Tartalmi elemek kiemelése
rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kamaszmozi

Nem félek a farkastól

Grimm és az idegenek

Vajda Judit

Piroska és a farkas-variáns Csehországból.

 

Animációstól a horrorfilmig számos olyan alkotás született a filmtörténet során, amely Piroska és a farkas történetét adaptálja, és van jópár olyan is, ami szabadabban nyúl ugyanehhez az alapanyaghoz (Farkasok társasága, Cukorfalat). Ezen művek sorát gazdagítja a cseh Nem félek a farkastól is, azzal a különbséggel, hogy cselekményében méginkább eltér az eredeti Grimm-mesétől. Az óvodás főhős, az 5-6 év körüli Terezka életében ugyan megjelenik egy új, fenyegető férfialak, ám az alkotók nem használják ki a magától értetődő párhuzamot (az anya volt szerelmének figurája inkább földönkívüli idegen lényként tűnik fel a kislány szemében, ahogy a vele kapcsolatot ápoló szülőre is ez a gyermeki gyanú vetül).

Mivel a gyerek kedvenc meséje – szinte a megszállottságig – a Piroska és a farkas, a jól ismert történet nem sztorielemként, csak primér, illetve külsődleges dolgokban jelenik meg: Terezka gyakran képzeli magát Piroskának, a mesehősnek akar öltözni a jelmezbálon, Piroskás játékkal játszik, ami egy-egy apró mozzanat erejéig formai truvájokra ad lehetőséget (menekülés a farkas elől az erdőben – rohanás a reptérről a városban). A mű befejezését figyelembe véve azonban világossá válik, hogy a Piroska-mesét az író-rendező egyrészt kiterjeszti minden általános gyermeki félelemre (félelem a sötéttől, attól, hogy elcseréltek a kórházban, attól, hogy az anyánk nem az igazi anyánk – ezek közül csak egy a rettegés a „gonosz farkastól”), másrészt a parkbeli utolsó gesztussal a fixációktól és a félelmektől megszabadulás jelképévé emeli.

Az, ahogy a rendező a felnőttek világának egy igen komoly, összetett problémáját egy gyerekfilm témájává teszi, a Grimm-mesékkel is rokonítható. Az információadagolásnak és a tempónak a gyermeki felfogóképességhez igazításával a Nem félek a farkastól érdekes, ha nem is egyértelműen sikeres kísérlet a filmdráma és a családi film összeházasítására.

NEM FÉLEK A FARKASTÓL (Kdopak by se vlka bál) – cseh, 2008. Rendezte és írta: Maria Procházková. Kép: Martin Stepánek. Zene: Jan P. Muchow. Szereplők: Dorota Dedková (Terezka), Jitka Cvancarová (Anya), Pavel Reznícek (Apa), Martin Hofman (Patrik). Gyártó: Bionaut Films. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 90 perc


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/03 29-29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10103

Kulcsszavak: 2000-es évek, cseh film, filmdráma és családi film keveréke, kritika/filmkritika,


Cikk értékelése:szavazat: 1883 átlag: 5.37