gyerekkor szabadságát szimbolizáló mocsárnak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/07 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10289

Kulcsszavak: 2000-es évek, 2010-es évek, 3D, DreamWorks, elnyomás, folytatás, forgatókönyv/történetvezetés, humor, közönségfilm, látványtervezés, USA film,


Cikk értékelése:szavazat: 1116 átlag: 5.64